هنوز نتیجه ای وجود ندارد
پراید ۱۱۱ یک خودروی هاچ بک کوچک شهری است که در اصل می توان آن را فیس لیفت پراید هاچ بک یا همان نسیم دانست که از زمانی که تولید آن آغاز شد تبدیل به ارزان ترین خودروی بازار گردید. در سال 1389 شرکت سایپا تصمیم گرفت با انجام برخی اصلاحات بر روی پلتفرم و ظاهر پراید نسیم خودروی جدیدتری تولید کند. نکته جالب اینجاست که ابتدا این خودرو پراید مروارید نام گرفت اما بنا به علل مختلفی به سایپا 111 تغییر نام پیدا کرد. همچنین پلتفرم ماشین 111 همان پلتفرم نام آشنای X200 بوده که با خودروهای دیگری مانند تیبا و ساینا مشترک است.
کشور تولید کننده | ایران |
مدل های موجود در ایران | 1399 - 1389 |
شرکت خدمات دهنده | سایپا یدک |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس خودرو | B Segment |
+ استهلاک پایین
+ مصرف سوخت کم
+ رانندگی آسان در شهر
+ ازار دست دوم پر رونق
+ خدمات پس از فروش مناسب
- ایمنی پایین
- طراحی ساده و قدیمی
- پلتفرم قدیمی
- امکانات رفاهی اندک
- فرمان پذیری
سایپا ۱۱۱ مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.4 لیتری است که می تواند حداکثر 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. شتاب اعلام شده برای پراید 111 حدود 14.5 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. برخلاف دیگر برادرانش این خودرو فاقد نسخه دوگانه سوز بوده و تمامی تیپ های آن بنزینی هستند.
حجم موتور | ۱۳۲۳ سی سی |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۸ |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
حداکثر قدرت | 63 اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی | ۱۰۳ نیوتون متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده | ۵ سرعته دستی |
روغن مناسب برای خودرو | 10w40 SL |
ترمز جلو و عقب | دیسکی / کاسه ای |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
شتاب 0 تا 100 | ۱۴ ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9.6 لیتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 5.6 لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.9 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 2 |
طول | 3673 میلیمتر |
عرض | 1605 میلیمتر |
ارتفاع | 1455 میلیمتر |
فاصله دو محور | 2345 میلیمتر |
وزن خالص | 905 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 40 لیتر |
سایز رینگ | 13 اینچ |
سایز تایرها | 165/65R13 |
شرکت سایپا به منظور جلب رضایت مشتریان خود انواع مدل های ۱۱۱ را با مشخصات فنی مشابه و تفاوت های اندک تولید و روانه بازار کرده است. هر کدام از این تیپ ها بنا به دلایلی از خط تولید سایپا خارج شدند، از عدم استقبال گرفته تا پاس نکردن استاندارد های مختلف.
تهويه مطبوع |
سيستم ضد سرقت با كد متغير (Immobilizer) |
ترمز ABS |
قفل مركزي |
شيشه بالابر برقي دربهاي جلو |
آينه هاي جانبي تاشو با قابليت تنظيم از داخل |
گرمكن شيشه عقب |
برف پاك كن شيشه جلو با دور قابل تنظيم |
ساعت ديجيتال |
كمربند ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع |
كمربند ايمني عقب |
فرمان با قابليت تنظيم ارتفاع |
چراغ خطر سوم |
چراغ جلو با قابليت تنظيم زاويه نور(levelling switch) |
چراغ مه شكن عقب |
جاليواني روي كنسول جلو |
صندلي هاي ارگونوميك جديد |
صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع |
صندلي عقب با قابليت تاشدن |
درب بازكن باك و صندوق عقب از داخل |
سپر و زه جانبي همرنگ بدنه |
راديو CDبا قابليت پخش MP3+ پورت USB |
چراغ هشدار دهنده عيب موتور |
برف پاك كن عقب |
كيسه هواي راننده و سرنشين جلو |
این خودرو را می توان نسخه پایه این خودروی هاچ بک شهری دانست که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با دیگر تیپ های 111 ندارد. در بخش فنی هم مشخصات این تیپ با سایر تیپ ها یکی است و تنها در قسمت امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو تنها به ترمز ABS مجهز شده است. این تیپ خیلی زود به علت رعایت نکردن استانداردها از خط تولید نارنجی پوشان سایپا کنار رفت.
SX تیپ دیگری از این خانواده پرجمعیت بوده که تنها تفاوت آن در امکانات رفاهی خلاصه می شود و از نظر مشخصات فنی و طراحی ظاهری تغییری در این خودرو رخ نداده است. این تیپ علاوه بر ترمز ABS به فرمان هیدرولیک نیز مجهز شده بود.
سومین تیپ سایپا 111 محسوب می شود که عمر چندانی نداشت و مثل برادران قبلی خود خیلی زود از خط تولید کنار رفت. قلب تپنده این خودرو مانند دیگر اعضای خانواده بود و همچنین ظاهر آن هم تغییری نکرد. تنها در بخش امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو مجهز به ترمز ABS و کیسه هوای راننده بود و فرمان هیدرولیک نداشت.
این خودروی هاچ بک عضو دیگری از خانواده این خودروی هاچ بک بود که توانست مدت بیشتری بر روی خط تولید سایپا بماند. کماکان از نظر فنی و ظاهری تفاوتی با دیگر تیپ های 111 در این خودرو وجود ندارد اما در بخش امکانات ایمنی و رفاهی این تیپ به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه هوای راننده مجهز شده بود.
تیپ SE را می توان فول ترین نسخه سایپا 111 دانست که میان تمام تیپ ها این تیپ تولید بیشتری داشت و می توان به آن لقب پر تیراژ ترین تیپ 111 را داد. طبق معمول ظاهر و مشخصات فنی مشابه با دیگر اعضای این خودرو بوده و تنها در بخش امکانات رفاهی مجهز به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو شده بود.
سایپا 111 از نظر طراحی ظاهری در نمای جلو کاملا شبیه به پراید 132 می باشد. همانطور که اشاره کردیم این خودرو یک فیس لیفت برای پراید هاچ بک محسوب می شود. با اینکه این خودرو مورد یک فیس لیفت کلی قرار گرفت اما باز هم خودروی جذابی نیست و هماهنگی میان طراحی نماهای آن چندان وجود ندارد.
در نمای جلوی آن چراغ های اصلی ظاهری بزرگ و پهن داشته و متصل به جلوپنجره خودرو طراحی شدهاند. همچنین بر روی سپر جلو شاهد یک ورودی هوای ثانویه و دو جای مه شکن هستیم. در نمای جانبی این خودروی هاچ بک اتفاق خاصی نسبت به سایر نسخه های پراید رخ نداده و همان ظاهر ساده و بی آلایش قبلی نمایان است.
بخش عقب 111 را اما شاید بتوان جذاب ترین قسمت این خودرو دانست. چراغ های اصلی به صورت مربعی شکل و یک تکه با اندازهای نه چندان بزرگ طراحی شدهاند که گرافیک داخلی قابل قبولی نیز دارند. بر روی درب صندوق برجستگی های اندک به همراه یک خط مشکی رنگ تعبیه شده تا از سادگی تمام نجات پیدا کند. همچنین سپر خودرو هم میزبان یک چراغ مه شکن در وسط خود است.
طراحی داشبورد و کابین این خودرو کماکان مشابه با دیگر اعضای جدیدتر خانواده پراید است. یک ظاهر کاملا ساده و اقتصادی و بدون هیچگونه جذابیت بصری! حتی با اینکه درون کابین هم نسبت به پراید نسیم بروز رسانی هایی انجام شده اما متاسفانه کیفیت متریال به کار رفته در آن افت شدیدی پیدا کرده است و درصد زیادی از قطعات داشبورد و کابین از پلاستیک خشک ساخته شده است. از نظر فضای کابین با توجه به اینکه این خودرو در کلاس هاچ بک های جمع و جور شهری قرار دارد نباید انتظار چندانی از آن داشت. فضای سر و پا در ردیف جلو ماسب است اما در ردیف عقب فضای چندان جاداری را شاهد نیستیم. همین مورد سبب شده تا پراید 111 تنها برای استفاده های درون شهری مناسب باشد و برای مسافرت گزینه ایده آلی نیست. فضای صندوق عقب هم چندان جادار نبوده و نمی توان روی آن حساب زیادی باز کرد.
با توجه به توقف تولید این خودرو در سال ۱۳۹۹ پیدا کردن نسخه های صفرکیلومتر ۱۱۱ این روزها کار آسانی نیست. اما در صورت پیدا شدن نسخه صفر کیلومتر پراید۱۱۱ مدل ۱۳۹۹ میتوان قیمتی بین 110 تا 130 میلیون تومان برای آن در نظر گرفت.
پراید 111 یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولیدی شرکت سایپا بود که در سال 1399 تولید آن متوقف شد. این خودرو توانست علاوه بر خانواده ها نظر جوانان را نیز جلب کرده و در دل آنها جا باز کند. متاسفانه ایمنی بزرگترین نقطه ضعف این خودرو بود اما با این وجود به خاطر نقاوت قوتی مانند استهلاک پایین و خدمات پس از فروش مناسب که داشت توانست فروش بالایی را تجربه کند.