ورود
بایک بیجینگ U5 پلاس دومین نسل از سدان اقتصادی بایک است که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ با نام «سنوا D50» پا به میدان گذاشت و از سال ۲۰۲۰ با هویت جدید بیجینگ U5 شناخته میشود. این خودرو در سال ۲۰۲۱ دومین فیسلیفت خود را تجربه کرد و با طراحی بهروزتر و جزئیات مدرنتر، جایگاهش را در بازار سدانهای اقتصادی تثبیت نمود.
نسخهای که پایش به ایران باز شده، همان فیسلیفت دوم ۲۰۲۱ است که شرکت دیار خودرو آن را با نام سابرینا پلاس در بهمنماه ۱۴۰۳ و در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش گذاشت.
بیجینگ بهعنوان زیربرند لوکس خودروسازی بایک شناخته میشود و پیشتر با دو کراساوور X55 و X7 توسط دیار خودرو در ایران عرضه شده بود. حالا این شرکت با ورود U5 پلاس، سبد محصولاتش را کاملتر کرده و برای رقابت با سدانهای اقتصادی بازار ایران آماده میشود.
بیجینگ U5 پلاس در نسخهای که به بازار ایران راه یافته، از نوع اتوماتیک بوده و نیروی خود را از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی میگیرد. این موتور توان تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور را دارد و از طریق گیربکس CVT، نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند.
در بخش فنی، سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و محور عقب از نوع تورشن بیم طراحی شده است. ترمزهای جلو دیسکی خنکشونده و ترمزهای عقب دیسکی معمولی هستند که برای یک سدان اقتصادی ترکیبی مرسوم به شمار میرود.
وزن خالص این خودرو ۱۲۵۵ کیلوگرم بوده و باک سوخت آن ظرفیت ۴۸ لیتر دارد که برای استفاده شهری و سفرهای جادهای کافی به نظر میرسد.
بیجینگ U5 پلاس در بخش امکانات رفاهی، برای یک سدان اقتصادی فهرست قابلقبولی را ارائه میدهد. این خودرو به ورود بدون کلید و استارت دکمهای مجهز است و با سانروف، تریم داخلی چرمی و فرمان D کات، فضای کابین را جذابتر کرده است. امکاناتی همچون کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار بین خطوط، رادار نقطه کور، اتوهلد، ترمز پارک برقی و نمایشگر یکپارچه برای مالتیمدیا و کلاستر دیجیتال نیز در آن دیده میشود.
آینههای جانبی تاشونده برقی، چراغهای جلو LED، ۶ بلندگو، کنسول میانی، صندلیهای اسپرت، سنسور پارک عقب و دیلایت نیز در لیست تجهیزات آن قرار دارند.
با این حال U5 پلاس فاقد برخی آپشنهای رایج در این رده مثل صندلی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو است که ممکن است برای برخی خریداران یک نکته منفی محسوب شود.
در بخش ایمنی بیجینگ U5 پلاس با ۴ کیسه هوا عرضه میشود و مهمترین نقطه قوتش نسبت به بسیاری از رقبای ایرانی، وجود رادارهای پیشرفته است. این سیستمها شامل رادار بین خطوط و رادار نقطه کور میشوند که در افزایش ایمنی رانندگی، بهویژه در جادهها و مسیرهای پرتردد، نقش مهمی دارند.
بیجینگ U5 پلاس در نمای جلو با جلوپنجره بزرگ و عریضی که بهصورت یکپارچه با سپر طراحی شده، چهرهای مدرن و جسور پیدا کرده است. چراغهای جلو LED با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شدهاند و جلوهای هماهنگ به بخش پیشین خودرو دادهاند. در نمای جانبی، طراحی ساده و خطوط ملایم به چشم میخورد. رینگهای ۱۷ اینچی دو رنگ، خط شانهای که تا بالای چراغ عقب امتداد یافته و آینههای جانبی نصبشده روی دربها ـ که دید بهتری را فراهم میکنند ـ از ویژگیهای این بخش هستند. در نمای عقب نیز طراحان از المانهای مشابه جلو استفاده کردهاند؛ دیلایتهای عمودی کنار سپر که در این بخش نقش مهشکن را ایفا میکنند و چراغهای پیوسته با زمینه مشکی، حس اسپرتتری را به خودرو دادهاند.
فضای داخلی U5 پلاس فراتر از آن چیزی است که از یک سدان اقتصادی انتظار میرود. در مراسم رونمایی و تست کوتاه این خودرو در پیست کوچک مجتمع ماموت، کیفیت تریم داخلی توجه زیادی را جلب کرد. استفاده از چرم در بخش بالایی داشبورد و رودریها، دوخت تمیز و طراحی ساده اما مدرن، فضایی دلپذیر را ایجاد کرده است. مالتیمدیا و کلاستر دیجیتال بهصورت یکپارچه و مطابق ترند روز طراحی شدهاند که جلوهای پیشرفته به کابین میدهند. در مجموع، متریال و کیفیت ساخت این بخش بهوضوح از بسیاری از رقبای ایرانی یک پله بالاتر قرار میگیرد و میتواند یکی از نقاط قوت اصلی U5 پلاس در بازار باشد.
بیجینگ U5 پلاس در جایگاهی میان سدانهای اقتصادی ایرانی همچون دنا پلاس اتوماتیک آپشنال، تارا V4 و شاهین پلاس اتوماتیک و همچنین سدان های چینی مانند آریزو 5 اسپرت و ریسپکت 2 قرار میگیرد. این خودرو با عرضه در این بازه قیمتی، توانسته خلأ موجود در بازار سدانهای اقتصادی را تا حدی پر کند و بهعنوان گزینهای تازهنفس در برابر سدانهای بازار مطرح شود.
از مهمترین مزایای بیجینگ U5 پلاس میتوان به طراحی ظاهری مدرن، کابین باکیفیت و خوشساخت و همچنین امکانات رفاهی و ایمنی متنوع اشاره کرد. تجهیزاتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، رادار بین خطوط، رادار نقطه کور و ترمز پارک برقی، این خودرو را نسبت به بسیاری از رقبا در سطحی بالاتر قرار میدهد.
علاوه بر این استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری، حساسیت کمتر به کیفیت بنزین موجود در کشور را به همراه دارد که آن را به گزینهای کمدردسر برای استفاده روزمره تبدیل میکند. امکان خرید مستقیم از کارخانه و تحویل فوری نیز مزیت دیگری است که برای بسیاری از خریداران جذابیت دارد.
با این حال موفقیت بیجینگ U5 پلاس در بازار ایران تنها به مزایا و ویژگیهای فنی و رفاهی آن محدود نمیشود. اگر این خودرو با تیراژ بالا و عرضه مستمر در دسترس قرار گیرد و شبکه خدمات پس از فروش و پشتیبانی گستردهای برای آن فراهم شود، میتواند جایگاه محکمی در میان سدانهای اقتصادی کشور به دست آورد و به یکی از گزینههای پرطرفدار این سگمنت تبدیل شود.