رنو کپچر 2022 در واقع نسل دوم رنو کپچر، خودروی مینی کراس اور ساخت کمپانی فرانسوی رنو است.
نسل اول رنو کپچر توسط ایران خودرو به ایران وارد شد. اما اکنون به نظر می رسد که با آزادسازی واردات خودرو، نسل دوم این خودرو توسط شرکت وارد کننده دیگری که نمایندگی محصولات رنو را برعهده گرفته به ایران خواهد آمد. کپچر نسل دوم از پلتفرم CMF-B رنو-نیسان بهره می برد که مشترک با خودرو هایی نظیر نیسان جوک، رنو آرکانا و رنو کلیو است. این خودرو در بازار های جهانی با انبوهی از پیشرانه های مختلف بنزینی 3 سیلندر، 4 سیلندر، و همچنین مدل های هیبریدی و PHEV عرضه می شود. این خودرو در دنیا به مینی کراس اوری کم مصرف و اقتصادی با طراحی خوب شهرت دارد.
مزایا و معایب رنو کپچر جدید
+ طراحی جذاب
+ موتور پر بازده
+ مصرف سوخت پایین
- کمبود امکانات رفاهی
- فضای کم ردیف عقب
- حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین
مشخصات فنی رنو کپچر 2023
نسل قبلی رنو کپچر از یک موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری توربو استفاده می کرد. اما با توجه به این که این موتور دیگر در نسل جدید این خودرو وجود ندارد، احتمالا کپچر 2022 با موتور 1.3 لیتری توربو یا حتی 1.6 لیتری هیبریدی به ایران خواهد آمد. موتور 1.3 لیتری توربو این خودرو توانایی تولید 130 بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 240 نیوتن متر گشتاور از 1600 دور در دقیقه را دارد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 7 دنده اتوماتیک دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می کند.
رنو کپچر جدید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق تورشن بیم و ترمز های دیسکی استفاده می کند. همچنین ترمز های این خودرو به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیرو EBD و ترمز اضطراری BA مجهزند.
رنو کپچر 2022 از استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره می برد. همچنین این خودرو با وزن 1309 کیلوگرمی خود، مصرف سوخت اقتصادی 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی را تجربه می کند.
امکانات ایمنی و رفاهی
نسل دوم رنو کپچر هم به مانند نسل اول خود موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و خودرویی ایمن در سوانح رانندگی به شمار می رود. احتمالا این خودرو با 6 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای به ایران خواهد آمد. امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP نیز برای این خودرو در نظر گرفته خواهد شد.
نسل قبلی کپچر در ایران امکاناتی مانند کی لس استارتر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، کروز کنترل و اسپید لیمیتر، شیشه بالابر های برقی و آینه های برقی را داشت و از این نظر چندان خودروی غنی ای به شمار نمی رفت. اکنون نیز با توجه به سقف قیمت در نظر گرفته شده برای خودرو ها توسط دولت و همچنین افزایش فزاینده قیمت ارز، ممکن است شرکت وارد کننده برای کاهش هزینه های از واردات نمونه فول آپشن این خودرو خودداری کند. باید منتظر ماند و دید که کپچر 2022 با چه سطحی از امکانات رفاهی به ایران وارد خواهد شد.
طراحی ظاهری
همانند تمام محصولات رنو، کپچر 2022 نیز از همان زبان طراحی معروف رنو استفاده می کند که روی سایر محصولات این خودرو مانند تالیسمان، کولیوس و مگان دیده ایم. البته رنو در طراحی کپچر مقداری تنوع به خرج داده و برخلاف خودرو های ذکر شده که کاملا کپی شده از یکدیگر هستند، کپچر جدید تفاوت هایی در فرم طراحی چراغ ها و بدنه خود دارد.
در نمای جلو از همان فرم C مانند برای چراغ ها استفاده شده اما در اینجا قسمت بالایی چراغ مقداری پهن تر است و دی لایت کشیده شده در پایین چراغ، فاصله کمتری با چراغ اصلی دارد. یک جلوپنجره نسبتا بزرگ چراغ ها را به یکدیگر متصل کرده و در قسمت پایین سپر نیز یک ورودی هوای بزرگ در کنار یک دفیوزر به چشم می خورد که باعث اسپرت تر شدن چهره خودرو شده اند.
در نمای کناری این خودرو تغییرات زیادی نسبت به نسل اول نداشته و از همان فرم کلی استفاده می کند. خطوط بدنه در این نما بسیار سیال کار شده اند که فرم خودرو را مدرن تر می کند. رینگ های بزرگ، آینه های جانبی کار شده روی بدنه و همچنین سقف و ستون مشکی رنگ از جمله نکات جالب توجه در این نما هستند.
رنو کپچر 2022 در نمای عقب تفاوت مشهودی با سایر محصولات رنو دارد و بر خلاف آن ها، از چراغ هایی باریک و C شکل استفاده کرده که هماهنگ با نمای جلو است. کروم کاری های اطراف سپر و استفاده از یک دفیوزر بزرگ نیز باعث ایجاد حجم در این نما شده اند.
طراحی کابین رنو کپچر 2022
برخلاف نسل قبلی که طراحی داشبورد نامتقارن و جالب توجهی داشت، طراحی کابین رنو کپچر 2022 کاملا معمولی است و حتی تبلت مشهور رنو نیز با همان فرم همیشگی در کابینش دیده نمی شود. کپچر 2022 از فرمان دایره ای عادی و صفحه کیلومتر دیجیتال استفاده می کند. در وسط داشبورد یک مانیتور مربعی شکل قرار گرفته که به صورت توکار داخل داشبورد کار نشده و یکپارچه با پنل سیستم تهویه مطبوع، روی داشبورد نصب شده اند.
در ردیف عقب این خودرو نیز امکانات خاصی وجود نداشته و فضای پای سرنشینان نیز تقریبا محدود است.
رنو کپچر جدید 2023 در بازار ایران
نسل قبلی رنو کپچر به علت واردات توسط ایران خودرو، خدمات پس از فروش محدود، قیمت گذاری نامناسب و موتور نسبتا ضعیف نتوانست در بازار به موفقیت برسد و همواره یک خودروی در حاشیه بود. برخلاف کپچر، رقبای دیگر این خودرو مانند نیسان جوک، پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی همگی به موفقیت نسبی دست یافتند و اکنون بازار خرید و فروش مناسبی دارند.
حالا باید منتظر ماند و دید نسل جدید رنو کپچر با موتور قوی تر و خدمات پس از فروش بهتر توسط وارد کننده جدید می تواند شکست نسل خود را جبران کند یا باز هم زیر سایه رقبای خود قرار خواهد گرفت؟ شرایط فروش، حجم واردات و سطح امکانات رفاهی در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز در موفقیت آن نقش بسزایی خواهند داشت.