سیستم تعلیق مک فرسون چیست؟ + مزایا و معایب

9 فروردین 140111:45
5 دقیقه


سیستم تعلیق مک فرسون چیست؟ + مزایا و معایب

مک فرسون استرات، یکی از معروف ترین و پرکاربرد ترین سیستم های تعلیق در صنعت خودرو است که تقریبا تمام کمپانی های خودروسازی به طور گسترده از آن استفاده می کنند. این سیستم تعلیق به دلیل قیمت پایین و سادگی در میان خودروسازان محبوب است و پس از گذشت قریب به 70 سال از زمان معرفی آن همچنان در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی کامل سیستم تعلیق مک فرسون می پردازیم، نحوه عملکرد آن را بیان کرده و نکات مثبت و منفی آن را بازگو می کنیم.

 

سیستم تعلیق مک فرسون چیست؟

سیستم تعلیق مک فرسون یک سیستم تعلیق مستقل است که در قسمت جلوی خودرو ها استفاده می شود. این سیستم تعلیق به طور معمول یک توپی چرخ (سگ دست) دارد که یک طبق 3 شاخه از پایین و کمک فنر از بالا به آن متصل شده اند. میل فرمان، پلوس و میل موجگیر نیز قطعات دیگری هستند که در ادامه به این سیستم تعلیق اضافه شده و آن را کامل می کنند.

 

سیستم تعلیق مک فرسون چیست؟.jpg

 

ایده ساخت این سیستم تعلیق در دهه 40 میلادی توسط مهندسی به نام الرز مک فرسون به کمپانی جنرال موتورز ارائه شد؛ اما جنرال موتورز این طرح را نپذیرفت و با این کار باعث شد تا مک فرسون این طرح را به کمپانی فورد واگذار کند. در نهایت، برای اولین بار در سال 1950 این سیستم تعلیق بر روی فورد کنسول به کار رفت و راهی بازار شد.

 

خودرو قدیمی.jpg

 

سیستم تعلیق مک فرسون چگونه عمل می کند؟

سیستم تعلیق مک فرسون از اجزای مختلفی تشکیل شده که در کنار هم تلاش می کنند تا سواری راحت و هندلینگ مناسبی را برای خودرو به ارمغان بیاورند. در قسمت پایین، یک طبق که معمولا A شکل یا به صورت 2 میله مجزا است از طریق 2 رابط بوشی (که بوش طبق نامیده می شوند) به رام جلو متصل شده و در سمت دیگر با یک سیبک (معروف به سیبک طبق) به سگ دست چرخ متصل اند.

در قسمت بالا، مجموعه کمک و فنر (که در اینجا استرات نامیده می شوند) به بالای سگ دست چرخ متصل شده اند. میل فرمان نیز از طریق یک سیبک چپقی شکل معروف به سیبک فرمان به کنار سگ دست متصل می شود تا سگ دست بتواند روی محور دو سیبک طبق و فرمان چرخ را به طرفین بچرخاند.

به عنوان آخرین عضو، یک میل موجگیر نیز از چرخ راست به چپ رفته تا تکان های اضافی تعلیق را خنثی کند.

 

سیستم تعلیق مک فرسون چگونه عمل می کند؟.jpg

 

مزایا و معایب سیستم تعلیق مک فرسون

در وهله اول، سیستم تعلیق مک فرسون بسیار ساده است و هزینه تولید آن نیز کاملا ارزان است و به همین دلیل میان تمام خودروسازان محبوبیت دارد. تعلیق مک فرسون را می توان روی اکثر خودرو های دنیا از اقتصادی تا کوپه های گران قیمتی مانند پورشه 911 پیدا کرد. از سوی دیگر، تعمیرات این تعلیق نیز آسان بوده و هزینه های نگهداری آن پایین است و همچنین وزن کم آن و فضای کمی که اشغال می کند نیز باعث سبکی خودرو می شود که خود نکته مثبت دیگری است.

 

مزایای سیستم تعلیق مک فرسون.jpg

 

در تعلیق مک فرسون به علت زاویه عمودی کمک فنر، فضای رو به بالای زیادی برای قرار گیری تعلیق مورد نیاز است و از سوی دیگر، همان زاویه عمودی کمک فنر باعث می شود تا خودرویی که از تعلیق مک فرسون بهره می برد در مقابل خودرویی که از تعلیق دو جناغی استفاده می کند هندلینگ ضعیف تری داشته باشد که دلیل آن زاویه مورب کمک فنر در تعلیق دو جناغی و کنترل بهتر کمبر چرخ ها در سر پیچ ها است.

 

سیستم تعلیق مک فرسون.jpg

نظرات کاربران
حمید
حمید
10 فروردین 1401
بنام خدا با سلام جالب بود اما تعلیق چرخهای عقب نیز جالب است سیستم دوچرخ عقب یکپارچه که برای دست انداز خوب است و برای پیچ ،بد مثل ریو کوییک ساندرو ولی سیستم تعلیق هر چرخ مجزی که ماشینهای ژاپنی و ...از ان بهره میبرند دارای هندلینگ بسیار بهتری درسر پیچهاست اما هزینه ان برای خورد ساز بیشتر است بدرود
علیرضا میرهادی
علیرضا میرهادی
10 فروردین 1401
سلام ممنون از نظرتون؛ اتفاقا درباره تعلیق های یک تیکه هم مقاله مفصلی نوشتم که تو روز های آینده منتشر میشه تو سایت. حتما بخونید و نظرتونو بگید