هوندا ENS1 یک کراس اور کوچک و برقی ژاپنی است که در واقع نسخه برقی نسل دوم هوندا Vezel محسوب می شود. این خودرو برای نخستین بار در سال 2021 معرفی شد و ضمن تولید در خطوط تولید هوندا در چین (با همکاری شرکت های GAC و دانگ فنگ) به بازارهای متنوعی از جمله اروپا، بریتانیا، آسیا و خاورمیانه صادر می شود.
با روی روال افتادن واردات خودرو، هوندا ENS1 به عنوان یک گزینه برای واردات به ایران در نظر گرفته شد و با تاکید وزارت صمت روی واردات خودروهای برقی، شرکت های مختلفی به سمت محصول هوندا رفتند. در نهایت، شرکت معین خودرو و شرکت اروین خودرو اقدام به رونمایی از هوندا ENS1 یا همان هوندا وزل برقی در نمایشگاه خودرو تهران 1402 کردند.
عرضه این خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی انجام خواهد شد.
مشخصات فنی هوندا ENS1
هوندا ENS1 از یک موتور برقی 150 کیلوواتی بهره می برد که توانایی تولید 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور را دارد و توان تولیدی خود را به چرخ های جلو منتقل می کند.
کراس اور برقی هوندا از یک باتری 68.8 کیلووات ساعتی استفاده می کند که با هربار شارژ کامل می تواند 510 کیلومتر مسافت را طی کند. همچنین این باتری با شارژر سریع در مدت 40 دقیقه به میزان 80% شارژ می شود. شارژ کامل این باتری با شارژر عادی نیز 9.5 ساعت طول می کشد.
ایمنی هوندا ENS1
نسخه بنزینی هوندا ENS1 یا همان هوندا وزل، موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که امتیازی قابل قبول محسوب می شود. همچنین براساس اعلام شرکت واردکننده، این خودرو با دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو به ایران خواهد آمد.
سیستم های کمک رانندگی این خودرو نیز محدود به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS است.
امکانات رفاهی هوندا ول ENS1
از نظر امکانات رفاهی، هوندا ENS1 به این موارد مجهز است: شیشه بالابرهای اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی راننده برقی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 15.4 اینچی، ترمز پارک برقی و اتوهلد.
طراحی ظاهری هوندا ENS1
هوندا ENS1 کاملا شبیه به هوندا وزل است. با این حال، شما با اولین نگاه می توانید ENS1 را از وزل تشخیص دهید، زیرا که خودروهای برقی این روزها المان های بد ترکیب منحصر به فردی دارند که از یک فرسنگی قابل تشخیص است!
در نمای جلو، عدم وجود جلو پنجره و قرار گیری قسمتی برای پورت شارژر (پشت لوگوی هوندا) بارزترین تفاوت میان وزل و ENS1 است. خودروهای برقی معمولا به علت بهبود آیرودینامیک، جلوپنجره را حذف می کنند. البته خوشبختانه در ENS1 ورودی هوای پایین سپر جلو حذف نشده است.
در نمای کناری، تنها تفاوت میان وزل و ENS1 به رینگ ها باز می گردد. همچنین نکته جذاب در نمای کناری این کراس اور ژاپنی، دستگیره درب عقب مخفی در ستون C است.
در نمای عقب نیز چراغ های با گرافیک متفاوت و داخل سفید وجه تمایز اصلی میان وزل و وزل برقی هستند. در مجموع می توان طراحی این خودرو را کاملا جذاب قلمداد کرد.
کابین و فضای داخلی هوندا ENS1
کابین هوندا ENS1 را می توان نسخه تبلتیزه شده کابین هوندا وزل توصیف کرد! یک صفحه نمایش 15.4 اینچی بسیار بزرگ کنسول میانی داشبورد این خودرو را تسخیر کرده و یک صفحه نمایش کوچکتر نیز نقش کلاستر را برعهده گرفته است. فرمان 3 شاخه اسپرت و جذاب و کیفیت ساخت بالای این کابین از دیگر نکات مثبت این کراس اور وارداتی هستند.
هوندا ENS1 در بازار؛ قیمت و رقبا
هوندا ENS1 توسط دو شرکت معین خودرو ایرانیان و اروین خودرو (زیرمجموعه کوشا خودرو) به بازار ایران عرضه می شود. این موضوع که کدام شرکت در عرضه ENS1 موفق تر خواهد بود بستگی به نوع عرضه، قیمت گذاری و آپشن های در نظر گرفته شده برای خودرو دارد. با این حال، هوندا ENS1 باید در هنگام ورود به بازار ایران وارد رقابت با کراس اورهای برقی و بنزینی رنج قیمتی خود شود. این خودرو در بازارهای جهانی قیمتی در حدود 28 هزار دلار دارد که با توجه به تعرفه ناچیز خودروهای برقی در ایران احتمالا با قیمتی زیر دو میلیارد تومان به سامانه یکپارچه خواهد آمد.