تانک 300 (Tank 300) یک خودروی SUV سایز متوسط آفرودی با شاسی مستقل نردبانی است که توسط کمپانی Great Wall Motors کشور چین تولید و به بازارهای جهانی عرضه می شود.
تانک 300 برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل چنگدو 2020 توسط شرکت گریت وال با برند Wey معرفی شد. با این حال، شرکت گریت وال در سال 2021 در نمایشگاه اتومبیل شانگهای این خودرو را با برند تانک معرفی کرد. هدف گریت وال از این تغییر، معرفی یک برند مستقل آفرودی به بازار بود.
تانک 300 در حال حاضر صادرات گسترده ای به کشورهای شرق آسیا، استرالیا و روسیه دارد و به عنوان یک خودروی آفرودی در آن بازارها با محصولات برندهای معتبر رقابت می کند.
شرکت شتابران خودرو پرشیا، یک شرکت تازه تاسیس است که به تازگی وارد بازار خودروهای وارداتی شده. تانک 300، نخستین محصول این شرکت است که قرار است از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی جانبازان در ایران به فروش برسد.
مشخصات فنی تانک 300
تانک 300 از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید 227 اسب بخار قدرت و 387 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولید شده توسط این موتور نیز از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب خودرو منتقل می شود. با توجه به استفاده از سیستم انتقال قدرت Part Time 4WD در تانک 300، راننده می تواند توان تولیدی موتور را از طریق کمک سبک و یا سنگین به هر چهار چرخ خودرو نیز منتقل کند.
این SUV سایز متوسط آفرودی با قوای فنی ذکر شده می تواند شتاب 0 تا 100 را طی 9.5 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 170 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
تانک 300 همچنین به قفل دیفرانسیل مرکزی و قفل دیفرانسیل الکترونیکی عقب مجهز است. این خودرو در بازارهای جهانی قفل دیفرانسیل محور جلو را نیز در اختیار دارد. با این حال، تریم مورد نظر شتابران خودرو پرشیا برای واردات به ایران فاقد این آپشن می باشد.
تانک 300 در محور جلو از سیستم تعلیق دو جناغی (Double Wishbone) و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند که قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارد (کمک های Coilover). ترمزهای این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی است.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت گریت وال، تانک 300 زاویه ورود به شیب 36.3 درجه و زاویه خروج از شیب 37.2 درجه ای دارد. همچنین این خودرو می تواند شیب تا حداکثر 45 درجه را طی کرده و با استفاده از حداکثر ارتفاع سیستم تعلیق، تا عمق 700 میلیمتر داخل آب پیشروی کند.
تانک 300 با وزن 2155 کیلوگرم، یک SUV سنگین وزن محسوب می شود. ظرفیت باک آن 80 لیتر اعلام شده و از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند. مصرف سوخت این خودرو نیز به طور میانگین 9.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است.
ایمنی تانک 300
تانک 300 مجهز به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای است. این خودرو همچنین با شرکت در تست های تصادف موسسه استرالیا انکپ در سال 2022، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده و خودرویی ایمن در حوادث رانندگی محسوب می شود.
تانک 300 در زمینه امکانات ایمنی نیز به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، کروز کنترل آداپتیو ACC، سیستم پیشگیری از تصادف جلو، رادار حرکت بین خطوط، رادار تابلو خوان، سیستم هشدار خواب آلودگی راننده و دوربین 360 درجه مجهز است که برای یک SUV آفرودی مناسب بنظر می رسد.
امکانات رفاهی تانک 300
خودروی تانک 300 از نظر امکانات رفاهی نیز وضعیت مقبولی دارد؛ مواردی نظیر شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، سانروف، شیشه های عایق صدا، نورپردازی کابین، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، صندلی های جلو برقی به همراه گرمکن و ماساژور، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 12.3 اینچی لمسی و 9 اسپیکر، صفحه کیلومتر دیجیتال، ترمز پارک برقی، اتوهلد و سیستم TPMS لیست امکانات این شاسی بلند چینی را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری تانک 300
طراحی ظاهری شاسی بلند تانک 300 کاملا جعبه ای شکل و آمریکایی گونه بوده و تقریبا هیچ شباهتی به خودروهای چینی با زبان طراحی شرقی ندارد. شکل ظاهری تانک 300 از خودروهای معرفی نظیر جیپ رنگلر و فورد برانکو الهام گرفته شده و با سلیقه کاربر ایرانی همخوانی بالایی دارد.
بدنه کاملا جعبه ای، گلگیرهای پهن، چراغ جلو های گرد و چراغ عقب های مستطیلی، آینه های مربعی نصب شده روی درب ها، زاپاس نصب شده روی درب صندوق عقب، روف رک و رینگ های 17 اینچی با لاستیک فاق بلند HT از جمله ویژگی ظاهری بارز این خودرو هستند.
کابین و فضای داخلی تانک 300
کابین تانک 300 شباهتی باورنکردنی به مرسدس بنز G-Class دارد و طراحان این خودرو تلاش کرده اند تا فرمول موفق مرسدس را در کابین خودروی آفرودی خود تکرار کنند. یک داشبورد بلند با صفحه نمایش و کلاستر یکپارچه، فرمان سه شاخه، دریچه کولر های دایره ای، کنسول وسط با سردنده الکترونیکی و اهرم های تنظیم حالت رانندگی و تنظیم وضعیت انتقال قدرت، چرم دوزی های فراوان در قسمت های مختلف و در نهایت دستگیره های روی ستون A برای کمک به سوار و پیاده شدن سرنشینان، ویژگی های بارز داخل کابین این خودرو هستند.
تانک 300 در بازار؛ قیمت و رقبا
تانک 300 خودرویی گران قیمت بوده و بسته به تریم، در بازارهای جهانی قیمت بین 35 الی 55 هزار دلار دارد. به همین علت، این خودرو تنها می تواند با سهمیه جانبازی و از طریق سامانه جانبازان به بازار ایران وارد شود.
رقبای تانک 300 در ایران را می توان خودروهایی نظیر تویوتا پرادو فیس قدیم و تویوتا فورچونر نامید. در حال حاضر در میان خودروهای چینی بازار، رقیبی برای این محصول گران قیمت گریت وال وجود ندارد.