درباره سایت خودرو
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
سلام. من 10 ساله که یه 206 تیپ 2 صندوقدار مدل 90 یا همون SD V20 دارم. از 26000 تا دست خودم بوده تا الان که خداروشکر 300000 تا رو رد کرده. من پشت 206 های زیادی نشستم و متاسفانه باید بگم مدل های ایرانیزه چه تیپ 2 و چه تیپ 5 کیفیت خیلی پایین تری دارن. من تو این سالها همه جوره داستان رو با ماشینم داشتم با توجه به اینکه 280000 کیلومتر توی 10 سال باهاش راه رفتم غیرطبیعی هم نیست. البته که اگر قطعات تعویضی کیفیت بالاتری داشته باشه و تعمیرکار هم کاربلد باشه این استهلاک خیلی پایینتر میاد. اما ماشینم خدا رو شکر تا حالا منو تو جاده نگذاشته، تا حالا تعمیر موتور نرفتم تا حالا تعمیر گیربکس نرفتم و هر چی بوده مصرفی بوده و استهلاک طبیعی هر ماشین. شاید فکر کنید که اتاق سنگین صندوقدار و این موتور ضعیف لش ترین حالت ممکنه، اما به لطف قطعات اصلی باکیفیت و رسیدگی های به موقع حتی از خیلی از ماشین های ایرانی همرده (البته با سرنشین یک یا دو نفر) تیز و فرز تره. طوری که خیلی ها بعد از اینکه تو جاده باهام روندن و بعدش فهمیدن موتورش TU3 هست بیشتر تو حالشون خورده. قبلا ریمپ کرده بودم و شتاب اولیه ام خیلی بهتر بود اما بخاطر ایراداتی که بعد از چند سال تو سیستم میندازه مجبور شدم پیکره بندی ECU رو به حالت عادی برگردونم که یواش یواش با کندی شتابش کنار اومدم. در کل به نظرم تیپ 2 ماشین کم هزینه ای به حساب میاد با توجه به هزینه های بقیه ماشین های ایرانی اما شناخت و انتخاب قطعه خیلی مهمه که خوشبختانه بر خلاف اکثر ماشین های ایرانی 206 این امکان رو به شما میده که هزینه بالاتری کنید اما قطعه اصلی و خارجی بخرید و واقعاً به صرفه تره. من همون اوایل با هزینه خیلی کم کروز کنترل گذاشتم و سالهاست که تو بزرگراه ها با توجه به مسافت های زیادی که از جنوب میرم باهاش رانندگی میکنم و خیلی خوبه. یه نکته عجیب واسم خشک بودن این ماشین و سرو صدای اتاقه که تو مقالتون گفتید. من نمیگم ماشین من خیلی نرمه اما واقعاً خشک هم نیست و بازم خداروشکر اتاق اصلا صدا نداره. نه اینکه صدای باد یا موتور توی کابین نمیاد اما صدای داشبورد و دربها واقعا نداره که با توجه به مدل های بالاتری که سوار شدم برمیگرده به جنس پلاستیک داشبورد و رودری ها.
چند تا نکته تجربی میگم امیدوارم به دردتون بخوره
1- تسمه تایم رو بار اول تا 70000 تا میشه عوض نکرد اما بعد از اون هر 50000 تا حتماً عوض کنید
2- دیسک و صفحه لاک (آلمان) و دایکن (ژاپن) از همه دیرتر تموم میشن/تقریباً120000 کیلومتر میره اما یه کم تو کلاچ گیری سفته. والئو سبز فرانسوی تا 110000 تا کار میکنه . والئو پری دمپر (شش فنره) معمولا ساخت ترکیه و حتی کره تقریباً 100000 تا میره. در کل وائو خیلی نرمتره توی کلاچ گیری. ایرانی استفاده نکردم نظری هم ندارم
3- روغن موتور ایرانی خوب بریزید اما اصلاً بالای 7000 کیلومتر باهاش نرید. توصیه میکنم بسته به سن موتور روغن رو حداکثر 4000 تا 5000 کیلومتر عوض کنید.
4- فیلتر روغن رو حتماً با هر روغن عوض کنید. فیلتر هوا رو میشه هر یک بار در میون / فیلتر بنزین رو هر دو بار در میون/ فیلتر هوای اتاق هم بستگی به شرایط اما حتماً فیلتر ها رو بگید براتون با فشار هوا تمیز کنه.
5- برای تعویض روغن از ساکشن روغن از گیج بهتره استفاده نشه و پیچ کارتل رو باز کنه تا روغن خودش خارج بشه تا آخر
6- از محلول تمیز کننده محفظه روغن که قبل از تعویض توی موتور میریزن بهتره که استفاده نکنید و اگر دیر به دیر روغن عوض کردید برای تمیز شدن محفظه موتور یکی دو بار روغن کم هزینه تری بریزید و حداکثر 2000 کیلومتر بعد عوض کنید تا موتور تمیز بشه.
7- از لاستیک عرض 205 استفاده کنید بهتره. اگه پول لاستیک کره ای نداشتید چینی خوب بگیرید من همه ایرانی ها رو تجربه کردم چینی خوب خیلی بهتره
8- قبل از روشن شدن چراغ بنزین ، بنزین بزنید و اگه تونستید هر چند باک یه بار اوکتان بوستر بریزید که سوزن ها با توجه به آشغال های بنزین تو ایران تمیز بشن
9- قطعات زیر و بند رو من توی اصفهان اکثرشون رو تعمیر میکنم . بوش طبق و میل موجگیر و پولوس و چپقی همشون قابل تعمیرن و نیازی به خریدن جنس های اکثراً آشغال توی بازار نیست چون این قطعات اکثراً فقط از ناحیه بوش ها و لاستیک ها خراب میشن و حداقل توی اصفهان خیلی از تراشکارها پرس های باکیفیت میزنن و خوب هم کار میده.
10- مواظب باشید یا موتور رو نشورید یا اگه شستید حتماً جعبه فیوز و ECU رو با پلاستیک خوب بپوشونید و حتماً موتور رو جایی بشورید که بتونید با کاپوت باز بزارید کاملاً خشک بشه. آب به جلو پنجره اگه میپاشید مواظب باشید به رله فن کولر آب نرسه.
11- وقتی تازه از حرکت ایستادید ماشین رو نشورید. مثل وقتی که کارواش میرید دیسک ها داغ هستن و آب با فشاری که روی دیسک ریخته میشه باعث تاب برداشتن و ضعیف شدنش میشه. فشار نازل کارواش به درزبندی چراغ ها آب وارد میکنه و کاسه چراغ بخار میگیره و به مرور کدر میشه.
علی عزیز ممنونم از این که تجربه خوب و ارزشمندتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
ما تیپ دو داریم راضییم ازش عالیه
پژو 206 تیپ 2 بهترین خودرو در رنج قیمت خودشه. من از سال 90 دارمش و دارم ازش استفاده میکنم و خیلی راضیم . بنظر من مشکلش اینه که خیلی خشکه و تو جاده های پر دست انداز دل درد میگیرید. تیپ 2 موتورش ضعیفه و تو سربالاییا و سرنشینان کامل کم میاره. اگه کولر روشن باشه که کلا قدرت و شتاب نداره
قوی ترین نوع ۲۰۶ rc نیست wrc هست!
206 GTi و wrc رو اضافه کنین.
ممنون.
با عرض سلام و احترام؛
در مورد مشكل "ایجاد تقه در حین درگیری صفحه و فلایویل" كه در متن مطلب ذكر شده است، راه حلي براي رفعش وجود دارد؟ ممنون مي شم راهنمايي بفرماييد، از سال 95 تا الان و با گذشت حدود 140.000 كيلومتر، 4 مرتبه ديسك و صفحه تعويض شده است، پلوس ها تعويض شده است اما مشكل باقي است.
باسلام
منم خواستم نظرم رو راجع به این موضوع براتون به لشتراک بذارم , اولا ممنون از نگارش عالی نویسنده
من ۲۰۶ اس دی وی ۸ مدل ۹۵ دارم , باید بگم بیش از حد رو ماشین حساسم و بقول خانومم این ماشین زن دوم من هست , کلا علاقه ی شدیدی به ماشین دارم و ماشین باز هستم و سعی کردم تمام سرویس ها بوقتش انجام بشه و بماشین فشار نیارم و اهل خیلی از مسائل هم نیستم تو ماشین , از وقتی این ماشین رو گرفتم تو یکسال (من سال ۹۸)گرفتم این ماشین رو و صاحب قبلیشم زیاد نرونده بود و مشابه صفر بود , از وقتی گرفتم بالای ۲۰ تومن هزینه کردم براش که پدرم رو درآورده و بازهم سرلج داره این ماشین باهام , ۳بار تسمه دینام خراب کرده بدون دلیل بدون دلیل خرابی فولی ها دوبار تسمه تایم عوض کردم یبار تعمیر کامل موتور کردم بدلیل گیرپاچ کردن بلبرینگ تسمه تایم تسمه رد کرد تو جاده , شاید باورتون نشه بالای ۸ بار گردگیر پولوس عوض کردم که همش پاره میشد , صداگیری درب ها و سینه رو باز کردن صداگیری کردن آپشنایی مثل چراغ سقف پشت و چراغ داخل داشبورد اضافه کردم سیستم برقی ایراد میداد الان تازگی ها همه باهم شفت ها و شیرفرمان و کمک های جلو افتادن صدا! در حالیکه هیچ فشاری به ماشین نیاوردم و الان تعویض اینا بالای ۴تونت آب میخوره! کلافم کرده هوا سرد میشه هزار و صدجور درد و صدا میگیره از پنجره بگیر تا آفتابگیر سقف! بقول نظر یکی از دوستان خواهشا و لطفا دیگه از این لگن ها نگیرین بخدا دوره ی ۲۰۶ بسر اومده از وقتی ایرانی دستش رو کرد تو تولیدش! بزرگترین خواستم برای سفر های بین شهری سیستم کروز بود که کروز سهله سنسور نور و باران هم بهش اضافه نمیشه بخاطر ایرانیزه بودنش! تنها فرقش با پراید فقط شیشه های پشتش برقیه هست! واقعا دیگه محصولات سایپا وضعیتشون از ایرانخوردو بهتره , من خودمم بفکر فروشش هستم , البته با این وضعیت قیمت ها که صفر اس دی الان شده ۳۰۰ تومن نمیدونم بفروشم چی میتونم بگیرم!
دقیقا منم همین مشکلا رو داشتم ردش کردم این آشغالو
عزیز دل گفتيد برا tu5 تو تابستون. روغن 10#40 و زمستون 5#40 بریزیم ، آقا tu5 فيلر اتومات هست تابستون زمستون نداره کلا باید 10#40 ریخت
خب اگه زمستون ۱۰ ۴۰ استفاده کنید استکات تایپت هاش ب صدا میفته یعنی چیزی در حدود ۵۰۰ تا یک تومن براتومن درمیاد
با سلام وعرض خسته نباشید
متن کامل و جذابی بود بااین که چشمام درد گرفته بود اما مثل داستان میخواستم تا آخرش بخونم.
اگه اذیت های 206 رو کنار بزارین خداییش هنوزم ماشین شیک وباکلاسیه که به خرج هایی که میکنی میارزه.
با سلام واقعا از نویسنده ممنونم هیچ مقاله ای به این کاملی نیست ادم اصلا از خوندنش خسته نمی شه با این که خیلی زیاد بود و کاملا تخصصی با خودم یکی از خورد سال هایی هستم که عشق ۲۰۶ را دارم من ۱۱ سالمه و امیدوارم تا وقتی که من قصد خرید در اینده دارم از رده خارج نشه
یک دستگاه 206 تیپ دو مدل 95 دارم که از اول دست خودم بوده، به شدت روی ماشین حساسم و همه سرویسها رو کامل و بدون وقفه انجام دادم، بهترین روغن رو میریزم و اصلا اهل رانندگی پر تنش نیستم
به جرات میتونم بگم همه صحبت های این مقاله درست بود
از ماه اول رادیو پخشش دیگه کار نکرد و گارانتی هم زیر بار نرفت، مجبور شدم عوضش کنم
چند ماه بعد تسمه دینام دوبار به علت خرابی بلبرینگ ها خراب شد که به صورت رایگان تعویض کردند(شامل گارانتی)
از ماه ششم به بعد از عقب خودرو یه صداهایی میاد (مثل خشک شدن بیش از حد قطعات و اتصالات) که بعد از گذشت سه سال همچنان ادامه داره و هیچ تعمیرکاری نتونست تشخیص صحیح بده
دقیقا سر یکسال باتریش خراب شد (سمند مدل 90 داشتم دقیقا دوسال باتری کار کرد)
هر چند ماه یکبار لامپها خصوصا مه شکن میسوزه و باید عوض کنم
تسمه تایمی که حداقل باید 60 تا کار کنه در 48 تا نیاز به تعویض پیدا کرد
صفحه کلاچ در 48تا نیاز به تعویض پیدا کرد
شمع ها در 20 هزارتا نیاز به تعویض پیدا کرد
الان باهاش اومدم مسافرت (کیلومتر 66هزارتا) یعنی فقط میتونم بگم بیچارم کرده، اول سه راهی آب رادیات خراب شد که حدود 500 هزار تومان خرجش شد (با دستمزد) بعد طبق ها و میل موجگیر خراب شد که اونم حدود 500 هزینه شد، بعد استپر خراب شد که اونم با دستمزد شد 160 تومن، حالا هم بی دلیل،آمپر میچسبونه و ول میکنه (رفتم دیاگ زدم همه چی مرتب بود، طرف میگفت از مشکلات برقی 206 اینحور چیزاست و طبیعیه)
وسایل هم که میخوای بخری(مثل لنت) انقدر گرونه که ....
دیگه واقعا مستاصل شدم
دوستان گرامی که دنبال ماشین هستین، این خودروی بی کیفیت رو انتخاب نکنین، واقعا پشیمونتون میکنه
عمر 206 دیگه به پایان رسیده
به نظرم از آشغال های تولید داخل، تیبا و ساینا نسبت به این لگن، ارزش خرید بالاتری داره(نه اینکه ماشین های خوبی هستن، به این علت که خرابی کمتری دارن)
خلاصه انتخاب بین بد و بدتره و چاره ای نیست
امیدوارم با ثبت این نظر تونسته باشم به دوستانی که قصد خرید دارن، کمک کرده باشم
سلام.206 منم آمپر میرفت بالا و دور تند فن روشن میدش مشخص شد مقاومت فن و میسوزونه که چند بار عوضش کردم.ایراد اصلی از خود فن بود که نیم سوز شده بود.
قیمت امروز 206 تیپ 2 : 80 میلیون تومن
قیمت امروز 206 تیپ 5 : 94 میلیون تومن
(در این دوره سنسورهای ماشین و ضبط فابریک ماشین حذف شده است)
تاریخ امروز : 12 شهریور 1398
واقعاً کسی فکرش رو هم میکرد همچین قیمت هایی رو ما مجبور بشیم برای 206 پرداخت کنیم ؟ اون هم با این آپشن ها ؟
این نوشته بمونه برای پیوستن به تاریخ ...
امروز بیست آبان نود هشت
قیمتش شده ۱۰۴ تومن ((((--:
امروز 14 آذر قیمت 206 تیپ 5 شده 112 میلیون
علی برکت الله
بماند در تاریخ
امروز 3 تیر 99
تیپ 5 رو خریدم 164 میلیون تازه من خوب خریدم قیمت بازار تا 182 هم معامله شد
همین ماشین رو هفته پیش با التماس 150 میدادن
بماند به یادگار
دست آقایون درد نکنه
هع،مشتی الان تیپ پنج شده 290.یعنی دویست میلیون بالاتر از قیمت کارخونه!!!باید گل گرفت در این مملکت بیصاحبو
امروز ۹ آبان ۹۹ قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ شده ۲۵۰ میلیون تومن احتمالا تا سال دیگه باید این ماشینو به قیمت های میلیاردی بخریم!!!
305میلیون،شهریور 400????
امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، با ریاست رییس جمهور رییسی قیمت ۲۰۶ تیپ پنج ۳۵۰ و تیپ دو ۳۱۰ میلیون. بماند به یادگار
باید بگم الان دی ماه 1401 و همین ماشین تیپ دو اش داره 470 تومن کاملا ناقابل خرید فروش میشه
رفت بالا تر از ۳۰۰ملیون
سلام
واقعا لحن نویسنده جوریه که آدم از طولانی بودن مطلب خسته نمیشه و علاوه بر این خیلی تخصصی توضیح داده بودید. ممنون
جای بررسی تیپ 2 و tu3 خالی بود
سلام، من 206 تیپ 2 مدل 88 خریدم، اما عجیب اینه که دریچه گازش برقیه و تودوزیش هم حتی صندلی ها آبی کاربنیه که تا مدل 83 اینطور بود!!!! اگه کسی دلیلشو میدونه بگه ماشین هیچ مشکل قانونی هم نداره مدارک کامل هستش ...
سلام و ممنون از مقاله بسیار مفید و جذاب شما من 206 وی8 مدل 86 دارم و بسیار استفاده کردم ممنون میشم اگه راهکارهای ساده برای رفع معایب مثل خشک بودن رو بفرمایید
ممنون
آقا واقعا اولین مقاله کاملی بود که درباره ۲۰۶ خوندم.
چنان با لذت میخوندم که اصلا دوست نداشتم تموم بشه.
با اینکه خودم از کنار گوشه اطلاعات داشتم ولی این مقاله خیلی خیلی جامع و کامل بود
خیلی زحمت کشیدین و امیدوارم موفق باشین
روحمو شاد کردین واقعا.....
چقدر ما بدبختیم که ماشین خوب و رویاییمون اینه...
کاش یه روزی برسه که از دست این دو غول خودروساز راحت بشیم و واردات بدون گمرک و تعرفه آزاد بشه تا اون موقع ما هم بفهمیم ماشین خوب چیه ؟
206جزو بهترین خودرو ها در رنج قبمتی 50 میلیون هست و هنوز هم تازگی داره بین همه . کیفیت 206 نسبت به بقیه مثل پژو پارس و 405 و .. خیلی بهتره و سرعت و شتاب و مصرفش خیلی سر تره .
مطالب خوبی بود
لطفا بررسی پژو پارس را هم انجام بدید و منتشر کنید...
سلام ممنون بابت مقاله خوبتون این رو هم اضافه کنم خیلی در آخر نسبت به 206 های مدل بالا کم لطفی شده که در کاقع اینطور نیست و 206 های جدید هم از لحاظ امکانات هم از نظر مصرف و شتاب واقعا جزو برترین ماشین های رنج خودش هست . از محاسن 206 های مدل جدید رگلاژ کلاچ 206 جدید اتوماتیک شده و نمیخواد چند ماه به چند ماه کلاچشو رگلاژ کنی! مصرف سوخت پایین اومده و شتاب نسبت به 206 های قدیمی برابره و قدرت موتور هیچ افتی نکرده . امکاناتش بیشتر شده از قبیل بلوتوث و سنسور و نشانگر دما و تهویه اتومات و ..سیستم برقیش دیگه دردسر اون سیستم برقی مدل قدیمی هارو نداره و خیلی خوب شده از لحاظ زیبایی و دوام و شتاب هم جزو بهترینا تو رنج 50 میلیون هست . در کل من الان مدل 94 دارم ک خیلی ازش راضیم و تا الان فقط لوازم مصرفی تعویض کردم و هیچ مشکلی نداشته تا الان و خیلی راضیم . بنظرم بهترین خرید تو این رنج 206 و تندر هست والسلام
مصرف مدل ایرانی کمتر از مدل فرانسوی هست؟:))
داداش من مدل ۸۷ داشتم برای ده سال کلاچ اونم اتوماتیک رگلاژ بود