کی ام سی X5

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
کرمان موتور
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
1,640,000,000 (تومان)
قیمت بازار
1,940,000,000 (تومان)
مزایا
  • سواری نرم تر نسبت به جک S5
  • تیراژ بالای موتور و گیربکس خودرو در ایران
  • حساسیت کمتر پیشرانه به کیفیت سوخت
معایب
  • عدم وجود تیپ ترونیک
  • مصرف سوخت بالا
  • هندلینگ ضعیف تر نسبت به جک S5
این خودرو ازز یک موتور 1.5 لیتری توربو با 181 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. گیربکس خودرو از نوع 6 سرعته دوکلاچه تر بوده و سیستم تعلیق محور عقب آن مولتی لینک است.
کی ام سی X5 در واقع فیس لیفت ماژور جک S5 بوده و تفاوت هایی در ظاهر، کابین، آپشن ها و سواری میان این دو خودرو وجود دارد.
با وجود حساسیت پیشرانه توربو نسبت به کیفیت سوخت، می توان گفت که KMC X5 حساست کمتری نسبت به کیفیت سوخت در قیاس با سایر رقبا دارد.
مشخصات فنی کی ام سی X5
170 KM/H
حداکثر سرعت
11.9 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
کراس اور
حجم موتور
1498 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک دو کلاچه
مصرف سوخت ترکیبی
9 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1560 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو235/55R18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب235/55R18
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش مستقیم سوخت
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)181 اسب بخار در 4850 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)300 نیوتن متر از 1500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)120.08 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک55 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمولتی لینک
نوع سیستم فرمانفرمان برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11.9 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
امکانات رفاهی کی ام سی X5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )4 عدد، برای سرنشین جلو و راننده، ایربگ های جانبی
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید
نوع غربیلکغربیلک فرمان D کات دارای روکش چرم و کلید های کنترل کروز و مولتی مدیا
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع الکتریکی خودکار، دارای خروجی تهویه ردیف عقب،
سیستم صوتی و تصویریدارای 11 بلندگو
سیستمهای مولتی مدیاصفحه کیلومتر دیجیتال 7 اینچی، دارای صفحه نمایش لمسی 12.8 اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، دارای بلوتوث
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی، صندلی راننده دارای تنظیم برقی و حافظه، تنظیم دستی صندلی شاگرد، گرمکن صندلی راننده، دارای کول باکس
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی و قابلیت تا شدن صندلی های عقب، دارای تنظیم دستی و قاببیت نصب آسان صندلی کودک
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن و حافظه
سیستم شیشه هادارای سنسور باران، شیشه های جانبی برقی تک لمسی، مجهز به پاور ویندوز
سیستم های سقفسقف پانوراما
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو LED دارای سنسور نور و چراغ روشنایی در روز، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
سیستم روشنایی عقبچراغ های عقب به هم پیوسته LED
سنسورهای پیش فعالسیستم پایش باد تایرها TPMS، سنسور پارک عقب
سیستم های کمک رانندگیدارای کروز کنترل، دوربین 360 درجه
11 دقیقه


کی ام سی X5 بخریم؟

کی‌ام‌سی X5 را می‌توان نسخه جدید و رفع ایراد شده جک S5 نامید. در این خودرو بسیاری از مشکلات اساسی S5 رفع شده اند و کیفیت ساخت و امکانات رفاهی خودرو نیز افزایش قابل توجهی داشته اند.
در صورتی که به یک کراس اور خانوادگی صفر کیلومتر قابل اعتماد احتیاج دارید که حساسیت کمتری نسبت به بنزین داشته باشد، X5 می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

KMC X5 یک کراس اور متوسط شهری است که توسط شرکت کرمان موتور به بازار ایران عرضه می شود. این خودرو در اصل Sehol X6 نام داشته و یک فیس لیفت ماژور از جک S5 به شمار می آید!

 

 

جک S5 را می توان یکی از مشهور ترین و پرفروش ترین کراس اور های چینی در بازار ایران نامید که تولید آن برای اولین بار در سال 1392 آغاز شد. پس از عرضه نسخه دنده ای و اتوماتیک، کرمان موتور با انجام فیس لیفتی، جک S5 نیوفیس را در سال 1400 با پیشرانه ای جدید وارد بازار کرد. با این حال، جک S5 سالخورده با وجود محبوبیت زیاد در بازار، دیگر یارای رقابت با محصولات چینی جدید را نداشت و به همین علت، کرمان موتور به سراغ جدیدترین فیس لیفت این محصول رفت… سهول X6!

برند سهول در واقع زیر مجموعه ای از کمپانی JAC چین است که محصولات خود را بر پایه پلتفرم های جک تولید می کند. کرمان موتور نیز به تازگی روی به مونتاژ محصولات سهول آورده و پس از KMC K7 و KMC J7، اکنون سهول X6 را با نام KMC X5 به سبد محصولات خود اضافه کرده تا ادامه دهنده راه جک S5 باشد.

 

41.webp

 

مشخصات فنی KMC X5

KMC X5 از همان موتور و گیربکس استفاده شده روی جک S5 نیوفیس بهره می برد؛ یک موتور 1.5 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi، قدرت 181 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متری که توان خود را از طریق همان گیربکس 6 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) قدیمی و عذاب آور به چرخ های جلو منتقل می کند. با این حال، این موتور و گیربکس اکنون در KMC X5 عملکردی نسبتا هماهنگ تر دارند. همچنین، حساسیت موتور به کیفیت سوخت نیز در این خودرو کمتر شده است.

 

32.webp

 

 سیستم تعلیق و ترمز های کی ام سی X5 نیز کاملا مشابه جک S5 است؛ تعلیق مک فرسون در محور جلو و تعلیق مولتی لینک در محور عقب به همراه ترمز های دیسکی در هر چهار چرخ که مجهز به ABS - EBD و EBA هستند. با این حال، با اندکی تغییرات، کی ام سی X5 نسبت به جک S5 سواری راحت تر و هندلینگ ضعیف تری دارد.

جک X5 از استاندارد آلایندگی یورو 6 پیروی می کند. مصرف سوخت اعلامی X5 نیز 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی است که البته در واقعیت بالاتر از این عدد خواهد بود.

 

11.webp

 

ایمنی KMC X5

سهول X6 به خودی خود در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده است؛ با این حال با توجه به اینکه این خودرو تنها یک فیس لیفت از جک S5 است، می توان 5 ستاره ایمنی C-NCAP جک را به حساب سهول یا همان KMC X5 نیز واریز کرد. البته قابل ذکر است که S5 استفاده شده در تست تصادف از 6 ایربگ بهره می برده اما X5 مونتاژی در ایران فاقد ایربگ های پرده ای است که ایمنی آن را در تصادفات جانبی تحت الشعاع قرار می دهد. همچنین وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، می توانند تا حدودی خیال راننده و سرنشینان را بابت ایمنی این خودرو راحت کنند.

 

22.webp

 

امکانات رفاهی KMC X5

کی ام سی ایکس 5 در زمینه آپشن ها و امکانات رفاهی عملکرد خوبی دارد و حتی از نسخه قبلی خود نیز امکانات بیشتری را در اختیار خریداران قرار می دهد؛ مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.5 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان و توییترهای دارای رقص نور، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، صندلی راننده با تنظیم برقی و مموری صندلی، گرمکن صندلی های جلو، صفحه کیلومتر دیجیتالی، دسته دنده الکترونیکی، کول باکس، ترمز پارک برقی و اتوهلد آپشن های شاخصی هستند که روی کراس اور جدید کرمان موتور به چشم می خورند.

 

27.webp

 

طراحی ظاهری KMC X5

KMC X5 در نگاه اول طراحی کاملا متفاوت و مدرنی دارد. با این حال، با اندکی دقت به راحتی می توانیم جک S5 بودن این خودرو را به راحتی تشخیص دهیم!

نمای جلوی KMC X5 تشکیل شده از یک سپر با جلوپنجره ای ذوزنقه ای و بسیار بزرگ که چراغ های اصلی به سبک کار شده در سپر در دو طرف آن قرار گرفته اند. دو دی‌لایت بزرگ با طراحی نوین و متفاوت نیز در قسمت فوقانی چراغ ها قرار گرفته اند.

04.webp

 

نکته عجیب در مورد طراحی جلوی سهول X6، شباهت باور نکردنی آن با یک کراس اور چینی دیگر به نام NIO ES8، محصول سال 2021 شرکت نیو چین است… به نظر می رسد که کمپانی های چینی در زمینه کپی کاری اکنون به یکدیگر دیگر نیز رحم نمی کنند!

 

09.webp
نمای جلو نیو ES8 که در سال 2021 معرفی شده

 

بگذریم… با رسیدن به نمای جانبی X5 می توانیم به طور کامل کپی کاری جک از نیو را فراموش کنیم؛ زیرا در این نما تقریبا هیچ تفاوت خاصی بجز رینگ های 18 اینچی جدید میان جک S5 با KMC X5 وجود ندارد. به علت یکسان بودن اتاق، همان فرم تکراری درب ها، ستون ها و گلگیر ها در اینجا نیز تکرار شده اند.

 

43.webp

 

 با وجود اینکه در نمای عقب باز هم فرم کلی S5 دیده می شود، اما حجم تغییرات در این نما بیشتر و محسوس تر هستند. همان چراغ های عقب S5 در X5 نیز استفاده شده اند با این تفاوت که در X5، چراغ های عقب گرافیک متفاوتی داشته و برای مدرن تر شدن، به هم پیوسته اند. محل قرار گیری پلاک نیز از روی درب صندوق به سپر عقب منتقل شده تا درب صندوق تنها میزبان لوگوی KMC باشد. زیر سپر  عقب نیز دو عدد سراگزوز فیک به چشم می خورند.

 

42.webp

 

کابین و فضای داخلی KMC X5

در کابین جک X5 اما همه چیز نسبت به قبل تغییر کرده و اکنون با فضایی کاملا جدید مواجه ایم؛ در نمای روبروی راننده یک فرمان چهار شاخه مشابه با KMC J7 قرار گرفته که کلید های کروز کنترل و اینترفیس روی آن دیده می شوند. صفحه کیلومتر خودرو نیز به نوع دیجیتالی تغییر یافته و داخل یک قاب سایبان چرمی جای گرفته است.

 

22.webp

 

در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور 12.5 اینچی بسیار بزرگ دیده می شود که پنل سیستم تهویه مطبوع را نیز در خود جای داده و خبری از پنل مجزا روی داشبورد نیست. کنسول میانی نیز به لطف استفاده از دسته دنده الکترونیکی دایره ای شکل، یک طبقه زیرین برای قرار دادن اشیا دارد. نکته عجیب در مورد این خودرو، حذف حالت تیپ ترونیک گیربکس است! (البته تجربه استفاده طولانی مدت از تیپ ترونیک جک S5 نشان می دهد که خریدار X5 مورد خاصی را از دست نداده است.)

 

23.webp

 

صندلی های X5 اما در ردیف جلو ارگونومی بهتری از صندلی های جک S5 داشته و راحت ترند. در ردیف عقب نیز دو دریچه تهویه مطبوع به همراه دو خروجی USB برای شارژ گوشی موبایل تعبیه شده اند.

 

18.webp

 

جک X5 در بازار؛ قیمت و رقبا

KMC X5 در بازار چین قیمتی بین 11 الی 16 هزار دلار دارد و در بازار ایران نیز اندکی گران‌تر از جک S5 به فروش می‌رسد. 

X5 همچنین به رقابت مستقیم با تیگو 7 IE مدیران خودرو، فردا T5 و با کمی اغراق X55 پرو خواهد پرداخت. با توجه به سابقه خوب S5 در ایران و اشتراک قطعات فنی آن با X5 با خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتور، پیش بینی می شود  که کی ام سی X5 در صورت تولید با تیراز مناسب فروش خوبی را در ایران تجربه کند.

 

000000000000.webp

گالری ویدیوها
کی ام سی X5؛ جک S5 با کت و شلوار!
میکاپ قوی، تست و بررسی کی ام سی X5!
نظرات کاربران
حسین
حسین
12 فروردین 1404
ماشین بسیار خوبیه واقعا لذت رانندگیو باهاش میشه حس کرد