1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. معرفی و تجربه رانندگی با فونیکس FX در پیست آزادی + تصاویر

معرفی و تجربه رانندگی با فونیکس FX در پیست آزادی + تصاویر

7 آبان 1401
  • 0

فونیکس FX، جدیدترین محصول مدیران خودرو است که یکسال پس از معرفی برند فونیکس توسط این شرکت به بازار ایران راه یافته است، این خودرو که پس از فونیکس تیگو 8 پرو، فونیکس تیگو 7 پرو و فونیکس آریزو 6 پرو راهی بازار ایران شده در واقع همان چری اومودا 5 است که تقریبا همزمان با عرضه جهانی به ایران نیز آمده.

مدیران خودرو در نخستین روزهای آبان ماه سال 1401، مراسم تست درایو فونیکس FX را در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران برگزار کرد و در این مراسم فرصتی دست داد تا ضمن آشنایی با این محصول، تجربه ای کوتاه پشت فرمان آن داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از محیط پیست، تست های فنی مختلف این خودرو را انجام دهیم.

مشخصات فنی فونیکس FX

مدل فول آپشن فونیکس FX قرار است با قوای فنی و البته امکانات رفاهی و ایمنی کاملا مشابه با تیگو 8 پرو راهی بازار ایران شود، پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با پاشش مستقیم سوخت این خودرو توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد، همچنین یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه تر نیز وظیفه انتقال این نیرو به چرخ های جلو خودرو را بر عهده دارد، این اعداد و ارقام در کنار وزن 1450 کیلوگرمی خودرو نوید ورود یکی از سریعترین خودروهای مونتاژی به بازار کشور را می دهند، بدین ترتیب می توان گفت فونیکس FX میخواهد با مشخصات فنی بهتر از تیگو 8 پرو و امکانات رفاهی و ایمنی مشابه آن و البته با قیمتی کمتر، مشتریان جوان را مورد هدف قرار دهد، این موضوع با دقت به ظاهر اسپرت خودرو و همچنین بکار گیری رنگ قرمز در قسمت هایی از بدنه و رینگ های آن نیز مشهود است.

 

فونیکس fx (10).webp

 

فونیکس fx (2).webp

 

البته مدیران خودرو اعلام کرده قصد دارد تعداد محدودی از این خودرو را با موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس سی وی تی 9 سرعته که از عملکردی ضعیف تر نسبت به تیپ فول، و تقریبا مشابه با ام وی ام X55 پرو برخوردار است، عرضه کند.

سیستم تعلیق فونیکس FX در نسخه فول، در محور جلو مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است در حالی که تیپ ضعیف تر از تعلیق عقب یکپارچه بهره می برد، ترمزهای فونیکس FX نیز در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در محور عقب از نوع دیسکی هستند که به همراه سیستم‌هایی نظیر ABS و EBD  وظیفه متوقف کردن این کراس اور را بر عهده دارند.

 

طراحی ظاهری فونیکس FX

فونیکس FX ابعادی تقریبا مشابه با نسل قبلی چری تیگو 5 دارد، این در حالی است که زبان طراحی FX به کلی با محصولات گذشته این برند متفاوت بوده و اکنون با کراس اوری با ظاهری بسیار خاص و البته آینده نگرانه سر و کار داریم، فرم کوپه مانند سقف، چراغ های به هم پیوسته عقب، جلو پنجره فریم لس (یکپارچه با سپر جلو خودرو) و البته چراغ های دو تکه جلو، مواردی هستند که باعث می شوند توصیف زیبایی یا عدم زیبایی این خودرو کار آسانی نباشد، طراحان چری همچنین با بکار گیری رنگ قرمز در رینگ ها و قسمت هایی از بدنه مانند پایین درب ها و پایه آینه های جانبی، کوشیده اند فونیکس FX تا جای ممکن نمای اسپرتی داشته باشد.

 

فونیکس fx (3).webp

 

کابین فونیکس اف ایکس

با وجود مشابهت تقریبی طراحی داشبورد فونیکس اف ایکس با تیگو 8 پرو، نوع طراحی دیگر نقاط کابین این خودرو و بخصوص متریال بکار رفته در آن تفاوت مشهودی با دیگر محصولات این برند دارد، در حالی که بکارگیری چرم دوزی های با کیفیت و استفاده حداکثری از پلاستیک نرم در کابین همه محصولات فونیکس سطح انتظارمان از محصولات این شرکت را به شدت بالابرده بود، تریم داخلی فونیکس FX کمی پلاستیکی و نسبتا اقتصادی بنظر می رسد، بجز ضعف در متریال اما، همچنان طراحی و فضاسازی های کابین به نحو احسن انجام شده و اینبار نیز طراحان به جای استفاده از انبوهی از دکمه ها و کلید های گمراه کننده، کنترل بخش اعظم این امکانات را به مانیتور لمسی مرکزی خودرو منتقل کرده اند.

 

فونیکس fx (4).webp

 

فونیکس fx (5).webp

 

امکانات و آپشن های رفاهی فونیکس FX

فونیکس اف ایکس به امکاناتی نظیر فرمان دی کات، نمایشگر دوگانه 12,25 اینچی، صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی، دوربین 360 درجه، ، صندلی‌های برقی ردیف جلو به همراه گرمکن، صندوق عقب برقی، سانروف، سنسور نور و باران و... مجهز شده، اما وجه تمایز آن با دیگر کراس اور های هم رده وجود امکاناتی مانند کروز کنترل تطبیقی، سنسور تصادف جلو، ترمز اضطراری خودکار هوشمند، سیستم کنترل خودرو بین خطوط و... است که به جذابیت های آن می افزایند، در بخش مولتی مدیا نیز سیستم اطلاعات و سرگرمی دستیارهای هواوی HiCar، اپل CarPlay و بایدو CarLife دیده می‌شوند. فونیکس اف ایکس همچنین دارای سیستم نظارت بر هوشیاری راننده است و سیستم صوتی سونی آن نیز پازل امکانات رفاهی آن را تکمیل می کند. البته برای شناخت دقیق امکانات این خودرو باید تا زمان انتشار کاتالوگ رسمی آن توسط شرکت صبر کنیم.

 

فونیکس fx (6).webp

 

فونیکس fx (7).webp

 

تجربه رانندگی با فونیکس FX در پیست آزادی

تجربه رانندگی با خودروهای جدید در پیست آزادی فرصتی برای سنجیدن برخی پارامتر ها مانند عملکرد سیستم تعلیق در چاله های شهری یا مثلا دقت عمل سیستم های کمک رانندگی را فراهم نمی کند، اما در مقابل شرایط ایده آلی برای بررسی وضعیت هندلینگ و پایداری، کیفیت ترمز ها، صدای کابین، شتاب گیری و .... در اختیار راننده قرار می دهد، در همان شروع حرکت با فونیکس FX، ارگونومی مناسب صندلی ها، فرمان خوش دست و البته دید فوق العاده آیینه های جانبی توجه راننده را به خود جلب می کنند، در مقابل اما دید محدود آیینه وسط خودرو کاملا به چشم می آمد، موردی که همان ابتدا باعث شد دوربین 360 درجه خودرو به کار آید، در ادامه با شروع دور زدن در پیست، دریافتیم تنظیمات فنربندی فونیکس FX به شکلی انجام شده تا تجربه سواری این خودرو شباهت زیادی به نسخه پرچمدار تیگو 8 پرو داشته باشد با این تفاوت که بادی رول این خودرو به شکل محسوسی از تیگو 8 پرو کمتر بوده و با خودرویی کاملا اسپرت تر طرف هستیم، هندلینگ فونیکس FX به عنوان یک کراس اور تک دیفرانسیل فراتر از حد انتظار بوده و می توان گفت فونیکس FX بسیار بهتر از سدانی مثل آریزو 6 پرو به پیچ های پیست آزادی حمله می کند!

 

فونیکس fx (8).webp

 

عملکرد جعبه دنده دو کلاچه نیز در حالت رانندگی اسپرت بسیار لذت بخش است و گیربکس در حالت درایو، تقریبا بی نقص و با حداکثر هوشمندی به نیاز های راننده پاسخ می دهد، البته این شرایط ایده آل تنها در زمانی که حالت دنده روی D یا خودکار است ادامه می یابد و جعبه دنده در حالت تیپترونیک، عملکرد ایده آل حالت درایو را ندارد و مخصوصا در معکوس ها، اندکی مقاومت از خود نشان می دهد!

در ادامه با استفاده از دستگاه درگی به بررسی تست شتاب و ترمز خودرو پرداختیم، تست شتاب گیری فونیکس FX را به صورت تک سرنشین و با کولر و ESP خاموش انجام دادیم و توانستیم به رکورد قابل توجه 7.79 ثانیه دست یابیم، عددی که می تواند فونیکس FX را بالاتر از خودروهایی نظیر نیسان ماکسیما دنده ای، سیتروئن C3، پژو 2008 و ام جی 360 توربو به عنوان سریعترین خودروی مونتاژی کشور مطرح کند. ( برای تایید این موضوع نیاز به انجام تست شتاب خودرو در شرایط استاندارد تست های کارلانچ داریم) عملکرد ترمز های فونیکس FX نیز در پیست راضی کننده بود و علاوه بر اینکه ترمز های خودرو در فشار پیست آزادی دچار افت عملکرد نشدند، توانستند خودرو را در مسافت 40 متر و 20 سانتی متر از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت کاملا متوقف نمایند.

این موارد در مجموع باعث شدند رانندگی با فونیکس FX یکی از تجربیات هیجان انگیز ما در رانندگی در پیست آزادی باشد.

 

فونیکس FX در بازار ایران

 

فونیکس fx (9).webp

 

فونیکس FX در بازار ایران به رقیبی برای لاماری ایما، دیگنیتی پرستیژ و جک کی 7 کرمان موتور تبدیل خواهد شد، از همه آنها سریع تر و پر آپشن تر است و البته در صورت تعیین قیمت 1.6 میلیاردی، از همه رقبا گرانتر نیز خواهد بود، اما مجموع ویژگی هایی نظیر طراحی ظاهری خاص، عملکرد فنی مناسب، امکانات رفاهی کامل و البته شرایط فروش و خدمات پس از فروش متفاوت مدیران خودرو شانس موفقیت آن را در بازار افزایش می دهند، هرچند عواملی مانند حساسیت زیاد به کیفیت سوخت و متریال متوسط کابین نیز به عنوان نقطه ضعف های فونیکس FX مطرح هستند، موتور پیشرفته و تزریق مستقیم این مدل، نیاز مبرمی به بنزین سوپر دارد و در صورت در دسترس نبودن بنزین سوپر، استفاده از بنزین معمولی می تواند علاوه بر کاهش راندمان، باعث آسیب دیدن پیشرانه مدرن این خودرو نیز بشود. باید تا ماه آینده و شروع رسمی فروش این خودرو صبر کنیم و ببینیم میزان استقبال از این خودرو چطور خواهد بود.

منبع car.ir


نظرات