دانگ فنگ شاین مکس

کشور
چین چین
شرکت خدمات دهنده
ایساکو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
1,791,971,000 (تومان)
قیمت بازار
1,920,000,000 (تومان)
مشخصات فنی دانگ فنگ شاین مکس
215 KM/H
حداکثر سرعت
10 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1500 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک دو کلاچه
مصرف سوخت ترکیبی
6.8 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1486 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/50R17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/50R17
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش مستقیم سوخت GDI
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)190 اسب بخار در 5200 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)300 نیوتن متر در 2000 تا 4000 دور در دقيقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)126.66 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک52 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)7
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمولتی لینک
نوع سیستم فرمانبرقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت215 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی5سال يا 150/000 كيلومتر
امکانات رفاهی دانگ فنگ شاین مکس
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده و سرنشين، جانبي و پرده اي (6 عدد)
سیستم های پایداری و کمک رانندهسيستم كمكي حركت در سربالايي(HHC)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي (ESP)، سيستم كنترل كشش (TCS)، ترمز پارك برقي (EPB)، اتوهلد
نوع غربیلکغربیلک فرمان D کات دارای روکش چرمی و کلید های کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع خودکار، دارای کول باکس
سیستم صوتی و تصویریدارای 11 عدد بلندگو
سیستمهای مولتی مدیامالتي مديا با صفحه نمايش 10.25 اينچي لمسي، Carbitlink، دو عدد پورت USB، بلوتوث، تنظيم كننده صدا با سرعت
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی، صندلي راننده 6 جهته برقي گرمكن دار به همراه تهویه (فن) و حافظه و ماساژور، صندلي شاگرد 4 حركته برقي، شارژر بی سیم تلفن همراه
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی، قابلیت تا شدن صندلی ها ونصب آسان صندلی کودک ISOFIX
سیستم آیینه هاآيينه هاي جانبي تاشوی برقي، دارای گرمكن و راهنما
سیستم شیشه هاشيشه بالابر برقي جلو وعقب دارای آنتی ترپ
سیستم های سقفسانروف برقی
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو هالوژن دارای سنسور نور، چراغ روشنایی در روز، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل
سیستم روشنایی عقبچراغ های عقب LED، دارای مه شكن عقب
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک عقب و پایش باد تایرها TPMS
سیستم های کمک رانندگیسيستم كمكي حركت بين خطوط (LKA)، سيستم كمكي جابجايي بين خطوط (LCA)، سيستم هشدار عبور از خطوط (LDW)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، سيستم تشخيص نقاط كور(BSD)، اخطار باز کردن درها در هنگام پارک در صورت وجود مانع (DOW)، تشخيص علائم رانندگي (TSR)، دوربين 360 درجه

دانگ فنگ شاین مکس، یک سدان شهری متوسط ساخت کمپانی آئولوس، از زیر مجموعه های گروه دانگ فنگ است که برای اولین بار در سال 2021 در نمایشگاه خودرو شانگهای معرفی شد. این خودرو در بازار چین با نام Aeolus Yixuan Max شناخته می شود و دو نسخه بنزینی و هیبریدی دارد و روی پلتفرم DSMA جدید دانگ فنگ توسعه یافته است. آئولوس نیز خود یکی از زیر مجموعه های دانگ فنگ است که با همکاری پژو-سیتروئن، محصولاتی برای صادرات به بازار های مختلف نظیر روسیه و عربستان می سازد و نام خود را از یکی از اساطیر یونان باستان اقتباس کرده است.

با آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، گروه صنعتی ایران خودرو نیز بار دیگر نام خود را به عنوان یکی از واردات کنندگان خودرو مطرح کرد و در تابستان سال 1402، طی مراسمی آئولوس Yixuan Max را با نام دانگ فنگ شاین مکس به عنوان محصول وارداتی خود معرفی کرد.

به نظر می رسد که ابتدا نسخه بنزینی شاین مکس به ایران وارد خواهد شد. اما ایران خودرو واردات نسخه هیبریدی شاین مکس را نیز برای آینده در نظر دارد.

 

16.webp

 

مشخصات فنی شاین مکس

شاین مکس از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال این توان تولیدی به چرخ های جلو نیز برعهده یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) است. شاین مکس بنزینی با این قوای فنی می تواند شتاب صفر تا صد را طی 7.4 ثانیه طی کند و تا سرعت حداکثر 210 کیلومتر بر ساعت به شتاب گیری خود ادامه دهد.

شاین مکس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی هستند. شاین مکس با وزن 1468 کیلوگرم، به طور میانگین 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی مصرف سوخت دارد. همچنین این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند.

 

ایمنی شاین مکس

دانگ فنگ آئولوس در نسخه نیمه فول به 4 ایربگ (سرنشینان جلو و جانبی) و در نسخه فول به 6 ایربگ (اضافه شدن ایربگ پرده ای) مجهز است. با این حال این خودرو  در تست های تصادف موسسه C-NCAP شرکت نکرده و ایمنی نامشخصی در تصادفات دارد.

با این حال دانگ فنگ امکانات ایمنی خوبی روی محصول خود قرار داده؛ سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم های کمک رانندگی سطح 2 مانند رادار هشدار برخورد از جلو، رادار بین خطوط، رادار هشدار خروج از خط و کروز کنترل تطبیقی مواردی هستند به افزایش ایمنی در هنگام رانندگی با شاین مکس کمک می کنند.

 

14.webp

 

امکانات رفاهی شاین مکس

آئولوس در بازار چین در تیپ های مختلفی با سطوح متفاوت از امکانات رفاهی عرضه می شود. اما با توجه به این که همچنان مشخص نیست شاین مکس با چه امکاناتی وارد ایران می شود، نسخه معرفی شده توسط ایران خودرو را در اینجا ملاک قرار می دهیم.

شاین مکس معرفی شده توسط ایران خودرو به این موارد مجهز است: شیشه بالابر های برقی اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های جلو برقی با گرمکن، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل هوشمند، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، سیستم مولتی مدیا، صفحه کیلومتر دیجیتال، ترمز پارک برقی و اتوهلد.

 

طراحی ظاهری شاین مکس

شاین مکس یک سدان شهری متوسط با ابعادی مابین سراتو و اپتیما است و می توان از نظر ابعادی آن را در دسته بندی خودرو هایی مانند هیوندای i40 و MG6 قرار داد. دانگ فنگ آئولوس طراحی اسپرتی دارد و در بدنه آن از خطوط تیز و حجم پردازی های زیادی استفاده شده است.

در نمای جلو، جلوپنجره بسیار بزرگ خودرو تقریبا اکثر فضا را اشغال کرده و در دو طرف سپر نیز دو ورودی هوا قرار گرفته اند.

در نمای کناری یک خط از روی گلگیر جلو روی درب ها رفته و تقریبا در میانه های درب عقب تمام شده است. یک خط دیگر موازی آن نیز از انتهای درب جلو به سوی گلگیر عقب سرازیر شده است. شیب زیاد سقف و فرم خاص ستون C نیز به اسپرت تر دیده شدن خودرو از این نما کمک شایانی می کنند.

در نمای عقب نیز بار دیگر شاهد حجم پردازی های زیاد و اغراق آمیز هستیم که در فرم درب صندوق و گوشه های سپر به اوج رسیده اند. چراغ های عقب یک تکه نیز گیلاس روی کیک نمای عقب شاین مکس محسوب می شوند.

 

18.webp

 

کابین و فضای داخلی شاین مکس

کابین شاین مکس مانند بیرون آن فضایی کاملا اسپرت دارد و در طراحی داشبورد و رودری ها از خطوط تیز و حجیمی استفاده شده است. در نمای روبروی راننده یک فرمان 2 شاخه D کات به چشم می خورد که کاملا متفاوت با غربیلک های رایج در بازار است. صفحه کیلومتر خودرو از نوع دیجیتال است و در قیمت میانی داشبورد نیز یک مانیتور با اندکی زاویه به سمت راننده قرار گرفته است. کنسول میانی نیز میزبان دسته دنده الکترونیکی و یک زیر آرنجی دو تکه است.

دیگر نکته جالب در مورد کابین شاین مکس، استفاده از صندلی های اسپرت با پشتی یک تکه است.

 

شاین مکس در بازار؛ قیمت و رقبا

شاین مکس با ورود به بازار ایران وارد رقابت با KMC J7 خواهد شد که از نظر امکانات رفاهی و قدرت موتور در سطح پایین تری قرار دارد. با این حال سدان های متوسط دیگری نظیر هونگچی H5 و چری آریزو 8 نیز به زودی وارد بازار ایران خواهند شد تا محصول وارداتی ایران خودرو را به چالش بکشند.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.