اسکایول ET5 یک کراس اور تمام برقی (EV) محصول شرکت اسکایول کشور چین است. اسکای ول در واقع یک برند تولید خودروهای مسافری در کشور چین است که قدمت آن به 22 سال پیش باز میگردد. این شرکت در سال 2016 برندی به نام اسکایورث ثبت کرد تا وارد بازار خودروهای برقی شود. ET5، در حال حاضر تک محصول این شرکت محسوب میشود.
اسکای ول ET5 به عنوان یکی از اولین خودروهای برقی بازار ایران در سال 1402 توسط شرکت نبکا معرفی شد. "نبکا" در واقع یک شرکت است که به طور مشترک توسط کرمان موتور و گروه مپنا تشکیل شده و هدف آن تولید و عرضه خودروهای برقی به بازار ایران است.
مشخصات فنی اسکای ول ET5
اسکای ول ET5 از یک موتور برقی استفاده می کند که توانایی تولید 204 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور را دارد. یک گیربکس 1 دنده اتوماتیک وظیفه انتقال توان تولیدی موتور به چرخهای جلو را برعهده دارد. بنا بر ادعای سازنده، ET5 با این قوای فنی می تواند شتاب صفر تا صد را طی 9.6 ثانیه طی کند.
کراس اور اسکای ول از یک باتری 71.98 کیلووات ساعتی بهره می برد که می تواند حداکثر پیمایش 520 کیلومتری را برای ET5 فراهم کند. این باتری با استفاده از فست شارژر طی 440 دقیقه از شارژ 20% به 80% میرسد.
اسکایول ET5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده میکند. ترمز های این خودرو نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و به سیستم های کمک نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA مجهز است.
وزن اسکای ول 1880 کیلوگرم است و حداکثر سرعتی که می تواند با این خودرو به آن دست یافت، 160 کیلومتر برساعت است.
ایمنی اسکای ول ET5
اسکای ول ET5 مجهز به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای است. با این حال این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP تنها موفق به کسب 1 ستاره ایمنی شده که نتیجه ای بسیار بد محسوب میشود و کراس اور اسکای ول با این نتیجه در زمره خودروهای ناایمن و خطرناک قرار می گیرد!
با این حال امکانات ایمنی این خودرو در سطح خوبی قرار دارند؛ علاوه بر مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، اسکایول ET5 به سیستم هایی نظیر رادار نقطه کور، رادار بین خطوط و ترمز اضطراری اتوماتیک نیز مجهز است.
امکانات رفاهی اسکای ول ET5
خودروی برقی اسکای ول در زمینه امکانات رفاهی عملکرد خوبی دارد و آپشنهای کاربردی و جالب توجهی را به راننده و سرنشینان ارائه میکند؛ شیشه بالابرهای اتوماتیک، آینههای جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، صندلی های جلو برقی تخت خواب شو، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، مموری صندلی راننده، ماساژور صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.8 اینچی، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس گوشی موبایل، کروز کنترل هوشمند، نوربالای اتوماتیک و درب صندوق برقی از جمله امکاناتی هستند که در این کراس اور برقی قابل دستیابی اند.
طراحی ظاهری اسکای ول ET5
برخلاف اکثر خودروهای برقی، اسکای ول ET5 طراحی ظاهری قابل قبولی دارد و دلیل آن حذف نشدن جلوپنجره در طراحی نمای جلو است. البته، جلوپنجره به معنای ورودی هوای برای خنک کاری موتور در اینجا وجود دارد زیرا اساسا یک خودروی برقی نیازی به این موضوع ندارد. با این حال طراحان ET5 با اضافه کردن یک طرح جلوپنجره در فضای خالی میان دو چراغ جلوی لیزری، فرم خوبی به نمای جلوی محصول خود داده اند.
در نمای کناری، دیگر خبری از درب باک نیست و به جای این یک محل برای نصب پلاگین شارژ در گلگیر جلو تعبیه شده است. استفاده از آینههای جانبی روی درب ها نیز نمای جانبی کراس اور نبکا را اسپرت تر کرده اند.
در نمای عقب، چراغ عقبهای به هم پیوسته با نوشته SKYWELL در داخل آنها اولین چیزی است به چشم می خورد. یک دیفیوزر در زیر سپر و یک بال عقب دیگر عوامل قابل توجه در طراحی عقب ET5 هستند.
کابین و فضای داخلی اسکای ول ET5
کابین اسکای ول ET5 طراحی نسبتا ساده ای دارد، تریم داخلی به رنگ مشکی انتخاب شده و تزئینات طرح چوب نیز روی داشبورد و رودری ها دیده میشود. در نمای روبروی راننده یک فرمان سه شاخه قرار گرفته و پشت سر آن یک صفحه کیلومتر دیجیتالی قرار دارد. در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور بسیار بزرگ 12.8 اینچی به صورت معلق نصب شده و پایینتر از آن دریچههای سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند که زاویه نامناسبی با سرنشینان دارند. کنسول میانی نیز میزبان یک دسته دنده الکترونیکی چرخشی است که به تازگی روی برخی خودروها استفاده می شود.
نکته جالب درمورد کابین اسکایول، صندلی راننده تخت خواب شوی آن است که یک زیرپاییی برقی نیز دارد.
اسکای ول ET5 در بازار؛ قیمت و رقبا
اسکای ول ET5 در هنگام رونمایی برچسب قیمتی 2 میلیارد و 790 میلیون تومانی خورد، تقریبا مشابه با تیگو 8 E پلاس. در حال حاضر این خودرو در بازار ایران تنها است و رقیب تمام برقی ندارد. با این حال، خودروهای هیبریدی نظیر تیگو 8 PHEV و لاماری ایما HEV می توانند به عنوان رقیب اسکای ول ET5 شناخته شوند. این خودرو با گارانتی 5 ساله برای کل خودرو و گارانتی 8 ساله برای باتری ها به بازار عرضه میشود.