ریو به عنوان جایگزین پراید در سال 2000 توسط کیا موتورز (Kia Motors) معرفی و سپس در سال 2002 فیس لیفت شد تا به عنوان یک سدان اقتصادی کوچک شهری در سبد محصولات این شرکت حضور داشته باشد. در سال 1384 سایپا عرضه این خودرو را به صورت مونتاژ در 2 تیپ دنده ای و اتوماتیک شروع کرد و تا سال 1391 ادامه داد؛ سایپا علت توقف تولید این خودرو در سال 91 را مخالفت کیا در نصب کیسه هوا بر روی این خودرو اعلام کرد که در آن سال برای خودرو های داخلی اجباری شده بود.
از طرف دیگر نسل سوم کیا ریو از سال 2014 در بازار کشور حضور یافت و تا سال 2017 عرضه شد؛ نسل سوم این خودرو بر خلاف نمونه تولیدی خودروی کاملی از جهت امکانات رفاهی و ایمنی محسوب می شد و در 2 کلاس سدان و هاچبک اما نه در کلاس خودرو های اقتصادی بلکه در بازه قیمتی خودرو های نیمه لوکس حضور داشت. قیمتگذاری نامناسب نسل سوم ریو توسط عرضه کننده اش باعث شد ریو وارداتی نتواند موفقیتهای نسل اول آن را در بازار ایران کسب کند.