ساینا اتوماتیک لوکس در اواخر سال 96، با به ثمر رسیدن مذاکرات سایپا وشرکت گیربکس سازی پانچ بلژیک با لقب ارزان ترین خودروی اتوماتیک ایران وارد بازار شد. در سال 97 با بالاتر رفتن تیراژ تولید این خودرو، ساینا اتوماتیک پلاس به مقبولیت بیشتری در بازار ایران رسید و رفته رفته فروش خوبی را تجربه کرد. اما خیلی زود بخت به این خودرو پشت کرد و با افزایش تحریم ها، واردات گیربکس از بلژیک متوقف شد و ساینا اتومات نیز در سال 97 از خط تولید خارج شد.
طراحی ظاهری ساینا دنده اتومات
ظاهر این خودرو به طور کلی مشابه تیپ های دنده ای آن است. اما با کمی دقت بیشتر متوجه دو تغییر جزئی در نمای کناری خودرو می شویم؛ دستگیره در های قبلی با مدل معروف به آسان بازشو (Easy Open) عوض شده اند و همچنین رینگ های 13 اینچی قبلی نیز جای خود را به نمونه 14 اینچی داده اند. این تغییر سایز رینگ ها تاثیر بسزایی در زیبایی نمای کناری ساینا داشته و تناسب میان ابعاد قطعات بدنه و چرخ ها را به شکل محسوسی افزایش داده است.
کابین و فضای داخلی
کابین ساینا اتومات جایی است که عمده ترین تغییرات نسبت به نسخه دنده ای را مشاهده می کنیم. فرمان جدید D کات، صفحه کیلومتر جدید که یک کامپیوتر سفری را در خود جای داده و افزوده شدن طیف وسیعی از آپشن ها و امکانات رفاهی تفاوت های عمده کابین این تیپ با ساینا دنده ای را تشکیل می دهند.
مشخصات فنی ساینا اتومات
ساینا پلاس اتومات از همان پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ موجود در مدل دنده ای بهره می برد. این پیشرانه 87 اسب بخار توان در 5300 دور در دقیقه و 128 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این نیرو توسط یک "گیربکس اتوماتیک CVT" به چرخ های جلو منتقل می شود. این گیربکس ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده و 6 دنده مجازی نیز هنگام استفاده از حالت تیپ ترونیک در اختیار راننده قرار می دهد.
نوع پیشرانه | 8 سوپاپ 1.5 لیتری |
قدرت | 78 اسب بخار |
نوع گیربکس | اتوماتیک cvt |
این مجموعه شتاب صفر تا صد 14.6 ثانیه ای را (مشاهده تست شتاب ساینا اتوماتیک) برای این خودرو به ارمغان می آورند. سیستم تعلیق ساینا اتومات لوکس در جلو مک فرسون و در عقب یکپارچه است و به علت استفاده از رینگ های 14 اینچی، هندلینگ و پایداری بهتری را نسبت به نمونه های دنده ای با رینگ 13 اینچی ارائه می دهد. ترمز ها در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند که توسط سیستم های ABS و EBD نیز حمایت می شوند.
استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 4 است که البته قابل ارتقا به یورو 5 نیز می باشد. مصرف سوخت آن 8 لیتر در صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است که با توجه به وزن 1080 کیلوگرمی آن و اتوماتیک بودن گیربکس عدد مناسبی بنظر می آید اما در مقایسه با مدل دنده ای کمی پر مصرف تر است.
امکانات ایمنی و رفاهی
ساینا دنده اتوماتیک دارای 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو است، از سیستم های ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میان چرخ ها بهره می برد و صندلی عقب آن نیز مجهز به نگهدارنده صندلی کودک یا همان ISOFIX است. با این وجود تست تصادف معتبری از این خودرو در دسترس نیست اما با توجه به استفاده از پلتفرم X200 در ساینا، می توان مطمئن بود که ایمنی بیشتری از خانواده پراید در انتظار سرنشینان است. این خودرو مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز هست.
در بخش امکانات رفاهی این خودرو آپشن های کامل تری را به خریدار خود ارائه می دهد. علاوه بر آپشن هایی مانند شیشه بالابر ها و آینه های برقی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور جلو و دماسنج که پیشتر در ساینا EX دیده بودیم، امکانات بیشتری مانند کروز کنترل و محدود کننده سرعت، کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ های همراهی تا درب منزل و کامپیوتر سفری نیز در آن موجود است که می تواند تجربه رانندگی بهتری را برای مالک خود به ارمغان بیاورد.
شرایط بازار و رقبا
ساینا اتومات لوکس یک سواری نرم با مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری پایین را به راننده خود ارائه می کند. این خودرو در زمانی که تولید می شد ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر با گیربکس اتوماتیک در بازار بود. اکنون که دیگر نمونه های صفر کیلومتر این خودرو قابل تهیه نیست، ما نیز می توانیم آن را با برخی دیگر از خودرو های اتوماتیک دست دوم مقایسه کنیم.
کیا ریو، تندر 90، مزدا 323، 206 اس دی و پژو پارس برخی از خودرو هایی هستند که با گیربکس اتوماتیک در رنج قیمتی این خودرو قابل تهیه اند. شاید تنها مزیتی که ساینا اتوماتیک لوکس در برابر این رقبا داشته باشد سن و سال بسیار کمتر و هزینه های نگهداری پایین تر آن باشد، اما در زمینه های دیگر قطعا قائله را به رقبای مسن ترش می بازد.
سلام حقیقتش من این ماشینو سه هفتس خریدم اصلا راضی نیستم داشبردش صدا میداد که خودم درستش کردم در حالت بی حرکت بدنه ماشین لرزش داره توی حرکتم لرزش داره نمیدونم ایراد از چیه فرمونش نسبت به پرایر خیلی سفته ولی نرمه صدای موتورشم کمه تو کابین نمیاد من فقط با همون دو مورد مشکل دارم اگر کسی اطلاعی داره از این ایرادات بگه ممنون میشم
ساینا بهترین ماشین ایرانی هست خیلی کم مصرف و بدون صدای اضافی هست.
سلام منم الان حدود 6 ماه این ماشینو دارم ، درسته مشکلاتی داره ولی نسبت به قیمت و سواری و آبشنها خیلی از ساندرو ،206 و..... بهتر هست خودم 206 و ساندرو داشتم از نظر گیر بکسش عالی واقعه تو سر بالایی 206 تیپ 5 میخوره