بیسو T3 یک کراس اوور کوچک شهری است که برای اولین بار در سال 2017 توسط کمپانی نوپای چینی بیسو به بازار معرفی و عرضه شد. بیسو یک کمپانی زیر مجموعه گروه خودروسازی بایک چین است. بیسو T3 توسط شرکت سیف خودرو در ایران عرضه کرد. این شرکت در کارنامه خود واردات ناموفق محصولات کمپانی ژاپنی سوبارو را دارد که به علت تحریمها نتوانست به واردات محصولات سوبارو ادامه دهد و پس از مدت زیادی سکوت اقدام به واردات محصولات بیسو به بازار ایران کرد.
بررسی طراحی ظاهری بیسو T3
بیسو T3 همانطور که اشاره کردیم در سال 2017 به بازار عرضه شد بنابراین از نظر طراحی بایستی با خودروی بروزی روبرو باشیم اما این مورد به درستی اتفاق نیفتاده است و طراحی ناهماهنگی را شاهد هستیم.
هنگامی که به نمای جلوی bisu t3 نگاه کنیم با ظاهری نا موزون روبرو میشویم. چراغها طراحی چند وجهی و کشیدهای دارند که داخل آن دو لامپ هالوژنی خودنمایی میکنند. جلوپنجره بیسو T3 به صورت کشیده و متصل به چراغهای جلو طراحی شده که بخش بالای آن تا وسط چراغهای جلو ادامه پیدا کرده و با آنها درهم تنیده شده است. وسط این جلوپنجره بزرگ لوگوی بیسو تعبیه شده و زیر آن نیز دوربین جلوی خودرو قرار گرفته است. همچنین برای اسپرت و زیباتر شدن نمای جلوی خودرو، گوشههای جلوپنجره با خطوط کرومی تزئین شده است. سپر بیسو T3 همانند بیشتر خودروهای این سگمنت خیلی بزرگ و پهن و به صورت دو تکه قرار دارد.
این سپر میزبان دو مهشکن چهارضلعی است که دو طرف سپر داخل یک بخش مشکی رنگ قرار گرفتهاند. زیر جلوپنجره خودرو نیز محل نصب پلاک واقع شده و زیر آن نیز ورودی دیگر هوا با یک طراحی شش ضلعی کشیده تعبیه شده است. یک قسمت پلاستیکی نیز در آخرین بخش جلو قرار دارد که البته به صورت متصل در سراسر خودرو کشیده شده است. وجود خطوط زاویه دار و حجم دهیهای مناسب روی کاپوت نیز تعبیه شدهاند که به ظاهر اسپرت بیسو T3 کمک شایانی کردهاند.
به نمای جانبی بیسو T3 که میرسیم اولین موردی که به چشم میخورد طراحی مکعبی این خودرو است. طراحی اسپرت نمای جلو به این قسمت خودرو نیز رسیده و بیسو T3 جلوه خوبی در این قسمت دارد. ستون A و B به همراه سقف خودرو به صورت مشکی رنگ درآمدهاند. یک خط تیز و عمیق نیز از گلگیر جلو شروع شده و با گذشتن از زیر دستگیره دربها تا انتهای درب عقب کشیده شده است. خط دیگری نیز از انتهای چراغ عقب تا بالای درب عقب کشیده شده و خط رکاب بیسو T3 نیز در بالای قسمت پلاستیکی واقع شده است. همچنین حجم دهی های مناسبی نیز روی گلگیرهای بیسو T3 قرار گرفتهاند که متناسب با ظاهر کلی خودرو است. رینگهای این خودرو 16 اینچی است که طراحی خوبی دارد اما میتوانست کمی بزرگتر باشد.
نمای عقب بیسو T3 ظاهر بروز و هماهنگ با سایر بخش های خودرو دارد، اما وجود یک قسمت پلاستیکی بزرگ که بخش زیادی از سپر عقب را شامل میشود یک نکته منفی برای این خودرو است. چراغهای عقب به صورت دو تکه و زاویه دار طراحی شدهاند و گرافیک مناسبی نیز دارند. یک باله مشکی رنگ با اندازهای نسبتا بزرگ بالای شیشه عقب قرار دارد که چراغ سوم ترمز وسط آن تعبیه شده است. درب صندوق بیسو تی 3 به صورت یک تکه با زوایای مناسب طراحی شده و تا بالای سپر کشیده شده است. میان چراغهای عقب نیز عبارت BISU AUTO نوشته شده است. دو مهشکن دایرهای شکل و محل نصب پلاک نیز روی قسمت پلاستیکی سپر قرار گرفتهاند و یک دیفیوزر نقرهای نیز در پایین سپر واقع شده که دو جای اگزوز تقلبی نیز روی آن قرار دارد.
مشخصات فنی بیسو T3
بیسو T3 که سیف خودرو به ایران آورده است به یک موتور 1/3 لیتری توربوشارژ مجهز شده است که این موتور توانایی تولید 133 اسب بخار قدرت و 185 نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولید شده این موتور توسط یک جعبه دنده CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. طبق اعلام کمپانی بیسو، این کراس اوور کوچک شهری ظرف مدت 12 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر میرسد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 7/4 لیتر در هر 100 کیلومتر است. بیسو T3 بخاطر استفاده از جعبه دنده CVT به کندی شروع به حرکت میکند اما پس از حرکت شتاب ثانویه مناسبی دارد.
بررسی کابین و فضای داخلی بیسو T3
داخل کابین بیسو T3 که میرویم با طراحی بروزی روبرو هستیم. یک نمایشگر بزرگ 9 اینچی در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته است. دو خروجی هوای تهویه مطبوع نیز در کنار هم تعبیه شدهاند که میان آنها یک دکمه فلاشر جا خوش کرده است. وسط داشبورد نیز کلیدهای سیستم مولتی مدیای خودرو و زیر آن نیز بخش سیستم کنترل تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته است. در پایین ترین بخش داشبورد نیز ورودی USB و فندکی تعبیه شدهاند. یکی از نکات کابین بیسو T3 یک کادر کرومی است که کل ادوات داشبورد به همراه لیور دنده را احاطه کرده است. کنسول وسط نیز اندازه مناسبی دارد.
غربیلک فرمان بیسو T3 طراحی موسوم به D کات و 4 شاخه دارد که با قطعات کرومی تزئین شده است. طراحی D کات علاوه بر طراحی زیبا فضای پای بیشتری را به راننده اعطا میکند. فرمان خودرو خوش دست است و میزبان دکمههای کروز کنترل و سیستم صوتی است. پشت آمپر بیسو T3 نیز ظاهر اسپرت و به اصطلاح سیلندری دارد که به صورت سه دایره کنار هم طراحی شدهاند. یکی از نکات مثبت و جذاب بیسو T3 کابین دو رنگ آن است. فضای کابین بیسو T3 جادار طراحی شده و فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب مناسب است اما ردیف عقب تنها برای دو نفر مناسب و است و ممکن است 3 نفر نتوانند به راحتی بنشینند.
امکانات رفاهی و ایمنی بیسو T3
بیسو T3 از نظر امکانات رفاهی نیز در رده متوسط رو به بالایی قرار میگیرد. این خودرو امکاناتی نظیر:
سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو - صفحه نمایش 9 اینچی لمسی و ورودی صدای AUX و پورت USB - کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان - دوربین جلو با قابلیت ضبط تصاویر حین رانندگی - سنسور پارک جلو - دوربین قفل کودک و صندلی های ایزوفیکس - سنسور پارک عقب با قابلیت نمایش فاصله - سیستم ورود بدون کلید به همراه استارت دکمه ای - صندلی های چرمی – چراغ LED مخصوص روز – آینه های جانبی تاشونده برقی – سقف پانوراما – کروز کنترل – فرمان برقی EPS – سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS
بیسو T3 خودرو ایمنی است. البته با اینکه از این خودرو تست تصادفی منتشر نشده است اما امکانات ایمنی خوبی برای آن در نظر گرفته شده است. امکاناتی نظیر :
شش کیسهی هوا، قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت، سنسور پارک روی سپر عقب و جلو، صندلیهای عقب مجهز به ایزوفیکس (Isofix)، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) همراهبا ترمز اضطراری پیشرانه (BOS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD )، فناوری کنترل کشش (TCS)، سیستم حفظ تعادل (ESC) و نگهدارندهی خودرو در شیب بههنگام شروع حرکت را داراست.
بررسی بازار و قیمت بیسو T3
بیسو T3 خودروی موفقی در بازار نبود و خیلی زود عرضه آن به بازار متوقف شد. این خودرو در اسفند ماه 1400 قیمتی حدود 605 میلیون تومان در بازار با مدل 1399 دارد.
این خودرو در بازار دست دوم ها نیز حال و روز خوبی ندارد و فقط افراد خاصی به سراغ آن میروند. خدمات پس از فروش بیسو T3 نیز اصلا مناسب نیست.
نتیجه گیری
بیسو T3 جزو خودروهایی بود که نتوانست فروش خوبی را در ایران تجربه کند. این خودرو از نظر امکانات رفاهی و طراحی خودروی قابل قبولی است اما از نظر فنی ممکن است در مقایسه با رقبایش کمی به مشکل برخورد کند.
حواله بیسو خریدارم
والا اگه کسی بخواد این ماشین رو بخره باید فقط برا رفاهش بخره وگرنه اگه میخواد موتورش قدرتی باشه باید بنز یا بی ام وی بخره این یه ماشین شهری هست
تو رو خدا اصلا از سیف خودرو خرید نکنید اولا که قدرت ماشین بیسو 1300 هست که اصلا شتاب نداره مخصوصا شتاب اولیه.........دوم اینکه هر که تو سیف خودرو ثبت نام کرد بدبخت میشه چون قرارداد نوشتن که سود تا روز ارسال دعوتنامه به شما تعلق میگیره و دعوتنامه که ارسال شد شما تکمیل وجه میکنی بعدش سودت حذف میشه و اینقدر پولت را پیش خودشون نگه میدارن که ادم بگه غلط کردم یعنی مبلغ 220 میلیون شما نزدیک 7 الی 8 ماه بدون سود پیش خودش نگه میداره و به ریشمون میخنده ماشاءالله قانون هم که نداریم به این کلاهبرداریها برخورد کنه روز روشن دارن کلاهبرداری میکنند به قانون که مراجعه میکنی میگویند شما قرارداد امضاء کردی دستت به جایی نمیرسه