ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
کیا سراتو یک خودروی سدان کامپکت (کلاس C) محصول شرکت کیا موتورز است که برای اولین بار نسل اول آن در سال 2004 رونمایی و به فروش رسید.
+ عملکرد مناسب موتور و گیربکس
+ طراحی قابل قبول در نسخه های جدیدتر
+ امکانات رفاهی مناسب
+ ایمنی بالا در نمونه های وارداتی
- ترمزهای کاسه ای در نسخه ها تولیدی سایپا
- هندلینگ ضعیف نسل دوم
- کیفیت پایین نمونه های سایپایی
- مصرف سوخت نسبتا بالا (نسل ۲)
در بازار ایران نیز 3 نسل این خودرو سدان از جمله سراتو LD، سراتو TD و سراتو YD شانس حضور و خودنمایی را داشتند اما نسل های بعدی به دلیل ممنوعیت واردات خودرو نتوانستند راهی به بازار کشورمان پیدا کنند. نسل اول این کرهای محبوب تنها در نسخه سدان پا به جاده های ایران گذاشت اما نسل های بعدی یعنی همان نسل TD و YD در دو نسخه سدان و کوپه به فروش رسیدند. همچنین از سال 1393 نسل دوم این خودروی محبوب تنها در نسخه سدان توسط شرکت سایپا مونتاژ شد. لازم به ذکر است نسل سوم آن نیز در دو مدل قدیمی و فیس لیفت در بازار ایران عرضه شد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
این خودروی کرهای برای اولین بار در سال 2004 معرفی و به بازارهای جهانی عرضه شد. در سال 2007 نسخه فیس لیفت شده این نسل توسط اطلس خودرو نماینده رسمی کیا در ایران با مدل 2008 پا به جاده های ایران گذاشت. نسل اول سراتو که به سراتو LD معروف بود مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی شده بود که توانایی تولید 143 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور را دارا بود. جعبه دنده آن هم از نوع 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی بود که قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کرد.
حجم موتور | ۲ لیتر |
نوع موتور | تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر/ سوپاپ | 4 / 16 |
سوخت رسانی | انژکتوری |
قدرت | ۱۴۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۶ نیوتون متر |
روغن مناسب | - |
مشخصات گیربکس |
|
نوع جعبه دنده | ۴ سرعته اتوماتیک |
۵ سرعته دستی | |
محل اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
مشخصات بدنه |
|
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | کلاس C |
نوع شاسی | یکپارچه |
نوع رینگ | آلمینیومی |
سیستم ترمز ها |
|
نوع ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
سیستم تعلیق و فرمان |
|
نوع تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
سیستم فرمان | هیدرولیکی |
عملکرد خودرو |
|
سرعت | ۲۰۰ کیلومتر |
شتاب 0 تا 100 | ۱۰.۴ ثانیه |
مصرف شهری | ۹ لیتر |
مصرف جاده ای | ۶.۵ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۷.۸ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو4 |
ابعاد و اندازه ها |
|
طول | 4500 میلیمتر |
عرض | 1735 میلیمتر |
ارتفاع | 1470 میلیمتر |
فاصله محوری | 2610 میلیمتر |
وزن خالص | 1226 کیلوگرم |
حجم باک | 55 لیتر |
قطر رینگ | 15 اینچ |
حجم صندوق عقب | - |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
چرخ جلو و عقب | 195/60R15 |
این خودرو از نظر رفاهی و ایمنی به امکاناتی از قبیل: کروز کنترل، آینه های کناری برقی با گرمکن، سانروف، اتولایت، کیسه هوا، نمایشگر نصب شده بر آینه وسط، حسگر باران، حسگر پارک دنده عقب، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، سیستم تهویه اتوماتیک مجهز است. این خودرو همچنین توانسته 4 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کند.
این نسل ظاهری ساده اما جدی و با ابهت داشت. همچنین هر سه نمای جلو، جانبی و عقب آن کاملا هماهنگ طراحی شده بود. در قسمت کابین و طراحی داخلی، نسل اول این خودرو سدان طراحی ساده اما قابل قبولی داشت و از ترند طراحی آن روزها بهره مند بود. متریال به کار رفته درون داشبورد و کابین کیفیت مناسبی داشتند و همچنین فضای سرنشینان هر دو ردیف خودرو هم مناسب و جادار بود.
دومین نسل این خودروی سدان که در واقع می توان لقب پرطرفدارترین نسل کیاسراتو در ایران را به آن داد همین نسل از این خودروی کرهای بوده که نسخه های متعددی از ان با نام های مختلف در ایران به فروش می رسید. در سال 2010 نسل دوم این کرهای پر شور توسط اطلس خودرو در دو نسخه سدان و کوپه به بازار ایران عرضه شد. مدل های وارد شده سراتو در سال 2010 از پیشرانه 2 یا 1.6 لیتری در کنار گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بهره می بردند، اما از ابتدای سال 2011، جعبه دنده همه مدل های وارداتی به 6 سرعته AT به همراه شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان تغییر یافت.
استقبال مردم از این خودرو سبب شد تا سایپا با کیا قراردادی منعقد کنند و در نهایت در سال 1393 سراتو TD در سایپا به مونتاژ رسید. از زمان مونتاژ این نسل سراتو 4 تیپ این خودرو تحت عنوان سراتو سایپا 2000، کیا سراتو 1600 سایپا، کیا سراتو 1600 آپشنال و کیا سراتو سایپا 2000 آپشنال تولید شدند.
سراتو TD که نسخه های مونتاژی آن به سراتو سایپایی معروف است در بخش مشخصات فنی با دو پیشرانه مختلف به فروش می رسید. پیشرانه ضعیف تر از نوع 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی بود که توانایی تولید 124 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور را دارا بود. این قدرت توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شد. اما پیشرانه قوی تر از نوع 4 سیلندر 2 لیتری است که می تواند حداکثر 156 اسب بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. جعبه دندهای که برای این خودرو در نظر گرفته شده از نوع 6 سرعته اتوماتیک بود.
مشخصات موتور | ||
سراتو TD 1.6 | سراتو TD 2.0 | |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۲ لیتر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
تعداد سیلندر/سوپاپ | 4 / 16 | 4 / 16 |
سوخت رسانی | انژکتور | انژکتور |
قدرت | ۱۲۴ اسب | ۱۵۶ اسب |
گشتاور | ۱۵۷ نیوتون متر | ۱۹۴ نیوتون متر |
روغن مناسب | 5w30 SN | 5w30 SN |
مشخصات گیربکس |
||
نوع جعبه دنده |
۶سرعته اتوماتیک (وارداتی) |
۶ سرعته اتوماتیک |
۶ سرعته دستی (مونتاژ) | ||
محل اهرم تعویض دنده |
کنسول میانی | کنسول میانی |
پدال های پشت فرمان | پدال های پشت فرمان | |
سیستم انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
مشخصات بدنه |
||
کلاس بدنه | سدان | سدان |
کلاس خودرو | کلاس C | کلاس C |
نوع رینگ | آلومینیومی | آلومینیومی |
سیستم ترمز |
||
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی | روغنی با بوستر خلائی |
ترمز جلو | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب |
دیسکی (وارداتی) | دیسکی (وارداتی) |
کاسهای (مونتاژ) |
کاسهای (مونتاژ) | |
تعلیق و فرمان |
||
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون | مک فرسون |
تعلیق عقب | یک تکه (فیس قدیم) | یک تکه (فیس قدیم) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی | هیدرولیکی |
سیستم فرمان | هیدرولیکی | هیدرولیکی |
عملکرد خودرو |
||
حداکثر سرعت |
190 کیلومتر | 190 کیلومتر |
12 ثانیه | 10.5 ثانیه | |
مصرف شهری | 8.6 لیتر | 9.3 لیتر |
مصرف جادهای | 5.6 لیتر | 6.5 لیتر |
مصرف ترکیبی | 6.6 لیتر | 7.9 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | یورو ۴ |
ابعاد و اندازه ها |
||
طول | 4530 میلیمتر | 4530 میلیمتر |
عرض | 1775 میلیمتر | 1775میلیمتر |
ارتفاع | 1460 میلیمتر | 1460 میلیمتر |
فاصله محوری | 2650 میلیمتر | 2650 میلیمتر |
وزن خالص | 1310 کیلوگرم | 1310 کیلوگرم |
حجم باک | 52 لیتر | 52 لیتر |
قطر رینگ |
16 (مونتاژ) |
16 (مونتاژ) |
17 (وارداتی) | 17 (وارداتی) | |
حجم صندوق عقب | - | - |
تعداد سرنشین | 5 نفز | 5 نفز |
چرخ جلو و عقب | 215/45R17 | 215/45R17 |
در بخش ظاهری، طراحی خودرو از آن ظاهر ساده نسل قبل تبدیل به یک ظاهر اسپرت و پویا تبدیل و سبب شد تا جوانان بیش از پیش به سمت این خودرو کشیده شوند. در درون کابین نسل دوم این سدان کرهای طراحی اسپرتی را شاهدیم که یکی از نکات منفی آن استفاده بیش از حر از قطعات دکوراتیو کرومی در نسخه های وارداتی بود چرا که بعد از مدتی رنگ آن رفته و نمای زشتی پیدا میکردند که در نسخه های مونتاژ سایپا این مورد برطرف شد. از نظر فضای کابین سراتو خودرویی جادار و راحت البته در نسخه سدان بوده که همین مورد سبب شد تا خانواده ها بیش از پیش به سمت آن کشیده شوند.
این خودرو را در اصل می توان اولین نسل کوپه از کیا سراتو دانست که همزمان با نسخه سدان وارد ایران شد. بیشتر خودروهای کوپه از نظر ظاهری جذابیت های فراوانی دارند و حتی بیش از نسخه های سدان خود مورد استقبال خصوصا جوانان قرار میگیرند. سراتو کوپه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با عرضه نسخه دو در آن به بازار ایران جوانان بسیاری به سمت این خودرو آمدند. نمای جلوی سراتو تفاوت بسیاری با نسخه سدان دارد. چراغ های مه شکن عمودی، ورودی هوای بزرگتر و طرح کلی سپر که کاملا اسپرت شده از تغییرات این خودرو هستند. نمای جانبی با توجه به اینکه با یک خودروی دو در روبرو هستیم طول در ها بزرگتر از نسخه سدان بوده و به علت حذف ستون B شیشه ها نیز بدون فریم هستند. نمای عقب هم تنها گرافیک چراغ های متفاوت شده و یک دیفیوزر مشکی نیز بر روی سپر تعبیه شده است.
نسل سوم این خودرو مانند نسل قبلی خیلی زود در سال 2013 معرفی شد و همانند نسل قبل در دو نسخه سدان و کوپه توسط اطلس خودر وارد ایران شد. سراتو نسل 3 که با کد YD عرضه شده بود، در سال 2017 فیس لیفت شد که ظاهری به مراتب بهتر از نسخه قدیمی پیدا کرد. نسخه های فیس لیفت این نسل سراتو با نام سراتو YDm نیز شناخته می شد! از جمله تیپ های این خودرو می توان به کیا سراتو YD 2000، کیا سراتو YD 1600 و کیا سراتو YD نیوفیس اشاره کرد.
این نسل هم مانند نسل قبلی با دو پیشرانه مختلف در بازار ایران حضور پیدا کرد. اولی یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بود که توانایی تولید 130 اسب بخار قدرت 157 نیوتن متر گشتاور را داشت. پیشرانه قوی تر نیز از نوع 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی بود که میتوانست 159 اسب بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. هر دو نسخه به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک تجهیز شده بودند که قدرت پیشرانه را به محور جلوی خودرو منتقل می کرد.
مشخصات موتور |
||
سراتو YD 1.6 | سراتو YD 2.0 | |
حجم موتور | 1.6 لیتر | 2 لیتر |
نوع موتور | تنفس طبیعی | تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 | 4 / 16 |
سوخت رسانی | انژکتوری | انژکتوری |
قدرت موتور | 130 اسب بخار | 159 اسب بخار (فیس قدیم) |
گشتاور | 157 نیوتون |
194 نیوتن متر (فیس قدیم) |
192 نیوتن متر (نیوفیس) | ||
روغن مناسب | 5w30 A5/B5 | 5w30 A5/B5 |
مشخصات گیربکس |
||
نوع جعبه دنده | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محل اهرم تعویض دنده |
کنسول میانی | کنسول میانی |
پدالهای پشت فرمان | پدالهای پشت فرمان | |
سیستم انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
مشخصات بدنه |
||
کلاس بدنه | سدان | سدان |
کلاس اتومبیل | کلاس C | کلاس C |
نوع شاسی | یکپارچه | یکپارچه |
نوع رینگ | آلومینیومی | آلومینیومی |
سیستم ترمزها |
||
نوع سیستم ترمز |
سیستم مدیریت پایداری خودرو |
سیستم مدیریت پایداری خودرو (فیس قدیم) |
چهار چرخ دیسکی ABS چهار کاناله (نیوفیس) | ||
ترمز جلو و عقب | دیسکی | دیسکی |
سیستم تعلیق و فرمان | ||
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون | مک فرسون |
تعلیق عقب | یک تکه (فیس قدیم) | یک تکه (فیس قدیم) |
کمک فنرهای جلو و عقب | هیدرولیکی | هیدرولیکی |
سیستم فرمان | هیدرولیکی | هیدرولیکی |
عملکرد خودرو |
||
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر | 215 کیلومتر |
شتاب 0 تا 100 | 12 ثانیه | 10.3 ثانیه |
مصرف شهری | 10 لیتر | 10.4 لیتر |
مصرف جادهای | 5.4 لیتر | 5.7 لیتر |
مصرف ترکیبی | 7.1 لیتر | 7.9 لیتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو 5 |
یورو 5 (فیس قدیم) |
یورو 6 (نیوفیس) | ||
ابعاد و اندازه ها |
||
طول | 4560 میلیمتر | 4560 میلیمتر |
عرض | 1780 میلیمتر | 1780 میلیمتر |
ارتفاع | 1445 میلیمتر | 1445 میلیمتر |
وزن خالص | 1345 کیلوگرم | 1345 کیلوگرم |
فاصله محوری | 2700 میلیمتر | 2700 میلیمتر |
حجم باک | 50 لیتر | 50 لیتر |
قطر رینگ | 17 | 17 |
حجم صندوق عقب | - | - |
تعداد سرنشین | 5 نفر | 5 نفر |
چرخ جلو و عقب | 215/45R17 | 215/45R17 |
این نسل از نظر طراحی ظاهری برخلاف نسل قبل طراحی جسورانه تر و پخته تری داشت و در دو نسخه سدان و کوپه توسط اطلس خودر وارد ایران شد. لازم به ذکر است که در سال 2016 این نسل یک فیس لیفت جزئی را تجربه کرد که در آن طراحی چراغ های جلو کاملا متفاوت شده و تبدیل به ظاهری عامه پسندتر شد. طراحی سپر و چراغ های عقب نیز دستخوش تغییراتی شدند. در درون کابین نسل 3 سراتو طراحی داشبورد بروز شده و اکنون با کمی زاویه به سمت راننده سبب شده تا ارگونومی کابین بهبود پیدا کند. همچنین از نظر طراحی نیز شاهد یک طراحی پویا و هماهنگ هستیم که یک نکته مثبت محسوب می شود. همچنین متریال بکار رفته درون کابین کیفیت مناسبی داشته و در بلند مدت تغییر چندانی پیدا نخواهند کرد. فضای اتاق که یکی از نکات مثبت سراتوها تاکنون بود در این نسل نیز تکرار شده و سراتو نسل 3 در نسخه سدان باز هم مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت.
خودروهای این تیپ به امکانات رفاهی و ایمنی 6 کیسه هوا، سیستم های ترمز ESC - ABS - EBD – VSM، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 و مجهز به صفحه نمایش 4.2 اینچی لمسی به همراه 6 بلندگو، ورودی USB و iPod، دکمههای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بلوتوث، پدال تعویض دنده پشت فرمان، دوربین عقب، روکش چرمی فرمان، گرمکن غربیلک فرمان، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو، خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 10 جهت، کروز کنترل، چراغهای LED برای روز در جلو و چراغهای LED در عقب، سیستم Smart Key ، چراغهای هوشمند روی دستگیره و آینههای جانبی، سنسور پارک در جلو و عقب، رینگهای 17 اینچی، حافظه تنظیمات صندلی راننده برای دو نفر، سیستم استارت دکمهای، روکش چرمی صندلیها، تزئینات کربنی، سیستم کمکی در سربالایی HAC، سانروف، بال عقب مجهز است.
این مدل نیز به امکاناتی از جمله 6 کیسه هوا، سیستم های ترمز ESC - ABS - EBD – VSM، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 و مجهز به صفحه نمایش 4.2 اینچی لمسی به همراه 6 بلندگو، ورودی USB و iPod، دکمههای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بلوتوث، پدال تعویض دنده پشت فرمان، دوربین عقب، روکش چرمی فرمان، گرمکن غربیلک فرمان، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو، خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 10 جهت، کروز کنترل، چراغهای LED برای روز در جلو و چراغهای LED در عقب، سیستم Smart Key ، چراغهای هوشمند روی دستگیره و آینههای جانبی، سنسور پارک در جلو و عقب، رینگهای 17 اینچی، حافظه تنظیمات صندلی راننده برای دو نفر، سیستم استارت دکمهای، روکش چرمی صندلیها، تزئینات کربنی، سیستم کمکی در سربالایی HAC، سانروف، بال عقب مجهز شده است.
مدل نیوفیس این تیپ با موتور 2 لیتری به امکاناتی از جمله 6 کیسه هوا، سیستم های ترمز ESC - ABS - EBD – VSM، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 و مجهز به صفحه نمایش 4.2 اینچی لمسی به همراه 6 بلندگو، ورودی USB و iPod، دکمههای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بلوتوث، پدال تعویض دنده پشت فرمان، دوربین عقب، روکش چرمی فرمان، گرمکن غربیلک فرمان، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو، خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 10 جهت، کروز کنترل، چراغهای LED برای روز در جلو و چراغهای LED در عقب، سیستم Smart Key ، چراغهای هوشمند روی دستگیره و آینههای جانبی، سنسور پارک در جلو و عقب، رینگهای 17 اینچی، حافظه تنظیمات صندلی راننده برای دو نفر، سیستم استارت دکمهای، روکش چرمی صندلیها، تزئینات کربنی، سیستم کمکی در سربالایی HAC، سانروف، بال عقب مجهز شده است.
نسل دوم سراتو دو در همین سراتو YD کوپه است که ظاهری به مراتب پخته تر و بروز تر از نسل قبلی خود پیدا کرده اند. مانند نسل قبلی این خودرو هم طراحی متفاوتی با نسخه سدان خود دارد. بیشترین تفاوت باز هم به نمای جلو باز میگردد. جلوپنجره باریکتر، ورودی هوای پهن و بزرگ و همچنین مه شکن های دایرهای دستپخت طراحان کیا برای اسپرت تر جلوه دادن این خودروی کوپه است. در نمای جانبی کماکان از در های بدون فریم و کشیده استفاده شده و طراحی رینگ ها نیز متفاوت با نسخه سدان است. در نمای عقب نیز گرافیک چراغ های اصلی تغییر پیدا کرده و یک دیفیوزر بزرگ و اسپرت بر روی سپر عقب قرار گرفته است.
جمع بندی
سراتو یک خودروی موفق در بازار ایران بود که تنها 3 نسل از آن شانس حضور در بازار پرتلاطم ایران را پیدا کردند. نسل چهارم کیا سراتو به علل مختلفی از جمله ممنوعیت واردات خودرو نتوانست پا در جاده های پر دست انداز ایران گذارد. اما نمی توان از موفقیت 3 نسل اول این خودروی سدان کرهای در ایران بواسطه طراحی مناسب، امکانات رفاهی و ایمنی بالا و همچنین مشخصات فنی قابل قبول چشم پوشی کرد. موفقیتی که در سایه رقبایی همچون هیوندای الانترا، تویوتا کرولا و مزدا 3 جدید رقم خورد.