ورود
لکسوس RZ 300e نخستین خودرو تمامبرقی لکسوس است که وارد ایران شده و میتواند نگاهها را بهسمت خودروهای الکتریکی ژاپنی جلب کند. این خودرو با طراحی مدرن، امکانات رفاهی متنوع و بسته ایمنی کامل، تجربهای متفاوت نسبت به رقبا ارائه میدهد. Rz300 مخصوصا در تیپ Enjoyment با امکانات رفاهی و ایمنی کامل، انتخابی مناسبتر برای خریدارانی است که لوکس بودن را در اولویت قرار میدهند. انتخاب بین این دو تیپ به بودجه و سطح انتظارات مشتری بستگی دارد.
لکسوس RZ 300e ، نخستین کراس اور الکتریکی لکسوس است که در سال 1404 توسط ایرتویا به ایران وارد شد.
این شرکت بهعنوان برند لوکس تویوتا، همواره در بازار خودروهای پریمیوم جایگاه ویژهای داشته است. طی دهههای گذشته، این برند بیشتر با سدانهای لوکس و کراساوورهای مجهز به پیشرانههای درونسوز و هیبریدی شناخته میشد. اما با تغییر جهت صنعت خودروسازی جهانی بهسمت الکتریکیسازی، لکسوس نیز تصمیم گرفت نخستین محصول تمامبرقی خود را معرفی کند. نتیجه این استراتژی، مدل لکسوس RZ بود که نخستین بار در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد.
این خودرو بر پایه پلتفرم e-TNGA تویوتا ساخته شده است؛ همان پلتفرمی که در کراساوور برقی تویوتا bZ4X و سوبارو Solterra نیز بهکار رفته است. تفاوت اصلی RZ با آن دو مدل، تمرکز بیشتر روی کیفیت ساخت، طراحی لوکستر و امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفتهتر است تا جایگاه لکسوس بهعنوان یک برند لوکس حفظ شود.
نسخهای که توسط ایرتویا به ایران وارد میشود، مدل RZ 300e است؛ نسخه تکموتوره دیفرانسیل جلو که تمرکز آن بر راندمان بالا و برد حرکتی بالاتر است. این خودرو در دو تیپ اصلی به بازار ایران آمده است، نسخه پایه ورتیکال و نسخه فول آپشن یا انجویمنت! هر دو این خودروها از قوای فنی و ظراحی ظاهری یکسانی بهره می برند و تنها تفاوت این دو تیپ، در برخی امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی خلاصه شده است.
لکسوس RZ 300e از یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم در محور جلو بهره میبرد. این موتور توانایی تولید ۲۰۴ اسببخار قدرت و ۲۶۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد که برای یک کراساوور خانوادگی در این کلاس، عملکردی متعادل و مناسب را به ارمغان می آورد؛ وظیفه تأمین انرژی این پیشرانه بر عهده پک باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۷۱.۴ کیلوواتساعت است؛ مجموعهای که در سیکل WLTC توانایی پیمایش مسافتی بین ۶۱۴ تا ۶۱۷ کیلومتر را به خودرو میدهد.
شتاب صفر تا صد این کراساوور 2 تنی لکسوس حدود ۸ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
مصرف انرژی RZ در شرایط استاندارد حدود ۱۴.۷ کیلوواتساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است که رقمی اقتصادی در مقایسه با بسیاری از رقبای اروپایی و حتی چینی محسوب میشود. باتری این خودرو از شارژ سریع DC تا توان ۱۵۰ کیلووات پشتیبانی میکند و در شرایط ایدهآل، شارژ باتری از ۳۰ تا ۸۰ درصد تنها به حدود نیم ساعت زمان نیاز دارد. وزن خالص خودرو نزدیک به دو تُن است و در کنار سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و چنداتصالی در عقب، سواریای پایدار و نرم را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. حجم صندوق بار نیز به ۵۲۲ لیتر میرسد که برای یک کراساوور میانسایز، عددی کاملاً کاربردی به شمار میآید.
لکسوس RZ 300e در هر دو تیپ Vertical و Enjoyment مجموعهای از امکانات رفاهی را ارائه میدهد که همسو با استانداردهای این برند لوکس ژاپنی است. در کابین، نمایشگر بزرگ ۱۴ اینچی در مرکز داشبورد قرار گرفته و در کنار صفحه کیلومتر دیجیتال ۷ اینچی، اطلاعات کاملی را در اختیار راننده قرار میدهد، در تیپ انجویمنت، این ترکیب با بهره مندی از هداپ دیسپلی کارامد تر هم شده است، سانروف پانوراما در هر دو تیپ بهصورت استاندارد نصب شده و در تیپ انجویمنت، به صورت خودکار تیره می شود، این ویژگی نور و فضای بازتری را برای سرنشینان ایجاد میکند. صندلیهای جلو برقی و مجهز به گرمکن هستند و در تیپ Enjoyment، علاوه بر این قابلیت، تهویه و حافظه تنظیمات نیز اضافه میشود. فرمان در نسخه پایه طراحی سادهای دارد، اما در نسخه فولتر به گرمکن و قابلیت حافظه نیز مجهز است.
در بخش سیستم صوتی، تیپ Vertical به سیستم استاندارد با ۱۰ بلندگو مجهز است، در حالی که تیپ Enjoyment از سیستم پیشرفته Mark Levinson با ۱۳ بلندگو بهره میبرد که تجربه شنیداری بهمراتب باکیفیتتری فراهم میکند. امکاناتی مانند نورپردازی داخلی، شارژر بیسیم موبایل، صندوق برقی (که در نسخه Enjoyment هوشمند و مجهز به سنسور پا است) و شیشههای دودی عقب نیز به سطح رفاهی این کراساوور برقی افزودهاند.
در بخش ایمنی، لکسوس RZ 300e با بسته کامل Lexus Safety System+ عرضه میشود که شامل مجموعهای از فناوریهای کمکراننده و سیستمهای حفاظتی است. از مهمترین آنها میتوان به کروز کنترل تطبیقی هوشمند، هشدار خروج از خط و سیستم حفظ خودرو بین خطوط، هشدار نقطه کور و ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار اشاره کرد. این مجموعه در هر دو تیپ بهصورت استاندارد وجود دارد و ایمنی پایه بسیار بالایی را تضمین میکند.
نسخه Enjoyment با امکانات ایمنی تکمیلی همراه است که شامل هشدار ترافیک عقب، هشدار باز شدن دربها در زمان عبور خودرو یا موتور در ترافیک و سیستم کمک پارک هوشمند میشود. این ویژگیها بهویژه در رانندگی شهری و مسیرهای پرتردد اهمیت بالایی دارند و آسایش بیشتری برای راننده فراهم میکنند. در کنار این تجهیزات، وجود 7 ایربگ کامل و سیستمهای پایش فشار باد تایرها، سطح ایمنی لکسوس RZ 300e را در جایگاه بالایی در میان رقبا قرار میدهد.
لکسوس RZ 300e در ایران در دو تیپ عرضه میشود:
Vertical: نسخه پایهتر که با امکانات استاندارد لکسوس عرضه میشود. مناسب برای خریدارانی که اولویتشان راندمان بالا و قیمت پایینتر است.
Enjoyment: نسخه کاملتر با امکانات رفاهی و ایمنی اضافه، مناسب کسانی که به دنبال تجربهای لوکستر هستند.
تیپ | صندلی ها | فرمان | سیستم صوتی | نمایشگرها | نوع سقف | سیستم های ایمنی | درب صندوق عقب |
ورتیکال | دارای تنظیم برقی و گرمکن | دارای روکش چرمی + تنظیم برقی | استاندارد با 10 بلندگو | 14 اینچ مولتی مدیا + 7 اینچ کلاستر | پانوراما ثابت |
کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف، هشدار خروج از خط ، کمک فرمان در خط، نوربالای خودکار |
برقی |
انجویمنت | تنظیم برقی، گرمکن، سرد کن و حافظه | دارای روکش چرمی + تنظیم برقی به همراه گرمکن و حافظه | Mark Levinson با 13 بلندگو | 14 اینچ مولتی مدیا + 7 اینچ کلاستر به همراه هد آپ دیسپلی | پانوراما UV |
علاوه بر امکانات نسخه ورتیکال: ترمز اضطراری خودکار پیشرفته + کمک پارک هوشمند سیستم هشدار ترافیک عقب به همراه هشدار باز شدن درها در ترافیک |
برقی دارای کیک سنسور |
لکسوس RZ با زبان طراحی جدید این برند ساخته شده است. حذف جلوپنجره سنتی دوکیشکل و جایگزینی آن با سطح بستهتر که به برقی تمام برقی بودن خودرو اشاره میکند، یکی از تغییرات بزرگ در ظاهر این خودرو است. چراغهای باریک LED جلو و عقب با گرافیک مدرن، خطوط تیز روی بدنه و سقف شیبدار، ظاهری آیندهنگر و اسپرت برای RZ ایجاد کردهاند.
در نمای جانبی، فاصله محوری کشیده (۲۸۵۰ میلیمتر) و رینگهای ۱۸ اینچی به جذابیت بیشتر خودرو کمک کرده اند، در نمای عقب نیز چراغهای باریک و پیوسته به همراه اسپویلر اسپرت، طراحی خودرو را کامل میکنند.
فضای داخلی RZ 300e همان چیزی است که از یک لکسوس انتظار میرود؛ مینیمال، مدرن و کاملا باکیفیت! نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۴ اینچی در مرکز داشبورد قرار دارد و همراه با صفحه کیلومتر دیجیتال ۷ اینچی، اطلاعات را بهصورت واضح در اختیار راننده میگذارد.
کیفیت متریال در سطحی کاملا بالاست؛ استفاده از چرم و تریم نرم، دوخت تمیز و نورپردازی داخلی قابل تنظیم، فضای کابین را لوکستر کرده است. در تیپ Enjoyment امکانات بیشتری برای رفاه سرنشینان فراهم شده است؛ مانند صندلیهای جلو با تهویه و حافظه، سیستم صوتی پیشرفته و هدآپ دیسپلی.
ورود لکسوس RZ 300e به ایران را میتوان نقطه عطفی در عرضه خودروهای برقی لوکس دانست. این مدل ژاپنی در بازاری وارد میشود که هماکنون شاهد حضور خودروهای برقی اروپایی مانند مرسدس EQB و آئودی Q4 e-tron و فولکس واگن id.4 و ... است.
مزیت اصلی RZ نسبت به رقبا، اصالت برند لکسوس و کیفیت ساخت ژاپنی آن است. اما محدودیت زیرساخت شارژ در ایران و هزینه بالای واردات، میتواند چالشهای جدی برای فروش آن ایجاد کند. در مقابل، مشتریانی که بهدنبال اصالت و کیفیت هستند، RZ 300e را گزینهای مطمئنتر از رقبای مونتاژ چین میدانند.
لکسوس RZ 300e نخستین خودرو تمامبرقی لکسوس است که وارد ایران شده و میتواند نگاهها را بهسمت خودروهای الکتریکی ژاپنی جلب کند. این خودرو با طراحی مدرن، امکانات رفاهی متنوع و بسته ایمنی کامل، تجربهای متفاوت نسبت به رقبا ارائه میدهد.
هر دو تیپ Vertical و Enjoyment از نظر فنی یکسان هستند، اما نسخه Enjoyment با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، انتخابی مناسبتر برای خریدارانی است که لوکس بودن را در اولویت قرار میدهند. انتخاب بین این دو تیپ به بودجه و سطح انتظارات مشتری بستگی دارد.
ورود RZ 300e توسط ایرتویا را میتوان شروعی برای عرضه گستردهتر خودروهای برقی لوکس ژاپنی در بازار ایران دانست؛ هرچند موفقیت آن در گروی خدمات پس از فروش، زیرساخت شارژ و سیاستهای حمایتی دولت خواهد بود.