ورود

کی ام سی Sr3 مناسب کسانی است که دوست دارند با کمترین دغدغه، نقطه A سوار خودرو شده و در نقطه B از آن پیاده شوند؛ نه نگران پیدا کردن قطعه باشند، نه به دنبال بنزین با کیفیت برای جلوگیری از آسیب به خودرو و نه نگران داغ کردن گیربکس دو کلاچه! Sr3 برای کسانی که به دنبال هیجان در رانندگی هستند انتخاب خوبی نیست...
KMC SR3 کراساوور جدید کرمانموتور است و بهنوعی جایگزین جک S3 محسوب میشود؛ خودرویی که سالها به دلیل مصرف سوخت اقتصادی و استهلاک پایین توانست در بازار ایران محبوب بماند. با این حال، ورود کراساوورهای مدرنتر به بازار باعث شد طراحی قدیمی و پیشرانه نهچندان پرقدرت S3 دیگر پاسخگوی انتظارات خریداران نباشد و در نهایت تولید آن در سال ۱۴۰۲ متوقف شد.
کرمانموتور در نمایشگاه کرمان ۱۴۰۳ از مدل جدید KMC SR3 رونمایی کرد؛ خودرویی که هدف آن ارائه تجربهای بهروزتر نسبت به S3 است. SR3 با طراحی مدرنتر، امکانات رفاهی بیشتر و مشخصات فنی ارتقایافته، قرار است نقش نسل جدید کراساوور اقتصادی کرمانموتور را در بازار ایران ایفا کند.
این محصول کرمان موتور برای نخستین بار در روز 23 بهمن ماه در حاشیه نمایشگاه خودرو کرمان 1403 به نمایش عموم در آمد، بر اساس گفته های مسئولین کرمان موتور در این مراسم، نخستین دور عرضه این خودرو در بازار کشور در ماه های نخست سال 1404 انجام خواهد شد.

KMC SR3 در بخش طراحی بیرونی، بهویژه در نمای جلو و عقب، تغییرات اساسی نسبت به جک S3 داشته است. در بخش جلو، چراغهای اصلی از موقعیت قبلی خود جدا شده و به داخل سپر منتقل شدهاند و بالای آنها یک نوار دیلایت مشکی متصل به جلوپنجره قرار دارد که امضای بصری جدیدی برای این مدل ایجاد میکند. جلوپنجره نیز کوچکتر و جمعوجورتر شده و ترکیب این عناصر، نمایی مدرنتر و اسپرتتر به خودرو داده است.

در نمای جانبی، تغییرات ظریفتر هستند؛ ستون C با اضافه شدن قطعهای مشکیرنگ، شیشه درِ عقب را به شیشه صندوق پیوسته نشان میدهد و رینگهای ۱۶ اینچی نیز طرح جدیدی به خود گرفتهاند. نمای عقب بیشترین تغییرات را تجربه کرده است. چراغها عریضتر شدهاند و طراحی جدید درِ صندوق همراه با سپر بازطراحیشده، ظاهر جدیتری ایجاد میکند. وجود یک دیفیوزر در بخش پایینی سپر و نوار کرومی سرتاسری روی درِ صندوق، نمای عقب را لوکستر و مدرنتر جلوه میدهد.

داخل کابین نیز مانند نمای بیرونی، کاملاً بازطراحی شده و نسبت به داشبورد قدیمی S3 ظاهر بهروزی به خود گرفته است. نمایشگر ۱۰ اینچی مالتیمدیا در بالای داشبورد نصب شده تا هم دید بهتری داشته باشد و هم استفاده از آن راحتتر شود. پشت فرمان، کلاستر هنوز آنالوگ است و یک کامپیوتر سفری کوچک در میانه آن قرار دارد.
در بخش متریال، ترکیبی از چرم مصنوعی و پلاستیک خشک به کار رفته است؛ چرم مصنوعی در قسمت میانی داشبورد و رودریها استفاده شده و دوخت قرمز روی فرمان، داشبورد و صندلیها تلاش کرده تا فضای کابین از یکنواختی خارج شود. طراحی کشیده داشبورد تا شیشه جلو (همان ویژگی آشنا از جک S3) در SR3 نیز باقی مانده و همچنان جلب توجه میکند.

KMC SR3 از همان پیشرانه آشنای جک S3 استفاده میکند. این موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT)، توان ۱۰۷ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و قدرت از طریق گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک به چرخهای جلو منتقل میشود. این مجموعه دقیقاً همان پیشرانهای است که پیشتر در جک S3، جک J4 و KMC Eagle نیز استفاده شده بود؛ بنابراین از نظر مصرف سوخت و هزینه نگهداری، گزینهای شناختهشده و قابل پیشبینی محسوب میشود.

در بخش شاسی، سیستم تعلیق SR3 در محور جلو از نوع مکفرسون مستقل و در محور عقب نیمهمستقل با میله پیچشی است. ترمزهای چهار چرخ دیسکی بوده و به سیستمهای ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) مجهز هستند.
ابعاد خودرو شامل طول ۴۳۴۵ میلیمتر، عرض ۱۸۵۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۶۴۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور ۲۶۰۰ میلیمتر است؛ ابعادی که تقریباً با جک S3 یکسان است. وزن خالص KMC SR3 برابر ۱۲۶۰ کیلوگرم بوده و تنها حدود ۲۰ کیلوگرم سنگینتر از S3 است.
نسخه قبلی این خودرو یعنی جک S3، در نسخه فولآپشن با ۶ کیسه هوا موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده بود. اما KMC SR3 در نسخه عرضهشده در بازار ایران تنها به ۴ کیسه هوا (جلو و جانبی) مجهز است و از این نظر نسبت به نسخهای که تست ایمنی دریافت کرده بود، سطح ایمنی پایینتری ارائه میدهد.
با این حال، SR3 در بخش سیستمهای کنترلی ایمنی پیشرفت محسوسی نسبت به S3 داشته است و اکنون به امکاناتی مانند: سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) و کمک شروع حرکت در سربالایی (HAC) مجهز شده تا پایداری و کنترل بهتری در شرایط مختلف رانندگی فراهم کند.

در بخش رفاهی، SR3 نسبت به جک S3 ارتقاء قابل توجهی پیدا کرده و امکانات بهروزتری ارائه میدهد. مهمترین آپشنهای رفاهی این خودرو عبارتاند از: سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، اتصال Apple CarPlay و Android Auto، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک جلو و عقب + دوربین عقب، صندلیهای چرمی با گرمکن ردیف جلو، کروز کنترل، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، چراغهای روشنایی روز (Daylight) و سیستم صوتی با ۶ بلندگو.
در مجموع، SR3 از نظر سطح امکانات رفاهی جهش قابل توجهی نسبت به جک S3 داشته و حالا با آپشنهای رقابتیتری وارد بازار شده است.

KMC SR3 در بازاری وارد شده که رقابت در آن شدید است و مشتریان گزینههای متنوعی در اختیار دارند. در این رده قیمتی، رقبای مستقیمی مانند تیگارد X35، سایپا آریا، سیتروئن C3 XR و هایما S5 پرو حضور دارند.
در مجموع، KMC SR3 را نمیتوان یک محصول کاملاً جدید دانست، اما نسبت به جک S3 در بخش طراحی، امکانات رفاهی و سیستمهای ایمنی بهروزتر و کاملتر شده است. استفاده از همان پیشرانه آشنا و کمدردسر، هزینه نگهداری و مصرف سوخت این خودرو را قابلپیشبینی و مناسب نگه میدارد، اما توان محدود موتور میتواند در مقایسه با رقبای توربو نقطه ضعف محسوب شود.
اگر خریدار به دنبال یک کراساوور جمعوجور با استهلاک کم، امکانات رفاهی قابلقبول و ظاهر مدرن است، KMC SR3 میتواند انتخاب منطقی و کمریسکی باشد. اما برای کسانی که شتاب و هیجان رانندگی اولویت اصلی است، گزینههایی مانند هایما S5 پرو انتخاب مناسبتری خواهند بود.
