ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
ام وی ام ۳۱۵ جزو قدیمی ترین محصولات شرکت مدیران خودرو است که بیش از یک دهه در نسخه های متعدد روی خط تولید این خودروساز بوده است. MVM 315 پس از MVM 110 دومین تلاش مدیران خودرو برای بدست گرفتن سهم بیشتری از بازار خودروهای هاچ بک است که برای اولین بار در سال 1391 معرفی و عرضه شد. 315 در اصل چری فالوین 2 نام دارد که در ایران با برند تجاری مدیران خودرو یعنی ام وی ام به فروش می رسد. لازم به ذکر است نسل اول این خودرو یک نسخه سدان هم داشت که مانند پژو 206 صندوقدار تنها یک صندوق به عقب آن اضافه کرده بودند. این نسخه در ایران چندان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود از دور کنار رفت.
در اواسط سال 1393 برگ برنده این خودرو در ایران رونمایی شد. نسخه فیس لیفت نسل اول ام وی ام 315 که با نام 315 new و یا 315H معرفی شد توانست موفقیت بیشتری را نسبت به نسخه فیس قدیم تجربه کند. این خودرو ابتدا در دو تیپ ساده و اسپرت به فروش می رسید که تیپ اسپرت جزئیات ظاهری متفاوتی داشت. اما از سال 1395 تولید تیپ ساده متوقف شد و تیپ های دیگری جایگزین آن شدند. تولید این نسخه نیز تا سال 1399 ادامه داشت و در نهایت در سال 1399 مدیران خودرو اقدام به معرفی فیس لیفت دوم این محصول چینی کرد. نسخه جدید با نام ام وی ام 315 پلاس رونمایی شد که از نظر ظاهری علاوه بر بروزرسانی های ظاهری و کابین از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز ارتقا پیدا کرد.
+ طراحی قابل قبول در نسخه های فیس لیفت
+ امکانات رفاهی قابل قبول در نسخه پلاس
+ فضای جادارتر نسبت به رقبایی مانند پژو 206
+ کیفیت سواری مناسب
- مشخصات فنی متوسط
- کیفیت پایین متریال داخلی خصوصا در نسخه های قدیمی
- بازار دست دوم ضعیف خصوصا در نسخه های فیس قدیم
این خودرو در اصل اولین نسل ام وی ام 315 بوده که برای اولین بار در سال 1391 رونمایی شد. از نظر مشخصات فنی این خودرو مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری بود که توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را داشت. همچنین نیروی این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو خودرو منتقل می شد. این خودرو میتوانست نهایت 170 کیلومتر در ساعت سرعت گرفته و مصرف ترکیبی آن نیز حدود 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر بود که یکی از نکات مثبت این خودرو محسوب می شد.
در بخش طراحی ظاهری ام وی ام 315 فیس قدیم حرف چندانی در مقابل خودروهای روز بازار ندارد اما در سال های اولیه ورود طراحی متفاوتی با دیگر خودروهای هاچ بک رایج بازار داشت؛ طبق ادعای سازنده طراحی این خودرو از دلفین الهام گرفته شده است!
همچنین در بخش کابین نیز طراحی این خودروی هاچ بک بسیار ساده و بدون هیچ جذابیت ظاهری است و اکنون پس از گذشت سال ها قدیمی شده است. کیفیت متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد متوسط بوده اما از نظر فضای کابین نمره قابل قبولی می توان به این خودرو داد چراکه از خودروهای هم رده خصوصا پژو 206 فضای بیشتری دارد.
حجم موتور | 1.5 لیتر |
نوع موتور | تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 |
قدرت موتور | 107 اسب بخار |
گشتاور | 140 نیوتون متر |
روغن مناسب | 5w40 SL |
مشخصات گیربکس |
|
نوع جعبه دنده | 5 دنده دستی |
محل اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم انتقال نیرو | دیفراسیل جلو |
مشخصات بدنه | |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | کلاس B |
نوع رینگ | آلمینیومی |
سیستم ترمزها |
|
نوع ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسه ای |
سیستم تعلیق و فرمان |
|
نوع تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
کمک فنر های جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | فنر پیچشی |
عملکرد خودرو |
|
سرعت | 160 کیلومتر |
شتاب 0 تا 100 | 11 ثانیه |
مصرف ترکیبی | 4.6 |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
ابعاد و اندازه ها |
|
طول | 4188 میلیمتر |
عرض | 1686 میلیمتر |
ارتفاع | 1480 میلیمتر |
فاصله محوری | 2527 میلیمتر |
وزن خالص | 1210 میلیمتر |
حجم باک | 50 لیتر |
قطر رینگ | 15 |
حجم صندوق عقب | - |
تعداد سرنشین | 4 نفر |
چرخ جلو و عقب | 185/60R15 |
امکانات رفاهی |
|
کیسه های هوا | راننده و سرنشین جلو |
سیستم های پایداری | ترمز ABS |
فرمان | هیدرولیکی |
تهویه مطبوع | دستی |
سیستم صوتی | MP3 / USB |
صندلیهای جلو | دستی |
آیینه ها | برقی |
شیشه ها | 4 در برقی |
روشنایی جلو | دارای مه شکن |
روشنایی عقب | دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | دنده عقب |
سایر | سیستم مدیریت پیمایش |
نسخه صندوقدار ام وی ام 315 برای اولین بار همزمان با عرضه نسخه هاچ بک به بازار معرفی شد. همچنین با عرضه نسخه فیس لیفت 315 نسخه سدان آن نیز در نمای جلو مشابه نمونه هاچ بک شده و فروش آن تا سال 1395 ادامه داشت و در نهایت در آن سال از خط تولید مدیران خودرو کنار رفت.
از نظر مشخصات فنی ام وی ام 315 صندوقدار کاملا مشابه دیگر اعضای خانواده ام وی ام 315 بوده و از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که این پیشرانه توانایی حداکثر تولید 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 5 سرعته دستی بوده که نیرو را به محور جلوی خودرو منتقل می کند.
از نظر ظاهری نماینده سدان خانواده 315 ظاهر جذابی نداشته و حتی پس از اینکه نمای جلوی ان فیس لیفت شد باز هم نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. همانطور که اشاره کردیم مانند پژو 206 صندوقدار این خودرو نیز تنها یک صندوق به انتهای آن اضافه شده بود و طراحان چری کوچکترین زحمتی به خود ندادند تا کمی هماهنگی میان نماهای آن ایجاد کند. در درون کابین نیز هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و کابین این خودرو در هر دو نسخه فیس قدیم و فیس لیفت شبیه به همزادهای هاچ بک خود است. کیفیت پایین متریال به کار رفته در داشبورد نیز چندان قابل قبول نیست. با توجه به اینکه این خودرو در دسته سدان ها قرار دارد، فضای کابین آن مشابه نسخه هاچ بک است و تنها در مقابل پژو 206 صندوقدار امتیاز بالاتری می گیرد اما در برابر دیگر رقبا حرفی برای گفتن ندارد.
اولین فیس لیفت نماینده مدیران خودرو در سال 1394 به بازار معرفی و عرضه شد. این نسخه را می توان برگ برنده MVM 315 دانست چرا که به یکباره پس از عرضه این نسخه جدید فروش این خودرو افزایش پیدا کرد و سبب شد تا در بازار ایران به نزدیک ترین رقیب پژو 207i تبدیل شود. علاوه بر تغییر در ظاهر و کابین، مشکلات فنی نسل قبل هم در این خودرو رفع شد.
این خودرو در تیپ های مختلفی به بازار عرضه شد که تنها تفاوت این تیپ ها به امکانات رفاهی و ایمنی و برخی تغییرات جزئی مربوط می شود و از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی میان تیپ ها وجود ندارد. از جمله تیپ های ام وی ام 315 جدید می توان به ساده، اسپرت، اسپرت لاکچری و اسپرت اکسلنت اشاره کرد.
در بخش مشخصات فنی همان پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی نسل قبلی بر روی این نسخه استفاده شده که می تواند حداکثر 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. انتقال قدرت پیشرانه به محور جلو نیز بر عهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که هماهنگی چندانی با پیشرانه ندارد.
در بخش ظاهری 315H ظاهر بسیار بهتری نسبت به نسخه فیس قدیم خود پیدا کرد و همین ظاهر آن را می توان یکی از نکات مثبتش تلقی کرد. ظاهری هماهنگ و خشن که در مقابل دیگر رقبای خود دست پر به نظر می رسد. همچنین در داخل کابین و داشبورد هم اتفاقات مثبتی رخ داده و با اینکه کیفیت متریال همچنان تعریفی ندارند اما حداقل از نظر ظاهری بهتر از نسل قبلی این خودرو است. از طرف دیگر در تیپ هایی از این خودرو امکاناتی مانند صفحه نمایش لمسی استفاده شده که مورد پسند بازار ایران است. فضای پا و سر نیز در هر دو ردیف مناسب و قابل قبول ارزیابی می شود.
این خودرو دومین فیس لیفت از ام وی ام 315 محسوب می شود که برخلاف نسل قبلی علاوه بر تغییرات عمده کابین و ظاهر، در قسمت فنی نیز دچار تغییراتی شده است. این خودرو در سال 1399 رونمایی و به بازار عرضه شد تا تبدیل به رقیبی مستقیم برای پژو 207 اتوماتیک و دیگر خودروهای هاچ بک اتوماتیک اقتصادی بازار شود.
در بخش فنی ام وی ام 315 پلاس همانطور که اشاره کردیم تفاوت هایی با نسخه های قبلی وجود دارد اما این موارد چندان زیاد نیست. همچنان همان پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بر روی این خودرو قرار داده شده که توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما این پیشرانه به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز شده است. تفاوت اصلی در این بخش مربوط به گیربکس خودرو می شود که در این نسخه دیگر خبری از جعبه دنده 5 سرعته دستی نیست و نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود. همچنین از دیگر تغییرات این خودرو می توان به برقی شدن سیستم فرمان اشاره کرد که نکتهای مثبت محسوب می شود.
در قسمت ظاهری ام وی ام 315 پلاس تغییرات کمی نسب به نسل اول فیس لیفت این خودرو پیدا کرده و تنها نمای جلو و جانبی دستخوش تغییراتی شدهاند. در نمای جلو چراغ های روز به این خودرو افزوده شده و طراحی جلوپنجره و سپر هم دگرگون شده است. همچنین در نمای جانبی آینه ها مشابه به ام وی ام X22 شده و طراحی رینگ ها نیز تغییر کرده است. در بخش عقب هم تنها یک دیفیوزر جدید با دو خروجی اگزوز فیک به خودرو اضافه شده است.
برخلاف نمای ظاهری، در درون کابین ام وی ام 315 پلاس بیشترین تفاوت ها با نسل های قبلی وجود دارد. ظاهر داشبورد کاملا عوض شده و شباهت زیادی به خانواده کراس اور های مدیران خودرو مشاهده می شود؛ همچنین تریم داخلی نیز از رنگ بندی مشکی نارنجی بهره می برد که کمک زیادی به جذاب شدن کابین خودرو کرده است. متریال به کار رفته در کابین کیفیت مناسبی دارند و فضای سرنشین ها نیز برای 4 بزرگسال مناسب است.
جمع بندی
ام وی ام 315 خودرویی هاچ بک و اقتصادی است که برای اولین بار در سال 1391 در ایران معرفی شد و طی این یک دهه با سه نسخه مختلف حضور در بازار ایران حضور داشته است.
ام وی ام 315 در این سال ها توانسته به انتخابی نسبتا پر فروش و مدعی تبدیل شود که در کنار تمام مشکلات ریز و درشت قابلیت رقابت با خودروهایی نظیر پژو 206 و 207 را دارد. یکی از بزرگترین نقات قوت این خودرو خصوصا در نسخه پلاس امکانات رفاهی آن است که کاملا مطابق با نیازهای بازار ایران بوده و همین امر سبب شده تا افراد زیادی به سمت این خودرو بروند.