همهی چیزهایی که باید دربارهی حشرهی بزرگ بدانید!
همانند یک چرخهی منظم، هر 10 سال یکبار تاج قهرمانی حداکثر سرعت خودروها دستبهدست میشود. زمانی که من در دههی 90 و در حال بزرگ شدن بودم، قدرت در دست مک لارن اف 1 با حداکثر سرعت 370 کیلومتر بر ساعت بود. یک دههی بعد بوگاتی ویرون با سرعت 407 کیلومتر بر ساعت، تاج قهرمانی را ربود. حالا هم حشرهی بزرگی پا به میدان گذاشته است. باوجود 1500 اسب بخار در پشت صندلیهای عقب، بوگاتی شیرون برای جابجایی رکورد حداکثر سرعت دنیای خودرو در دههی آینده طراحیشده است…اینجا ده نکتهای وجود دارد که ممکن است شما دربارهی شیرون جدید ندانید.
آنهایی که در بخش اخبار ورزشی کار میکنند ممکن است شیرون را "کایرون" خطاب کنند. اما درواقع تلفظ صحیح همین "شیرون" ترجیحاً با لهجهی غلیظ فرانسوی است. این خودرو به پاس رانندهی افسانهای بوگاتی یعنی آقای لوئیس شیرون به این نام مزین شده است.
شاید برای کسانی که تا آمدن ویرون از بوگاتی آگاهی چندانی نداشتند این مورد قدری شگفتآور باشد اما این خودروساز فرانسوی تاریخی طولانی و جالب دارد. بااینکه شما تشابهات بصری زیادی را بین شیرون و ویرون میبینید اما شیرون بهطور مؤثری به آینده توجه دارد و ویژگیهای بصری گذشته را با آینده ترکیب کرده است. برای نمونه به خط نقرهی جلا دادهشدهی C شکل نگاه کنید، این خط به نمای نیمرخ شیرون تسلط دارد. این خط تقلیدی از بوگاتی تایپ 57SC آتلانتیک دههی 30 است.
نشان بوگاتی که بر روی جلوپنجرهی شیرون نقش بسته از نقرهی واقعی لعاب دادهشده با دست ساخته شده و برای کمپانی مادر یعنی فولکسواگن 550 دلار آبخورده است.
این نشان 550 دلاری تنها 0.02 درصد از قیمت تخمینی 2.7 میلیون دلاری شیرون را تشکیل میدهد! طبق گفتهی بوگاتی، یک خریدار متوسط شیرون صاحب 42 خودرو، یک جت، یک قایق، سه بالگرد و 4 خانه است.
بوگاتی هنوز دربارهی حداکثر سرعت شیرون فروتن و خاضع است اما شبیهسازیهای رایانهای پیشنهاد میکنند که حداکثر سرعت این خودرو حداقل 442.5 کیلومتر بر ساعت خواهد بود، 11 کیلومتر بر ساعت سریعتر از ویرون سوپر اسپورت و 8 کیلومتر بر ساعت سریعتر از هنسی ونوم جی تی.
بوگاتی حداکثر سرعت خودروهای مشتریان را به 420 کیلومتر بر ساعت محدود کرده است. حداکثر سرعت واقعی شیرون میتواند توسط تکنسینهای کارخانه و پس از بالانس فوق دقیق چرخها و لاستیکها و برخی حسگرهای اضافی شکسته شود.
برای این سرعت 420 کیلومتر بر ساعت، شیرون قطعاً به پیشرانهای عظیم نیاز دارد. شیرون توسط یک پیشرانهی بهروز شده 8 لیتری،4 توربویی 16 سیلندر متعلق به ویرون نیرورسانی میشود. زیر کاپوت شیرون، این پیشرانهی عظیم 1500 اسب بخار قدرت و 1165 lb-ft گشتاور تولید میکند و نیرو از طریق گیربکس 7 سرعته با کلاچ دوبل به هر چهارچرخ انتقال مییابد.
اکثر نمودارهای داینو، منحنیهای قدرت و گشتاور صعودی هستند که بهطور آرام در طول محور Y و X افزایش مییابند. اما درباره شیرون اوضاع متفاوت است. منحنی گشتاور بوگاتی در دور موتور 2000 بهطور وحشتناکی در طول محور Y صعود میکند و پسازآن تا محدودهی دور موتور 6700 تخت باقی میماند و منحنی قدرت شیرون شبیه خط قدرت است و موشکوار تا دور موتور 6700 بالا میرود.
ویرون یک گزینهی بد برای عبور از راههای کانیون بود. بهعنوان نتیجه، مهندسان بوگاتی توجه ویژهای به هندلینگ شیرون داشتهاند و هایپرکار جدید را به فرمان الکتریکی جدید، دامپرهای جدید و لاستیکهای دستساز میشلین پایلوت اسپورت کاپ مجهز کردهاند. بله ما تضمین میکنیم که شیرون جدید میتواند دریفت کند.
شیرون از فوت کوزهگری جدید برای خارج کردن گازهای اگزوز استفاده میکند. اگرچه به نظر میرسد که شیرون تنها 4 خروجی اگزوز دارد، اما باید گفت که این خودرو درواقع 6 خروجی تیتانیومی اگزوز دارد.4 تا از آنها در مرکز قرار دارند و دوتای دیگر به طرفین چپ و راست خودرو متمایل شدهاند که به دیفیوزر عقب شیرون کمک میکنند تا در سرعتهای بالا نیروی داون فورس را افزایش دهد.