1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. ساینا
  5. اتوماتیک (1395-1401)

ساینا اتوماتیک 1395-1397

Saipa Saina Automatic SE-A 1395-1401

تیپ ها

اطلاعات کلی ساینا اتوماتیک 1395-1397

  • توقف تولید
  • توقف فروش
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1503 سی سی
بنزین سوز
4
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
7 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروساینا اتوماتیک 1395-1397

در اواخر سال 96، با به ثمر رسیدن مذاکرات سایپا با شرکت گیربکس سازی پانچ بلژیک و شروع همکاری ها، ساینا اتوماتیک با لقب ارزان ترین خودروی اتوماتیک ایران وارد بازار شد. در سال 97 با بالاتر رفتن تیراژ تولید این خودرو، ساینا اتوماتیک به مقبولیت بیشتری در بازار ایران رسید و رفته رفته فروش خوبی را تجربه کرد. اما خیلی زود بخت به این خودرو پشت کرد و با افزایش تحریم ها، واردات گیربکس از بلژیک متوقف شد و ساینا اتومات نیز در سال 97 از خط تولید خارج شد.

 

طراحی ظاهری

ظاهر ساینا اتوماتیک به طور کلی مشابه تیپ های دنده ای آن است. اما با کمی دقت بیشتر متوجه دو تغییر جزئی در نمای کناری خودرو می شویم؛ دستگیره در های قبلی با مدل معروف به آسان بازشو (Easy Open) عوض شده اند و همچنین رینگ های 13 اینچی قبلی نیز جای خود را به نمونه 14 اینچی داده اند. این تغییر سایز رینگ ها تاثیر بسزایی در زیبایی نمای کناری ساینا داشته و تناسب میان ابعاد قطعات بدنه و چرخ ها را به شکل محسوسی افزایش داده است.

 

کابین و فضای داخلی

کابین ساینا اتوماتیک جایی است که عمده ترین تغییرات نسبت به نسخه دنده ای را مشاهده می کنیم. فرمان جدید D کات، صفحه کیلومتر جدید که یک کامپیوتر سفری را در خود جای داده و افزوده شدن طیف وسیعی از آپشن ها و امکانات رفاهی تفاوت های عمده کابین ساینا اتوماتیک با ساینا دنده ای را تشکیل می دهند.

 

مشخصات فنی

ساینا اتوماتیک از همان پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ موجود در مدل دنده ای بهره می برد. این پیشرانه 87 اسب بخار توان در 5300 دور در دقیقه و 128 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این نیرو توسط یک "گیربکس اتوماتیک CVT" به چرخ های جلو منتقل می شود. این گیربکس ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده و 6 دنده مجازی نیز هنگام استفاده از حالت تیپ ترونیک در اختیار راننده قرار می دهد.

این مجموعه شتاب صفر تا صد 14.6 ثانیه ای را (مشاهده تست شتاب ساینا اتوماتیک) برای ساینا اتوماتیک به ارمغان می آورند. سیستم تعلیق ساینا اتوماتیک در جلو مک فرسون و در عقب یکپارچه است و به علت استفاده از رینگ های 14 اینچی، هندلینگ و پایداری بهتری را نسبت به نمونه های دنده ای با رینگ 13 اینچی ارائه می دهد. ترمز ها در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند که توسط سیستم های ABS و EBD نیز حمایت می شوند.

استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 4 است که البته قابل ارتقا به یورو 5 نیز می باشد. مصرف سوخت ساینا اتوماتیک 8 لیتر در صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است که با توجه به وزن 1080 کیلوگرمی آن و اتوماتیک بودن گیربکس عدد مناسبی بنظر می آید اما در مقایسه با مدل دنده ای کمی پر مصرف تر است.

 

امکانات ایمنی و رفاهی

ساینا اتوماتیک دارای 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو است، از سیستم های ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میان چرخ ها بهره می برد و صندلی عقب آن نیز مجهز به نگهدارنده صندلی کودک یا همان ISOFIX است. با این وجود تست تصادف معتبری از این خودرو در دسترس نیست اما با توجه به استفاده از پلتفرم X200 در ساینا، می توان مطمئن بود که ایمنی بیشتری از خانواده پراید در انتظار سرنشینان است. این خودرو مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز هست.

در بخش امکانات رفاهی ساینا اتوماتیک آپشن های کامل تری را به خریدار خود ارائه می دهد. علاوه بر آپشن هایی مانند شیشه بالابر ها و آینه های برقی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور جلو و دماسنج که پیشتر در ساینا EX دیده بودیم، امکانات بیشتری مانند کروز کنترل و محدود کننده سرعت، کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ های همراهی تا درب منزل و کامپیوتر سفری نیز در ساینا اتوماتیک موجود است که می تواند تجربه رانندگی بهتری را برای مالک خود به ارمغان بیاورد.

 

ساینا اتوماتیک در بازار

ساینا اتوماتیک یک سواری نرم با مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری پایین را به راننده خود ارائه می کند. این خودرو در زمانی که تولید می شد ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر با گیربکس اتوماتیک در بازار بود. اکنون که دیگر نمونه های صفر کیلومتر این خودرو قابل تهیه نیست، ما نیز می توانیم ساینا اتوماتیک را با برخی دیگر از خودرو های اتوماتیک دست دوم مقایسه کنیم.

کیا ریو، تندر 90، مزدا 323، 206 اس دی و پژو پارس برخی از خودرو هایی هستند که با گیربکس اتوماتیک در رنج قیمتی ساینا اتوماتیک قابل تهیه اند. شاید تنها مزیتی که ساینا اتوماتیک در برابر این رقبا داشته باشد سن و سال بسیار کمتر و هزینه های نگهداری پایین تر آن باشد، اما در زمینه های دیگر قطعا قائله را به رقبای مسن ترش می بازد. 

گالری ساینا اتوماتیک 1395-1397

مدیا گالری ساینا اتوماتیک 1395-1397

نظرات کاربران
  • ابراهیم 15 دی 1398 ساعت 14:55

    سلام حقیقتش من این ماشینو سه هفتس خریدم اصلا راضی نیستم داشبردش صدا میداد که خودم درستش کردم در حالت بی حرکت بدنه ماشین لرزش داره توی حرکتم لرزش داره نمیدونم ایراد از چیه فرمونش نسبت به پرایر خیلی سفته ولی نرمه صدای موتورشم کمه تو کابین نمیاد من فقط با همون دو مورد مشکل دارم اگر کسی اطلاعی داره از این ایرادات بگه ممنون میشم

  • ماجد خلیفی 23 آذر 1398 ساعت 00:26

    ساینا بهترین ماشین ایرانی هست خیلی کم مصرف و بدون صدای اضافی هست.

  • علی 8 اردیبهشت 1398 ساعت 10:03

    سلام منم الان حدود 6 ماه این ماشینو دارم ، درسته مشکلاتی داره ولی نسبت به قیمت و سواری و آبشنها خیلی از ساندرو ،206 و..... بهتر هست خودم 206 و ساندرو داشتم از نظر گیر بکسش عالی واقعه تو سر بالایی 206 تیپ 5 میخوره

اضافه کردن نظر

مشخصات فنی ساینا اتوماتیک 1395-1397

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو ساینا اتوماتیک 1395-1397
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • وزن 1085 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/R
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/60R14

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1503 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 87 اسب بخار در 5300 دور بر دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 58 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 41 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 10w40 SL
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SJ

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز سیستم ترمز ABS + EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب میل پیچشی
  • نوع سیستم فرمان برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 14.6 ثانیه
  • مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 4

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) راننده / سرنشین جلو
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ایموبلایزر / دارای قفل مرکزی با ریموت
  • نوع غربیلک 3شاخه مجهز به کلید کنترل سیستم صوتی
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
  • سیستم صوتی و تصویری Aux دارای ورودی و خروجی USBجهت شارژ موبایل / دارای بلندگوی ردیف جلو و عقب /
  • سیستم صندلیهای عقب مجهز به ISOFIX
  • سیستم آیینه ها آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی
  • سیستم شیشه ها گرمکن شیشه های عقب / شیشه های عقب و جلو برقی
  • سیستم روشنایی جلو دارای چراغ های همراهی تا درب منزل / دارای مه شکن / تنظیم دستی ارتفاع چراغ
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن
  • سنسورهای پیش فعال سیستم هشدار سرعت با بوق VAS / سنسور پارک دنده عقب / سیستم هشدار نبستن کمربند راننده /
  • سیستم های کمک رانندگی کروز کنترل / محدود کننده سرعت /
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه

نظرات کاربران ساینا اتوماتیک 1395-1397

نظر خود را بیان کنید
  • ابراهیم ابراهیم (15 دی 1398 ساعت 14:55)

    سلام حقیقتش من این ماشینو سه هفتس خریدم اصلا راضی نیستم
    داشبردش صدا میداد که خودم درستش کردم
    در حالت بی حرکت بدنه ماشین لرزش داره
    توی حرکتم لرزش داره نمیدونم ایراد از چیه
    فرمونش نسبت به پرایر خیلی سفته
    ولی نرمه صدای موتورشم کمه تو کابین نمیاد من فقط با همون دو مورد مشکل دارم اگر کسی اطلاعی داره از این ایرادات بگه ممنون میشم

    متین متین (12 مرداد 1399 ساعت 03:06)

    عجب! بزرگترین مشکل ساینا صدای زیاد داخل کابینه

  • ماجد خلیفی ماجد خلیفی (23 آذر 1398 ساعت 00:26)

    ساینا بهترین ماشین ایرانی هست خیلی کم مصرف و بدون صدای اضافی هست.

  • علی علی (8 اردیبهشت 1398 ساعت 10:03)

    سلام
    منم الان حدود 6 ماه این ماشینو دارم ، درسته مشکلاتی داره ولی نسبت به قیمت و سواری و آبشنها خیلی از ساندرو ،206 و..... بهتر هست خودم 206 و ساندرو داشتم
    از نظر گیر بکسش عالی واقعه تو سر بالایی 206 تیپ 5 میخوره

  • Sohrab Sohrab (29 مهر 1397 ساعت 22:00)

    من الان دارم خیلیم ازش رازیم قبلش میخواستم mvm315 بگیرم اما الان از خریدنش پشیمون نیستم مخصوصا گیر بکسش از چیزی که فک میکردم خیلی بهتره.دیروز برای اولین بار باهاش تا اصفهان رفتم تو اتوبات از کروزکنترل هم استفاده کردم رازی بودم