ورود
آئودی Q5 e-tron 40 یک کراساوور خانوادگی لوکس و تمامبرقی است که با طراحی مدرن، فضای سهردیفه و امکانات رفاهی کامل، میتواند گزینهای جذاب برای طرفداران خودروهای برقی پریمیوم باشد. بااینحال، تکموتوره بودن، تفاوت آپشنها در خودروهای وارداتی، نبود خدمات پس از فروش مناسب و قیمت بالا از چالشهای آن در بازار ایران هستند. به طور خلاصه، Q5 e-tron 40 برای کسانی مناسب است که برند و کیفیت آئودی را بر هر چیز دیگری ترجیح میدهند و حاضرند برای تجربه یک کراساوور لوکس برقی هزینه کنند. اما اگر به دنبال خدمات پس از فروش مطمئن یا خودرویی با آپشنهای متنوعتر هستید، شاید گزینههای دیگر بازار انتخاب منطقیتری باشند.
آئودی Q5 از سال ۲۰۰۸ بهعنوان یکی از محبوبترین کراساوورهای لوکس میانسایز این برند شناخته میشود. در طی سه نسل، این خودرو همواره با ترکیبی از طراحی مدرن، کیفیت ساخت آلمانی و امکانات رفاهی بهروز توانسته جایگاه محکمی در بازارهای جهانی به دست آورد. در ادامه روند الکتریکیسازی محصولات آئودی، نسخهای تمامبرقی از این مدل با نام Q5 e-tron معرفی شد. البته به طور خاص ویژه بازار چین!
نکته مهم درباره Q5 e-tron این است که برخلاف Q5 استاندارد که در آلمان تولید میشود، نسخه برقی توسط جوینتونچر SAIC–Volkswagen–Audi در چین ساخته میشود. این خودرو بر پایه پلتفرم MEB گروه فولکسواگن توسعه یافته و در واقع همخانوادهای با فولکسواگن ID.6 محسوب میشود. با طول نزدیک به ۴.۹ متر، Q5 e-tron نسبت به Q5 بنزینی ابعاد بزرگتری دارد و با داشتن سه ردیف صندلی، فضای کافی برای ۷ سرنشین را فراهم میکند.
در ایران، واردات Q5 تمام برقی بهصورت محدود و عمدتاً توسط شرکت معین خودرو انجام شده است. نسخهای که به کشور راه یافته، تیپ 40 e-tron است؛ مدلی با تک موتور عقب که در میان تیپهای مختلف Q5 e-tron بهعنوان نسخه پایه شناخته میشود.
در نسخه 40 e-tron، یک موتور الکتریکی روی محور عقب قرار دارد که ۲۰۱ اسببخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این توان برای یک کراساوور خانوادگی کافی است و شتاب صفر تا صد را در حدود 9.3 ثانیه ممکن میسازد.
باتری ۸۳.۴ کیلوواتساعتی لیتیوم-یونی انرژی لازم آئودی Q5 برقی برای حرکت را تأمین میکند و در شرایط ایدهآل، بردی نزدیک به ۵۵۰ تا ۶۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC چین) فراهم میآورد. البته در شرایط واقعی و با جادهها و سبک رانندگی در ایران، این عدد احتمالاً کمتر خواهد بود.
گیربکس تک سرعته الکتریکی، انتقال قدرت را بدون وقفه انجام میدهد و حس شتابگیری نرم و بیصدا را به سرنشینان منتقل میکند. سیستم تعلیق در جلو مکفرسون و در عقب مولتیلینک طراحی شده که سواریای نرم و پایدار را به همراه دارد.
وزن خودرو بیش از ۲.۳ تن است که با توجه به پک باتری بزرگ طبیعی به نظر میرسد. این موضوع باعث میشود رفتار دینامیکی آن بیشتر در راستای آرامش و راحتی باشد تا اسپرتسواری.
آئودی Q5 e-tron در بخش امکانات رفاهی لیست کاملی از آپشنهای مدرن را ارائه میدهد. از جمله این امکانات می توان به ورود بدون کلید و استارت دکمهای، استارت از راه دور، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سهمنطقهای، سانروف پانورامیک، سیستم مالتیمدیا با نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی، پشتآمپر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی (Virtual Cockpit)، شارژر بیسیم، آینههای جانبی برقی تاشونده و مجهز به گرمکن، چراغهای جلو و عقب LED با تکنولوژِی ماتریکس، درب صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن بدون دست، صندلیهای ردیف دوم کشویی با قابلیت تاشدن کامل، صندلیهای جلو با تنظیم برقی، گرمکن و سرد کن و ... اشاره کرد.
نکته مهم برای خریداران ایرانی اینکه خودروهای واردشده توسط معین خودرو همگی یکسان نیستند و سطح آپشن آنها با هم تفاوت دارد. بعضی نمونهها امکاناتی مثل رادار نقطه کور یا سیستم صوتی پیشرفتهتر دارند و برخی فاقد آنها هستند. بنابراین اگر آپشنی که در لیست این صفحه آمده در خودروی شما موجود نیست، یا ویژگی اضافهای دارید، لطفاً در بخش کامنتها ذکر کنید تا اطلاعات کاملتر و دقیقتر در دسترس همه مخاطبان قرار گیرد.
آئودی Q5 e-tron به طیف وسیعی از امکانات ایمنی مجهز است که در سطح کراساوورهای لوکس قرار میگیرد، این امکانات شامل ۶ کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کروزکنترل تطبیقی با امکان توقف و حرکت در ترافیک، هشدار خروج از خط و سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط، رادار نقطه کور و هشدار ترافیک پشت سر، دوربین دید ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسورهای پارک جلو و عقب و....می شود، این سیستمها در کنار کیفیت ساخت بدنه و تستهای ایمنی گروه فولکسواگن، ایمنی بالایی را برای سرنشینان تضمین میکنند.
Q5 e-tron از نظر طراحی بیرونی به زبان طراحی آشنای آئودی وفادار مانده است. جلوپنجره بزرگ با قاب بسته مخصوص خودروهای برقی، چراغهای LED ماتریکس باریک و خطوط نرم بدنه، ظاهری لوکس و مدرن به آن بخشیدهاند. نمای جانبی با خط شانه ممتد و رینگهای ۱۹ یا ۲۰ اینچی تکمیل میشود.
در نمای عقب، چراغهای LED پیوسته و سپر عریض حس استواری و پهنای خودرو را تقویت میکنند. در مجموع، Q5 e-tron بیشتر ظاهری خانوادگی و متین دارد تا اسپرت و تهاجمی.
کابین Q5 e-tron طراحی آشنای آئودی را به نمایش میگذارد. نمایشگر مرکزی لمسی و صفحه دیجیتال پشت آمپر (Virtual Cockpit) دو المان اصلی کابین هستند. کیفیت متریال بهویژه در داشبورد و رودریها بالاست و نورپردازی داخلی جلوهای مدرن ایجاد میکند.
سه ردیف صندلی، مهمترین نقطه تمایز Q5 e-tron نسبت به Q5 استاندارد است. ردیف دوم قابلیت کشویی و تاشدن دارد و ردیف سوم برای سرنشینان کوچکتر یا سفرهای کوتاه طراحی شده است. فضای صندوق با خواباندن صندلیها قابل افزایش است و برای استفاده خانوادگی مناسب ارزیابی میشود.
اگر Q5 e-tron در بازار ایران به شکل مستمر عرضه شود، باید آن را برنده رقابت با خودروهایی مانند ب ام و iX3، مرسدس EQC و همچنین دیگر کراساوورهای برقی چینی دانست. مزیت اصلی آئودی، برند معتبر، طراحی لوکس و کیفیت بالاست، در حالی که رقبای چینی معمولاً قیمت پایینتر و آپشنهای بیشتری روی کاغذ ارائه میدهند.
بااینحال، تجربه نشان داده مشتریان ایرانی برای برندهایی مانند آئودی و بامو ارزش ویژهای قائل هستند و همین موضوع میتواند موفقیت نسبی Q5 e-tron را تضمین کند؛ البته به شرطی که واردکنندگان شبکه خدمات و تأمین قطعات مناسبی فراهم کنند.
یکی از چالشهای اصلی خریداران ایرانی عملکرد ضعیف معین خودرو در بخش خدمات پس از فروش است. بسیاری از مشتریان گزارش دادهاند که این شرکت شفافیت لازم در ارائه خدمات، تأمین قطعات و پاسخگویی به مشتریان را نداشته است. بنابراین خریداران بالقوه باید این موضوع را جدی بگیرند و صرفاً بر اساس برند و ظاهر خودرو تصمیم نگیرند.