ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
ساینا نام یکی از محصولات پرطرفدار شرکت سایپا است که برای اولین بار در سال 1395 به بازار خودروی کشور عرضه شد. پس از موفقیت هایی که تیبا به عنوان یک خودروی ملی محصول سایپا در بازار ایران کسب کرد، شرکت سازنده تصمیم گرفت با انجام برخی بروزرسانی ها نسخه جدیدی از تیبا را معرفی کند. اینکه شرکتی بر روی یک پلتفرم چندین طرح را توسعه داده و در قالب محصولات مختلف به فروش رساند چندان اقدام عجیبی نیست چرا که اکنون بیشتر خودروسازان در سراسر دنیا این کار را انجام می دهند. اما اینکه توسعه این محصولات بدون هیچگونه ارتقای ایمنی و فنی چشمگیری رقم بخورد ایراد بسیاری دارد. موردی که خودروسازان داخلی اتفاقا تبهر زیادی در آن پیدا کردهاند که با توسعه یک محصول بی کیفیت جدید بر روی یک پلتفرم قدیمی بیش از پیش به بازار خودروی کشور سلطه پیدا کنند.
سایپا ساینا نیز یکی از همین موارد است که بر روی پلتفرم معروف X200 که خانواده تیبا و برخی دیگر از محصولات سایپا هم از آن بهره مند هستند توسعه داده شده است. ناگفته نماند که X200 نسخه ارتقا یافته پلتفرم X100 سایپا است که مختص پراید بوده است.
+ استهلاک پایین
+ قابلیت مانور بالا در رانندگی های شهری
+ مصرف سوخت مناسب
+ خدمات پس از فروش
+ امکانات رفاهی قابل قبول ( در تیپ پلاس آپشنال)
- ایمنی پایین
- طراحی ناهماهنگ
- کیفیت ساخت پایین
- پلتفرم قدیمی
- ترمزهای نامطمئن
در بخش مشخصات فنی ساینا باز هم کاملا شبیه به برادر خود یعنی تیبا است. پیشرانه این خودروی سدان جمع و جور شهری همان پیشرانه معروف M15 ساخت شرکت مگاموتور است که بر روی تعداد زیادی از محصولات سایپا قرار دارد از جمله نسخه توربو آن که بر روی شاهین دیگر خودروی ملی سایپا قرار گرفته است! این پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.5 لیتری توانایی تولید نهایت 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین محور جلو وظیفه دارد تا با دریافت این قدرت نه چندان زیاد خودرو را به حرکت درآورد.
ساینا از دو جعبه دنده متفاوت استفاده می کند، یکی 5 سرعته دستی و دیگری اتوماتیک CVT است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در نسخه دنده دستی حدود 7 لیتر و در نسخه اتوماتیک حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.
نوع موتور | m15 |
حجم موتور | 1/5 لیتر |
تعداد سیلندر/سوپاپ | 4 / 8 |
قدرت موتور | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | 128 نیوتون متر |
جعبه دنده | ۵ سرعته دستی / اتوماتیک CVT |
شتاب 0 تا 100 | 12.8 ثایه (دنده ای) |
13 ثانیه (اتوماتیک) | |
مصرف سوخت ترکیبی | 7 لیتر (دنده ای) |
7.6 لیتر (اتوماتیک) | |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | Torsion Beam |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسه ای |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
طول | 4215 میلیمتر |
عرض | 1663 میلیمتر |
ارتفاع | 1484 میلیمتر |
فاصله دو محور | 2410 میلیمتر |
حجم صندوق عقب | 370 لیتر |
وزن خالص | 1050 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 41 لیتر |
سایز رینگ | ۱۳ اينچ فولادی و ۱۴ اينچ آلومينيومی |
سایز تایر | 175/70 R13 و 185/60 R14 |
امکانات | معمولی | آپشنال | SE-A | SE-A (LUX) |
كروز كنترل | ✖️ | ✖️ | ✔️ | ✔️ |
محدود كننده سرعت | ✖️ | ✖️ | ✔️ | ✔️ |
سيستم استارت دكمهاي | ✖️ | ✖️ | ✖️ | ✔️ |
كليد مجهز به ريموت | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
سيستم ورود به خودرو بدون سوئيچ | ✖️ | ✖️ | ✖️ | ✔️ |
سيستم تهويه مطبوع نيمه اتوماتيك | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
صفحه نمايش MFD | ✔️ | ✖️ | ✔️ | ✖️ |
مولتی مديا و دوربين ديد عقب | ✖️ | ✔️ | ✖️ | ✔️ |
كنترل صدا روي فرمان | ✖️ | ✔️ | ✖️ | ✔️ |
سيستم پايش فشار باد تايرها | ✖️ | ✔️ | ✖️ | ✔️ |
سيستم هشدار دهنده سرقت و (Immobilizer) | ✖️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
سيستم ضدسرقت (Immobilizer) | ✔️ | ✖️ | ✖️ | ✖️ |
چراغ های همراهی تا درب منزل | ✖️ | ✖️ | ✔️ | ✔️ |
سنسور پارک دنده عقب | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
کامپیوتر سفری | ✖️ | ✖️ | ✔️ | ✔️ |
نمايش دماي محيط بيرون | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
نشانگر وضعيت دنده | ✖️ | ✖️ | ✔️ | ✔️ |
ورودی و خروجي USBجهت شارژ موبايل | ✖️ | ✖️ | ✔️ | ✔️ |
مسيرياب (Navigation) | ✖️ | ✖️ | ✖️ | ✔️ |
پشت سري تيلت دار صندلي جلو | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
نگهدارنده صندلي كودك (Iso-Fix) | ✖️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
صندلي چرمی | ✖️ | ✔️ | - | - |
كيسه هواي راننده و سرنشين جلو | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
طراحي شده بر مبناي استاندارد محافظت از عابر پياده | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
قفل مركزي | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
کمربند ايمنی جلو با قابليت تنظيم ارتفاع | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
قفل ايمني كودك براي دربها | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
آينه هاي جانبي با قابليت تنظيم برقي | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
چراغهاي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
چراغ مه شكن جلو و عقب | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
شيشه بالابرهای برقی جلو و عقب | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
شيشه هاي دودي | ✖️ | ✔️ | ✖️ | ✔️ |
چراغ روشنايی در روز (Day Light) | ✖️ | ✖️ | ✖️ | ✖️ |
خودروی ساینا در حال حاضر در 5 تیپ مختلف و با مشخصات فنی نزدیک به هم در بازار موجود است که در ادامه به بررسی هرکدام از این تیپ ها میپردازیم.
این مدل تیپ پایه ساینا محسوب می شود که از نظر مشخصات فنی مجهز به پیشرانه M15 بوده و جعبه دنده ان از نوع 5 سرعته دستی است. این نسخه از نظر امکانات رفاهی مشابه با تیبا صندوقدار بوده و تنها به مواردی مانند شیشههای جلو برقی، تهویه مطبوع دستی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و EBD و دو ایربگ مجهز شده بود. البته این نسخه خیلی زود از خط تولید سایپا کنار رفت و عمر چندانی نداشت.
این تیپ از نظر مشخصات فنی کاملا شبیه به ساینا SX بوده و تنها در بخش امکانات رفاهی علاوه بر امکاناتی که ساینا SX داشت به امکانات دیگری نظیر سنسور پارک عقب، شیشههای برقی عقب، تنظیم برقی آینههای جانبی، تهویه مطبوع الکتریکی و رینگ آلومینیومی مجهز شده بود. البته همین موارد سبب شد تا استقبال از این خودرو بیشتر شده و به سرنوشت ساینا SX دچار نشود. لازم به ذکر است که از سال 1397 به علت تحریم ها برخی از امکانات این خودرو نظیر رینگ های آلومینیومی و رکاب جانبی حذف شدند.
این تیپ همانطور که از نامش مشخص است در بخش فنی هم تفاوت هایی با ساینا های دیگر دارد. قلب تپنده ساینا اتوماتیک مشترک با دیگر اعضای خانواده خود است اما جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT بوده و البته دریچه گاز این تیپ هم به نوع برقی تبدیل شده است. همچنین از دیگر تفاوت های این نسخه مجهز بودن آن به دستگیره های آسان بازشو است که در سایناهای قبلی وجود نداشت. در بخش امکانات رفاهی نیز این خودرو با امکانات بیشتری نسبت به نسخه های معمولی ساینا عرضه می شد که از جمله آنها می توان به مواردی مانند کی لس استارتر، کروز کنترل و فرمان برقی اشاره کرد.
این تیپ را میتوان فول ترین تیپ غیر اتوماتیک ساینا دانست. از نظر مشخصات فنی این خودرو تفاوتی با تیپ های SX و EX نداشته و تنها در بخش امکانات رفاهی به موارد بیشتری نظیر سیستم مولتی مدیا با مانیتور لمسی و نویگیشن، روکش چرمی صندلیها، کف پوش سه بعدی کف کابین و صندوق بار، فرمان دی کات چرمی با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، دوربین دید عقب و شیشههای دودی عقب مجهز شده است. وجه تمایز بیرونی این تیپ نسبت به تیپ های پایه ساینا مواردی مانند دستیگرههای درب آسان بازشو، رنگ مشکی حاشیه جلو پنجره و قسمت میانی سپر جلو و برچسب ساینا پلاس است.
این تیپ جدیدترین عضو این خانواده بوده که سایپا دستی به سر و روی آن کشیده و آن را به عنوان اولین فیس لیفت ساینا به بازار عرضه کرده است. در نمای بیرونی این خودرو اجزائی مانند چراغ های عقب، سپر جلو و عقب، جلو پنجره و درب صندوق باز طراحی شده و ظاهری بروزتر پیدا کردهاند. درون کابین سایناS نیز فرمان به صورت D کات در آمده و صفحه کیلومترشمار خودرو هم تغییر پیدا کرده است. همچنین در بخش فنی سیستم دریچه گاز این خودرو برقی شده و پیشرانه هم به استاندارد آلایندگی یورو 5 ارتقا پیدا کرده است. در بخش امکانات رفاهی ساینا S مواردی مانند دی لایت را اضافه تر دارد.
در بخش طراحی ظاهری، ساینای سایپا واقعا ظاهر بهتری نسبت به تیبا دارد. طراحی ساینا از آن حالت ساده و زشت تیبا تبدیل به یک خودروی پویا و جوان پسند شده و جذابیت های بصری آن افزایش پیدا کرده است. تنها وجه اشتراک این دو برادر به نمای جانبی باز میگردد که به احتمال زیاد طراحان سایپا در طراحی این بخش از کاربن استفاده کردهاند. اما دیگر بخش های ساینا با استفاده از خطوط تند و تیزی طراحی شده که ظاهری به مراتب بروزتر را برای این خودرو به ارمغان آورده است.
در نمای جلو شاهد چراغ هایی باریک و نسبتا کشیده با خطوط کمی تیز هستیم که با ترکیب جلو پنجره نه چندان بزرگ و کشیده ظاهر بروزتری از تیبا را به خود گرفته است. در نمای عقب هم چراغ های عقب به صورت مربعی شکل و یک تکه طراحی شده و از طریق یک خط مشکی نسبتا بزرگ و سرتاسری به یکدیگر وصل شدهاند.
لازم به ذکر است ساینا در اواخر سال 1399 صاحب فرزند جدیدی شد که ساینا S نام گرفت و در واقع نسخه فیس لیفت ساینا محسوب می شد. این خودرو از نظر طراحی چراغ های عقب و جلو و همچنین جلوپنجره، سپرها و درب صندوق دستخوش تغییراتی شد.
داخل کابین ساینا اما چندان تغییری نکرده است. طراحان سایپا در این بخش تنها به انجام و اعمال برخی تغییرات جزئی از جمله اصلاح رودری ها و فرمان و چند ریزه کاری دیگر بسنده کردهاند. متاسفانه کیفیت متریال به کار رفته درون اتاق و داشبورد این خودرو کیفیت مطلوبی نداشته و بیشتر قسمت ها از پلاستیک خشک بی کیفیت ساخته شدند. همچنین برخی مشکلات مونتاژی نیز درون کابین این خودرو وجود دارد. از نظر فضای کابین ساینا تفاوتی با تیبا ندارد. فضای پا و سر برای سرنشینان ردیف جلو مناسب است اما ممکن است افراد قد بلند در ردیف عقب این خودرو دچار مشکل شوند.
البته در نسخه آپشنال ساینا فرمان D کات و سیستم مالتی مدیا به همراه نمایشگر لمسی و همچنین کلیدهای کنترلی روی فرمان به کابین خودرو اضافه شد تا کمی ظاهر کابین خودرو از سادگی در آید.
جمع بندی
ساینا یک خودروی سدان کامپکت شهری است که از زمان عرضه به بازار توانست طرفداران بسیاری را مجذوب خود کند. از رقبای این خودرو می توان به برادرش یعنی تیبا اشاره کرد که با توجه به ظاهر بسیار ساده و قدیمی چند پله پایین تر از ساینا قرار دارد. این خودرو با داشتن نقاط قوتی مانند استهلاک پایین، مصرف سوخت کم و بازار دست دوم و خدمات پس از فروش مناسب توانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند. قیمت نسخه پایه ساینا کمی بیشتر از تیبا است اما با توجه به برتری هایی که نسبت به تیبا دارد قطعا ارزش خرید بالاتری نسبت به زیبای ایرانی دارد!