فولکس واگن ساگیتار یکی از جدیدترین سدانهای وارداتی است که بهزودی عرضه خواهد شد. ساگیتار در واقع نسل هفتم فولکس واگن جتا (A7) محسوب میشود و بهطور ویژه برای بازار چین ساخته شده و عرضه آن تنها در این کشور انجام میشود.
این سدان خانوادگی از سال ۲۰۰۶ توسط FAW، شریک تجاری فولکس واگن در چین تولید شده و تاکنون سه نسل مختلف را پشت سر گذاشته است. نسل سوم ساگیتار از سال ۲۰۱۹ به بازار معرفی شده و همچنان بر پایه پلتفرم MQB، که در بسیاری از مدلهای معروف فولکس واگن مانند گلف و پاسات نیز استفاده شده، تولید میشود.
شرکت آریا گستر کارن در دور جدید واردات خودروهای خارجی 3 خودرو از فولکس واگن از جمله گلف پرو، ماگوتان و ساگیتار را در سبد محصولاتش قرار داده است.
این خودرو بهعنوان یکی از پرفروش ترین سدانهای گروه فولکس واگن در بازار چین، ترکیبی از طراحی مدرن، فضای جادار و تکنولوژیهای بهروز را ارائه میدهد.
فولکس واگن ساگیتار از زبان طراحی مدرن فولکس واگن بهره میبرد که در آن ترکیبی از خطوط صاف، جزئیات کرومی و ساختاری شیک و متعادل به کار رفته است. این خودرو که نسخهای توسعه یافته از فولکس واگن جتا محسوب میشود و با ابعاد بزرگ تر و طراحی بهینه شده، به گزینهای مناسب برای بازار چین تبدیل شده است.
در نمای جلو، ساگیتار از جلوپنجرهای عریض با تزئینات کرومی بهره میبرد که باعث شده طراحی چراغهای LED جلو هماهنگی بیشتری با دیگر بخشهای بدنه داشته باشد. این سبک طراحی، شباهت زیادی به مدلهای پاسات و تیگوان دارد و حس لوکستری به خودرو بخشیده است. از دیگر نکات مهم این بخش میتوان به هواکشهای جانبی روی سپر جلو اشاره کرد که علاوه بر بهبود آیرودینامیک، به جذابیت بصری خودرو نیز کمک کرده است.
یکی از مهمترین تفاوتهای ساگیتار و جتا، افزایش فاصله محوری و ابعاد کلی بزرگتر است. طراحی جانبی ساگیتار، با خطوط برجسته و فرورفته روی بدنه، جلوهای شیک و اسپرت به خودرو داده است. خط شانه ممتد که از چراغهای جلو تا چراغهای عقب کشیده شده است، به هماهنگی و انسجام طراحی کمک کرده و ظاهری پویا به خودرو بخشیده است.
فاصله محوری حدود 2730 میلیمتر در کنار استایل کشیده تر خودرو فضای داخلی بیشتری برای سرنشینان فراهم کرده است.
در نمای عقب، چراغهای LED با طراحی سه بعدی به همراه گرافیک داخلی جذاب، ظاهر مدرنی به خودرو دادهاند. سپر عقب با خطوط برجسته و دیفیوزر ساده اما شیک به پایداری بصری این بخش کمک کرده است. برخلاف برخی مدلهای اقتصادی، اگزوزها در طراحی سپر بهصورت هوشمندانه ادغام شدهاند تا هماهنگی بیشتری در نمای کلی خودرو ایجاد شود.
فولکس واگن ساگیتار، برخلاف برخی رقبا که طراحی اغراق شده و تهاجمی دارند، از یک سبک طراحی میانهرو، معاصر و هماهنگ بهره میبرد. این خودرو در دسته مدلهای شیک و کاربردی قرار میگیرد که در عین ارائه ظاهری جذاب و مدرن، ویژگیهای لوکس و رسمی برند فولکس واگن را حفظ کرده است.
فولکس واگن ساگیتار در بخش طراحی داخلی، رویکردی عملی و مدرن دارد که در آن سادگی، کیفیت ساخت و تکنولوژی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. در نگاه اول، نمایشگر بزرگ و پنل دیجیتال پشت فرمان، فضایی مدرن را برای راننده و سرنشینان ایجاد کرده است.
فرم کلی داشبورد ساگیتار، طراحی مینیمالیستی فولکس واگن را دنبال میکند. در این بخش، یک نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی در مرکز قرار گرفته که علاوه بر کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی، به زیبایی کابین نیز کمک کرده است. پنل دیجیتال پشت فرمان نیز اطلاعات رانندگی را بهصورت کاملاً دیجیتالی نمایش میدهد.
متریال بهکاررفته در داشبورد ترکیبی از پلاستیک سخت و چرم مصنوعی است. استفاده از تزئینات نقرهای در کنسول میانی و اطراف نمایشگر، باعث شده تا طراحی داخلی از یکنواختی خارج شود و جلوهای مدرنتر داشته باشد.
ساگیتار برخلاف برخی مدلهای جدید فولکس واگن، از دستهدنده الکترونیکی استفاده نمیکند و همچنان به دستهدنده اهرمی سنتی مجهز است. این موضوع ممکن است برای برخی رانندگان که به طراحیهای جدید عادت کردهاند، کمی قدیمی به نظر برسد، اما از نظر کارایی، همچنان دقیق و خوشدست است.
ساگیتار به عنوان یک سدان خانوادگی در سگمنت C، فضای مناسبی برای ۴ سرنشین بزرگسال دارد. صندوق عقب این خودرو نیز ۵۵۰ لیتر ظرفیت دارد که برای سفرهای بینشهری یا حمل وسایل بزرگ، فضای کاملاً مناسبی محسوب میشود.
فولکس واگن ساگیتار در بازار چین با چندین گزینه پیشرانه عرضه شده که شامل نسخههای ۱.۲ لیتری، ۱.۴ لیتری و ۱.۵ لیتری توربوشارژ میشود. با این حال، نسخهای که قرار است در بازار ایران توسط شرکت آسیا گستر کارن عرضه شود، پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ TSI است.
این پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر که پیشتر بر روی فولکس واگن T-ROC استفاده شده بود، توان تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد و نیروی تولیدی را از طریق جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه خشک (DSG) به چرخهای جلو منتقل میکند. این موتور بیشتر برای رانندگی شهری و اقتصادی طراحی شده است و نباید از آن انتظار عملکردی اسپرت یا هیجانانگیز داشت. شتاب صفر تا صد ساگیتار در حدود ۱۱.۸ ثانیه ثبت شده که برای یک سدان خانوادگی رقمی متوسط محسوب میشود. در عوض، این پیشرانه با مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یکی از گزینههای اقتصادی در این کلاس خواهد بود.
در بخش تعلیق، این خودرو در محور جلو از سیستم مک فرسون و محور عقب از سیستم مولتی لینک مستقل بهره میبرد.
فولکس واگن ساگیتار با توجه به بازار هدف چین، در نسخههای مختلفی با سطوح تجهیزات متفاوت عرضه میشود. در حال حاضر کاتالوگ رسمی نسخه وارداتی این خودرو به ایران منتشر نشده است و اطلاعات دقیق در مورد امکانات نهایی آن هنوز در دسترس نیست. اما با این حال نسخهای که تاکنون وارد ایران شده است، سطح امکانات نسبتاً سادهای دارد. از جمله ویژگیهای این نسخه میتوان به موارد حالتهای رانندگی نرمال و اکو، سیستم تهویه دستی، تریم پارچهای کابین، ترمز پارک برقی و اتوهلد، رینگهای ۱۶ اینچی، سیستم استارت و استاپ موتور، کلاستر دیجیتال و نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی اشاره کرد.
طبق گفته شرکت واردکننده این خودرو، نسخهای که قرار است بهطور رسمی به بازار ایران عرضه شود، سطح امکانات رفاهی و ایمنی بالاتری خواهد داشت.
فولکس واگن ساگیتار بهعنوان یک سدان خانوادگی در سگمنت C با طراحی مناسب، کابینی مدرن و کیفیت ساخت مطلوب، یک سدان خانوادگی کاربردی محسوب میشود. پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ آن، تمرکز بیشتری بر مصرف سوخت اقتصادی دارد تا عملکرد اسپرت، اما در ترکیب با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، سواری نرمی ارائه میدهد. در مجموع، ساگیتار برای کسانی مناسب است که به دنبال یک سدان خانوادگی کممصرف و باکیفیت هستند، اما اگر اولویت شما شتاب و هیجان رانندگی باشد، گزینههای بهتری در بازار وجود دارد.