رنو تالیسمان یا تلیسمان (renault talisman) خودروی سدان خانوادگی بزرگ نیمه لوکس رنو است که در سال 2015 معرفی شد. تلیسمان را می توان یکی از نخستین تلاش های رنو برای عرض اندام در بازار سدان های نیمه لوکس دانست، رنو تالیسمان در کشورهایی نظیر فرانسه و کره جنوبی تولید می شد و تالیسمان های وارد شده به ایران همگی توسط شرکت رنو ستمسونگ در کشور کره جنوبی هستند.
تالیسمان از سال 95 توسط نگین خودرو به ایران وارد شد، اما خیلی زود و با وضع ممنوعیت واردات خودرو به کشور، پای این خودرو نیز از بازار ما قطع شد.
مزایا و معایب رنو تالیسمان
+ طراحی جذاب
+ شتاب گیری خوب
+ آپشن های متنوع
- هندلینگ متوسط
- فضای کم ردیف عقب
- حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین
مشخصات فنی رنو تالیسمان
رنو تالیسمان از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو بهره می برد که مشترک با برخی محصولات نیسان نظیر جوک توربو است. این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت در 5750 دور در دقیقه و 260 نیوتن متر گشتاور در 2500 دور در دقیقه را دارد و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه DCT تر به چرخ های جلو منتقل می کند. این مجموعه می توانند تلیسمان 1444 کیلوگرمی را طی 7.7 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسانند.
تالیسمان در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو و عقب دیسکی خنک شونده بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BAS بهره می برد.
تالیسمان از استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره برده و میانگین مصرف سوخت آن 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی است که برای خودرویی با وزن 1444 کیلوگرم عدد بسیار خوبی به نظر می رسد.
امکانات ایمنی و رفاهی
رنو تلیسمان به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و ایمنی نسبتا خوبی در تصادفات دارد. وجود امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز به ایمن تر کردن تجربه رانندگی با این خودرو کمک می کنند.
از لحاظ امکانات رفاهی تالیسمان در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد؛ این خودرو در فول ترین تیپ خود یعنی E3 به امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، دوربین 360 درجه، درایو مود، ترمز دستی برقی و اتوهلد، برف پاک کن هوشمند، اتولایت، صندوق پران برقی با سنسور پا، سیستم صوتی BOSE با 13 بلندگو، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر 8.7 اینچی و R-Link2، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، ماساژور صندلی، هدآپ دیسپلی، سقف پانوراما، اتوپارک، کول باکس، چراغ های جلو LED و سنسور TPMS مجهز است.
تیپ نیمه فول این خودرو یعنی E2 نیز برخی امکانات ذکر شده برای تیپ E3 را دارد، اما مواردی مانند سنسور پارک جلو، رادار نقطه کور، هدآپ دیسپلی، صندوق پران برقی، گرمکن و سردکن صندلی ها، ماساژور و سیستم صوتی BOSE از روی آن حذف شده اند.
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری تالیسمان یکی از بزرگترین نقاط قوت این خودرو است، این طراحی بر اساس زبان طراحی جدید رنو انجام شده و احتمالا سختگیر ترین افراد را نیز راضی خواهد کرد. چراغ جلو های باریک با دی لایت ادامه دار روی سپر در ترکیب با جلو پنجره بزرگ و لوگوی بزرگ رنو در میان آن چهره کاملا جذابی برای تالیسمان بوجود آورده اند.
نمای عقب این خودرو نیز با چراغ ههای تقریبا یکپارچه و باریک بسیار متفاوت و گیرا است. همه این ها زمان ترکیب شدن با حجم دهی منطقی سپر ها و گلگیرها باعث کامل شدن جذابیت این خودرو می شوند.
کابین و فضای داخلی
هرچند طراحی کابین تالیسمان فرم کلی خوبی دارد، اما به اندازه مشخصات فنی، آپشن ها و طراحی ظاهری این خودرو راضی کننده نخواهد بود. در واقع می توان گفت که کابین تالیسمان بزرگترین نقطه ضعف این خودرو در مقابل نقاط قوت متعدد آن است.
صندلی های تالیسمان چرم خوبی دارند، اما کیفیت متریال استفاده شده در داشبورد و رودری هایی این خودرو کاملا معمولی است. صدای های ریز اتاق و شنیده شدن صدای کمک در دست انداز ها جزئی از سواری این خودرو است. مانیتور تسلایی بزرگ استفاده شده در میان داشبورد این خودرو نیز زیر نور آفتاب بخشی از خوانایی و کارایی خود را از دست می دهد. با وجود طول 4848 میلیمتری خودرو، ردیف عقب رنو تلیسمان فضای پا و سر بسیار محدودی دارد و قابل مقایسه با رقبای خود نیست.
جمع بندی
رنو تلیسمان در ایران رقبای قدرتمند و شناخته شده ای مانند تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما دارد. تالیسمان در مقایسه با رقبای خود از موتور بسیار قدرتمند تر، آپشن های بیشتر و احتمالا ظاهر کاملا جذاب تر و خاص تری بهره می برد. در آن طرف، رقبای شرقی این خودرو استهلاک کمتری دارند، کیفیت متریال کابینشان از تالیسمان بهتر است و ردیف عقب جادار تری نیز دارند.
در مجموع باید گفت که اگر به دنبال سدانی جذاب با شتاب خوب، آپشن های فراوان با سواری جذاب اروپایی می گردید تالیسمان انتخاب مناسبی برای شما است. اما اگر به دنبال خودرویی کم استهلاک و خانوادگی هستید، احتمالا گزینه های شرقی کارایی بیشتری برای شما خواهند داشت.
منم بیاری حق انشاالله روزی خریداری خواهم کرد ولی چطور با این درامد هایی که داریم میشه خرید کرد ازش. خدایا خودت برنامشو میدونم میتونی ردیف کنی پس ردیف کن برام تا منم صاحب این تالیسمان شوم انشاالله خدایا شکرت
اپتیما ۲۰۱۴ یا این مدل ۲۰۱۴ ،۱۵؟
مال خودمه چند وقت دیگه. کمتر از ۱۰ سال دیگه مال خودمه