1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. رانا پلاس بخریم یا 206 صندوقدار؟

رانا پلاس بخریم یا 206 صندوقدار؟

رانا پلاس بخریم یا 206 صندوقدار ؟
26 آبان 1400
  • 6

مقایسه رانا پلاس و پژو 206 صندوقدار

کلاس سدان اقتصادی از کلاس های پرطرفدار خصوصا در بازار خودروی کشور ما محسوب می شود. چرا که این کلاس در کنار ویژگی قیمت مناسب که دسترسی خرید اکثریت جامعه را ایجاد می کند، کاربری نسبتا جامعی را در اختیار خریداران قرار می دهد که برای اولین خودروی هر خانواده موضوع حائز اهمیتی است.

 

نمای جلوی 206 و رانا پلاس

 

 ایران خودرو در سال 1385، پس از دریافت بازخورد مناسب از محصول هاچبک جمع و جور خود با نام پژو 206 از طرفی و افزایش تقاضا برای سدان های جمع و جور از طرف دیگر، تصمیم گرفت با همکاری پژو، شریک تجاری خود عرضه نسخه سدان پژو 206 را با نام پژو 206 SD (اس دی) آغاز کند. در سال 1389 رانا نیز در راستای همین سیاست به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شد، با این تفاوت که پروژه رانا، عرضه خودرویی خانوادگی اما با قیمت اقتصادی تر از پژو 206 تعریف شده بود. 

در سال 1399 پس از یک دهه عرضه رانا، ایران خودرو با ایجاد تغییراتی بر روی آن سعی کرد خودروی مناسب تری را در این کلاس با نام رانا پلاس عرضه کند. با قیمت گذاری جدید برای رانا پلاس، این خودرو دیگر خودروی اقتصادی تری از 206 صندوقدار محسوب نمی شود بلکه در مقابل آن قرار گرفته است و ممکن است خرید در این بازه قیمتی را به چالش تبدیل کند. در این مطلب به مقایسه رانا پلاس با 206 اس دی V8 می پردازیم.

 

مقایسه ظاهر و ابعاد رانا پلاس و 206 صندوقدار:

مقایسه بین رانا پلاس و پژو 206 صندوقدار در بحث طراحی ظاهری تا حد زیادی با سلیقه‌ی مخاطب ارتباط دارد. رانای قدیمی یک فیس‌لیفت از 206 SD محسوب شده و با استفاده از پلت فرم مشترک X12 تشابهات زیادی در شکل کلی دو خودرو از جمله ستون ها، سقف و طراحی درب ها دیده می شود. رانا پلاس نیز با پیروی از نسخه قبل از فیس‌لیفت خود، اما با ایجاد بروزرسانی هایی در چراغ ها، آیینه‌ها و سپر‌ها عرضه شده است. موردی که می توان به آن اشاره کرد طراحی اصیل و ماندگار‌تر 206 است که بعد حضور بیش از 2 دهه در بازار همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است؛ هرچند طراحی نمای عقب آن از ابتدا مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته و هر سلیقه ای را جذب خود نمی کند.

 

مقایسه رانا پلاس و 206 صندوقدار

 

مقایسه نمای عقب رانا پلاس و 206 صندوقدار

در مقایسه ابعاد این دو خودرو با استناد به سایت ایران خودرو، به حدود 10 سانتی متر طول بیشتر رانا پلاس در مقایسه با 206 صندوقدار پی می‌بریم که حاصل از طراحی جدید سپر جلو و کشیده تر شدن دماغه خودروست. 3 سانتی متر عرض بیشتر رانا نیز به طراحی جدید آیینه های جانبی مرتبط است. ارتفاع دو خودرو در سطح یکسانی قرار دارد. 

از کاتالوگ مشخصات فنی این خودرو‌ها می توان دریافت 206 اس دی با 450 لیتر فضای بار، نسبت به رانا پلاس با 400 لیتر حجم صندوق عقب برتری را ازآن خود می‌کند.

 

مقایسه فضای صندوق 206 و رانا پلاس

 

مقایسه مشخصات فنی رانا پلاس و 206 صندوقدار:

رانا از اولین محصولاتی بود که ایران خودرو بعد از خانواده پژو، از پیشرانه TU5 بر روی آن استفاده کرد. پیشرانه‌ای که هم اکنون سوگولی این خودروساز محسوب می شود و در تمام کلاس ها ردی از آن پیداست!

 

موتور TU5

 

پیشرانه TU5 دارای 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به صورت مشترک بر روی هر دو خودرو قرار می‌گیرد و تفاوتی بین گیربکس رانا پلاس و 206 اس دی دیده نمی‌شود؛ این در حالیست که ایران خودرو جعبه دنده 6 سرعته دستی جدید خود را در کنار پیشرانه ارتقا یافته TU5 با نام TU5+ در رانا پلاس سقف شیشه ای مورد استفاده قرار داده است. همچنین عرضه جعبه دنده نیمه اتوماتیک (AMT) نیز بر روی رانا پلاس از برنامه های این خودروساز است. اما تا قبل از اجرایی شدن این وعده، باید عملکرد فنی رانا پلاس سقف فلز و 206 صندوقدار را بسیار نزدیک به یکدیگر بدانیم. اضافه وزن حدودا 50 کیلوگرمی رانا پلاس، این انتظار را ایجاد می‌کند که در بحث شتاب اولیه و مصرف سوخت پژو 206 SD عملکرد بهتری، البته با اختلاف بسیار کم از خود نشان دهد. اعداد و ارقام بر روی سایت تولید کننده برای این 2 محصول نیز اختلاف ناچیز 0.3 لیتری در مصرف سوخت و برتری بیش از نیم ثانیه ای پژو 206 در شتاب اولیه را تایید می‌کند که حاصل از اختلاف وزن است.

 

مقایسه ایمنی رانا پلاس و 206 صندوقدار:

رانا پلاس و پژو 206 SD از شاسی مشترک بهره می برند؛ پس از حذف سیستم ترمز دیسکی در محور عقب 206 اس دی، در بخش تکنولوژی سیستم ترمز نیز این دو خودرو در یک سطح قرار می‌گیرند و این اشتراکات به مکانیزم تعلیق جلو(مک فرسون) و عقب (میل پیچشی) ، سیستم های کمک پایداری مانند سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) هم می‌رسد. هر دو خودرو از 2 کیسه هوا بهره می‌برند و تنها تفاوتی که می توان آن را به ایمنی مرتبط دانست، 50 کیلوگرم وزن بیشتر رانا پلاس است. از این جهت، می توان سطح ایمنی این دو خودرو را بسیار نزدیک به هم دانست و گفت برتری ایمنی بین آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

مقایسه امکانات رفاهی رانا پلاس و 206 صندوقدار:

 

مقایسه کابین 206 و رانا پلاس

 

قبل از معرفی رانا پلاس، رانای قدیمی در زمینه امکانات رفاهی حرفی برای گفتن در مقابل برادر بزرگتر خود نداشت. رانا به عنوان محصولی اقتصادی تر از 206 صندوقدار، فاقد امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع دیجیتال اتوماتیک، کلید های تنظیم سیستم صوتی از پشت غربیلک فرمان و پشت سری های تنظیم شونده ردیف دوم صندلی‌ها بود. اما هم اکنون، رانا پلاس به سطح وسیع تری از امکانات مانند چراغ روز (Daylight)، کروزکنترل، چراغ های راهنمای روی آیینه و کلید های کنترل سیستم صوتی تجهیز شده و علاوه بر آن لیست برتری های رفاهی 206 اس دی نسبت به رانا هم اکنون در رانا پلاس دیده می شود. پشت سری های ردیف دوم و درگاه بلوتوث نیز از مواردی هستند که در رانا پلاس ارائه می‌شوند و تنها ضعف رانا پلاس در مقابل رقیب خود را می توان عدم وجود تهویه مطبوع اتوماتیک دانست.

 

مقایسه هزینه های نگهداری رانا پلاس و 206 اس دی:

از آن جایی که در بخش فنی، دایره تشابهات دو خودرو تقریبا تمام موارد را در بر می‌گیرد، می توان گفت سطح هزینه های سرویس دوره ای و نگهداری دو خودرو کامل در یک حد قرار دارند.

اما داستان به همینجا ختم نمی شود. از آنجایی که برخی قطعات بدنه و تزئینی رانا پلاس به تازگی بروز یا اصطلاحا Redesign شده، بواسطه تولید محدودتر و تکنولوژی بالاتر، قیمت تمام شده بیشتری نیز دارد؛ به این صورت که برای خرید یک چراغ رانا پلاس باید 2 تا 3 برابر پژو 206 هزینه کنید. در مورد قطعاتی مانند سپر ها و آیینه های جانبی نیز این موضوع صدق می‌کند. پس تصادف هر چند خفیف با رانا پلاس، هزینه‌ی بیشتری نسبت به 206 برای مالک خود در بر خواهد داشت.

 

رانا پلاس بخریم یا 206 اس دی؟

با توجه تشابهات بسیار پژو 206 اس دی V8 و رانا پلاس، سلیقه خریدار می‌تواند انتخاب بین این دو گزینه را تا حد زیادی تحت الشعاع قرار دهد. عملکرد فنی دو گزینه بسیار نزدیک به یکدیگر است، در مقابل رانا پلاس سطح نسبتا وسیع تری از تجهیزات را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد ولی ظاهر آن بر خلاف 206 اس‌دی ممکن هر نگاهی را جذب خود نکند. در آخر بازار داغ خرید و فروش پژو 206 می تواند در مقابل هر رقیبی قد علم کند؛ قطعات یدکی بدنه آن از فراوانی بیشتر و قیمت مناسب تری برخوردارند و صندوق عقب آن فضای بار کمی بیشتری را در اختیار سرنشیان قرار می‌دهد.

 جدول زیر می تواند معیار مناسبی برای انتخاب بین این دو خودرو، برای متقاضیان خرید آن ها باشد:

 

جدول مقایسه 206 صندوقدار و رانا پلاس

 

منبع Car.ir


نظرات

  • رضا رضا (19 خرداد 1402 ساعت 17:16)

    بر خلاف پژو ۲۰۶ صندوق دار که ترمز چرخ های عقب کاسه ای هست، در خودرو رانا چرخهای عقب دیسکی می باشد و این در حالی است که در این مقاله، ایمنی رانا پلاس پایین تر از پژو ۲۰۶ معرفی شده و این در تناقض با مشخصات دو خودرو مذکور می‌باشد

  • آرش آرش (24 اردیبهشت 1401 ساعت 10:42)

    سلام عزیزانم:
    جوونهای سرزمینم از فرط درماندگی و واماندگی مابین تونل وحشت زدگی به آوارگی رسیده اند.
    حال چه فرق دارد این یکی یا آن یکی .....؟

  • داریوش کبیر داریوش کبیر (4 آذر 1400 ساعت 19:12)

    جناب داریوش نژاد. قطعا شما تو طویله بزرگ شدی.شک نکن

  • متینا متینا (1 آذر 1400 ساعت 09:57)

    وقتی ماشین هایی مثل پارس و 206 تو بازار از رانا پلاس گرونتر هستند معلومه که تمایل مردم کشور به همون چیزیه که بهش عادت کردند و گرنه قطعا تولید رانا پلاس از 206 و پارس برای کارخونه بیشتر هزینه بر می داره .
    من اگر جای کارخونه بودم با این سلیقه مردم همون پلاس رو هم نمی ذاشتم و رو محصولاتم و انگیزه ای هم برای پیشرفت نداشتم و تا می تونستم استفاده می کردم از این وضعیت.

    پژمان پژمان (13 اردیبهشت 1401 ساعت 01:35)

    دقیقا. البته واسه آدمایی ک دو زار عقل دارن بهتره. من خودم صد در صد بین محصولات ایران خودرو رانا پلاس پانوراما رو انتخاب میکنم. پس بهتر که ارزون تره. حق این مردم همون آشغالهای یک نواخت و کسل کنندست. تنها ضعفش کم جا بودنشه

  • کامبیز داریوش نژاد کامبیز داریوش نژاد (26 آبان 1400 ساعت 23:36)

    گ.. یا چ.. فرقی ندارند هردو باد معده واز درک خارج می‌شوند.تف به صنعت مونتاژ