چری اومودا 5 یکی از جدید ترین محصولات کمپانی چینی چری است که از سال 2022 روی خط تولید چری قرار گرفته است. این خودرو ابتدا در سال 2021 در نمایشگاه گوانژو چین با نام چری X-C به نمایش درآمد اما چری هنگام عرضه به بازار نام محصول جدید خود را به اومودا Omoda تغییر داد. به گفته چری این نام با مشورت 30 مرکز از کشور های مختلف بدست آمده و معنی فشن یا همان مد را می دهد.
در ایران نیز با توجه به داغ شدن بازار کراس اور های کوپه نظیر دیگنیتی، مدیران خودرو به عنوان نمایندگی رسمی چری عرضه اومودا 5 را در برنامه خود قرار داده و این خودرو احتمالا از نیمه دوم سال 1401 یا اوایل سال 1402 با نام فونیکس اومودا 5 وارد بازار ایران خواهد شد.
طراحی ظاهری و کابین
اومودا 5 طراحی بسیار نوینی دارد که احتمالا به ذائقه برخی از خودرو دوستان خوشایند نیست. فرم جلو پنجره بزرگ و چراغ های بسیار باریک جلوی این خودرو تا حد زیادی از هیوندای توسان جدید الهام گرفته شده اما در نمای کنار و پشت شاهد طراحی متفاوتی هستیم. فرم سقف کوپه مانند این خودرو نکته بارز آن است که آن را در سگمنت جدیدی قرار می دهد. در نمای عقب نیز دیدن چراغ های به هم پیوسته دیگر موجب تعجب ما نمی شود زیرا این روزها تبدیل به یک عنصر جدا نشدنی از کراس اور های چینی شده. به طور کلی، طراحی این خودرو فضایی و تا حدودی عجیب است.
در کابین نیز داشبورد از زبان طراحی محصولات چری پیروی می کند و فرم کلی آن بی شباهت به تیگو 8 پرو نیست، هرچند که سازنده تلاش کرده تا با انجام تغییراتی روی کنسول میانی مقداری آن را مدرن تر کند. صندلی های جلوی این خودرو فرم اسپرت گونه ای دارند و جذاب به نظر می رسند اما از سوی دیگر در ردیف عقب اوضاع چندان ایده آل به نظر نمی رسد و ممکن است کمی کمبود فضا برای سرنشینان بلند قامت حس شود.
بررسی مشخصات فنی
بر طبق اطلاعات بدست آمده، چری اومودا 5 قرار است با یک موتور 1.6 لیتری عرضه شود که مشترک با موتور تیگو 8 پرو خواهد بود. این موتور 4 سیلندر تزریق مستقیم که به توربو شارژر نیز مجهز است توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور را دارد و آن نیرو را از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می کند. احتمالا فونیکس اومودا 5 با این مشخصات شتاب صفر تا صدی در حدود 8 الی 8.5 ثانیه داشته باشد که بسیار مناسب خواهد بود.
اومودا 5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کند. سیستم هایی نظیر ABS و EBD که اکنون به یک اجبار در صنعت خودروسازی تبدیل شده اند نیز همراه این خودرو خواهند بود.
امکانات ایمنی و رفاهی
تا زمان عرضه رسمی این خودرو به بازار ایران نمی توان اطلاعات دقیقی از امکانات رفاهی آن به مشتریان داد. اما با توجه به سابقه چری به احتمال زیاد مواردی نظیر 6 ایربگ و سیستم کنترل پایداری ESP برای امنیت این خودرو در نظر گرفته می شوند و در کابین نیز مواردی مانند کی لس استارتر، صندلی برقی با گرمکن، کروز کنترل، سانروف و… در دسترس خواهد بود.
چری اومودا 5 در بازار
در صورت عرضه چری اومودا 5 به بازار ایران، رقیب مستقیم آن دیگنیتی پرستیژ، کراس اور کوپه گروه بهمن خواهد بود. باید دید که در زمان عرضه، این خودرو چگونه قیمت گذاری می شود و مدیران خودرو چه آپشن هایی را برای آن در نظر می گیرد. همچنین پس از انجام تست های رایج روی این خودرو می توان به طور دقیق درباره ارزش خرید آن صحبت های بیشتری انجام داد.