ورود
اکستریم MX یا همان Xtrim MX نام یکی از محصولات زیر برند لوکس چری یعنی اکسید در بازار ایران است، اکستریم MX یا همان اکسید RX چهارمین محصول زیرشاخه محصولات لوکس مدیران خودرو یعنی اکستریم در ایران است که از سال 1404 وارد بازار کشور شد.اکستریم ام ایکس با ابعادی نسبتا بزرگ، امکانات رفاهی متنوع و قوای فنی قابل قبول، میتواند گزینهای جذاب برای خریدارانی باشد که به دنبال ترکیبی از لوکس بودن، امکانات پیشرفته و عملکرد مناسب در سگمنت کراساورهای لوکس مونتاژی بازار ایران هستند.
در بازار جهانی، مدل Exeed RX با نامهای گوناگونی عرضه شده و در برخی بازارها با نام Exeed Yaoguang نیز شناخته میشود. با ورود این خودرو به ایران با نام MX، مدیران خودرو قصد دارد آن را جایگاهی بین مدلهای TX و QX قرار دهد، نه بالاتر از VX و نه پایینتر از TXL! تا سبد محصولات “اکستریم” از هر زمان کامل تر شود.
اکستریم ام ایکس از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر استفاده میکند که با بهره گیری از تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت (GDi) توانایی تولید توان خروجی برابر ۲۶۱ اسببخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حدود ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور از ۱۷۴۰ تا ۴۰۰۰ دور را دارد، این اعداد نشان میدهند که اکستریم MX با وجود وزن نسبتا بالای بیش از 1.7 تنی، می تواند توانایی های حرکتی مناسبی داشته باشد، انتقال قدرت در این خودرو از طریق یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک ساخت Aisin ژاپن صورت میگیرد، سیستم چهارچرخ محرک (AWD) اکستریم MX نیز توسط شرکت آلمانی ZF تامین می شود.
با این قوای فنی، حداکثر سرعت MX به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب از صفر تا صد آن تقریباً ۸.۵ ثانیه اعلام شده که اعدادی قابل قبول برای یک کراس اوور فول سایز بنظر می رسند، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در یک سیکل ترکیبی استاندارد در حدود ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که برای خودرویی در این کلاس عددی قابلقبول تلقی میشود، هرچند نباید فراموش کنیم که رسیدن به این اعداد علاوه بر مسیر ها و رانندگی استاندارد، به سوخت با کیفیت نیز نیاز دارد و با شرایط کیفی موجود سوخت داخل کشور، احتمالا شاهد اعلاد بسیار بالاتری برای مصرف سوخت این خودرو خواهیم بود.
سیستم تعلیق اکستریم MX درمحور جلو مکفرسون و در محور عقب مولتیلینک است، ترکیبی که به خودی خود تصور یک سواری متعادل میان نرمی و چسبندگی در ذهن ها ایجاد می کند، اما وقتی بدانیم کمک فنر های این خودرو به تکنولوژی CDC (کنترل دمپینگ پیوسته) مجهز شده اند تا در شرایط مختلف جادهای سفتی یا نرمی سواری را تغییر دهند، سطح انتظارمان از سواری این خودروی چینی بالاتر هم می رود.
دیسک های ترمز اکستریم ام ایکس در جلو از نوع دیسکی خنکشونده و در محور عقب دیسکی معمولی هستند. سیستم فرمان نیز از نوع الکتریکی حساس به سرعت است.
یکی از نقاط برتری این خودرو، فهرست امکانات رفاهی بلندبالایی است که طراحان برای آن در نظر گرفته اند، از جمله مهمترین آپشن های اکستریم MX می توان به مواردی چون استارت از راه دور، درب صندوق برقی با کیکسنسور، حافظه آیینه های جانبی، آیینه فریم لس الکتروکرومیک، تنظیم برقی ستون فرمان، سیستم صوتی لاین ملودی با 23 اسپیکر، صندلی های جلو مجهز به خسته گیر پا، تنظیم برقی، سردکن، گرمکن و ماساژور به همراه تنظیمات برقی کامل، صندلی های عقب مجهز به گرمکن و تنظیم برقی زاویه پشتی، سیستم تهویه مطبوع سه منطقه ای، هداپ دیسپلی، دوربین 540 درجه و.... اشاره کرد.
همچنین در این خودرو مواردی مثل استارت بدون کلید، ورود با کلید هوشمند، غربیلک فرمان دیکات چرمی با کلیدهای لمسی، گرمکن فرمان، سیستم رایحهافشانی و فیلتر تصفیه هوای کابین (با استاندارد AQS)، نورپردازی کامل کابین، صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی برای مالتیمدیا و ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر، اپل کارپلی، اندروید اتو بیسیم، دوربینن ثبت وقایع، شیشههای آکوستیک جلو، سنسور باران و بسیاری ویژگیهای دیگر نیز در اکستریم ام ایکس ارائه شده تا راننده و سرنشینان هیچ کمبودی در بخش امکانات رفاهی حس نکنند.
طراحی بدنه اکستریم MX ترکیبی از خطوط مدرن و المانهای لوکس است که سعی دارد جایگاه این کراساوور را فراتر از رقبای اقتصادی چینی نشان دهد. در نمای جلو، جلوپنجره ای بزرگ با الگوی مشبک و چراغهای باریک LED، ظاهری پرهیبت و جسور به خودرو میدهند. خطوط کشیده روی کاپوت و استفاده از دیلایتهای عمودی، چهرهای اسپرت و همزمان لوکس را ایجاد کرده است. نمای جانبی با رینگهای بزرگ ۲۰ اینچی، خط شانه نسبتا بالا و آینههای جانبی نصبشده روی دربها، حس پویایی بیشتری به خودرو بخشیده است. در بخش عقب هم چراغهای یکپارچه سرتاسری و طراحی اسپویلر سقفی، نمایی آیندهنگر و هماهنگ با استایل کلی خودرو ایجاد کردهاند. شاید تنها نقطه ضعف طراحی خارجی این خودرو، استفاده از یک دفیوزر شلوغ به همراه خروجی های فیک اگزوز است.
در مجموع، اکستریم MX توانسته با بکار گیری زبان طراحی مدرن و جهانی، به خوبی از کلیشههای طراحی چینی فاصله بگیرد.
کابین اکستریم MX برای دوستداران خودروهای مدرن، یکی از نقاط قوت اصلی آن به شمار میرود. ورود به کابین با نمایشگرهای دیجیتال بزرگ و طراحی مینیمالیستی داشبورد همراه است. دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی (یکی برای مالتیمدیا و دیگری برای پشت فرمان) جلوهای مدرن ایجاد کردهاند، در حالی که هداپ دیسپلی نیز اطلاعات حیاتی رانندگی را مقابل دید راننده قرار میدهد. استفاده از متریال باکیفیت، دوخت دقیق چرم و نورپردازی محیطی قابل تنظیم، حس لوکس بودن را به سرنشینان منتقل میکند. صندلیهای جلو با امکاناتی مثل تنظیم برقی، گرمکن، سردکن و حتی ماساژور، راحتی بیشتری را تضمین میکنند. صندلیهای ردیف عقب نیز از فضای کافی و امکاناتی مانند گرمکن برخوردارند که این خودرو را به گزینهای ایدهآل برای خانوادههای پرجمعیت و سفرهای طولانی تبدیل میکند.
اکستریم MX در ایران با مزیت امکانات گسترده، طراحی لوکس و امکانات فنی قوی نسبت به بسیاری از کراساورهای چینی مشابه قرار میگیرد، اکستریم MX (برادر ایرانی Exeed RX) با طراحی جسورانه، امکانات رفاهی و ایمنی کامل و قوای فنی قابل احترام، قدرت بالقوهای برای موفقیت در بازار کراساورهای لوکس چینی در ایران دارد. در صورتی که مدیران خودرو نسخهای با تجهیزات کامل و خدمات پس از فروش قوی ارائه کند، این خودرو شانس بالایی برای جذب مخاطبان لوکسپسند چینی خواهد داشت. اما نکته مهم، ارائه خدمات پس از فروشی در سطح خریداران این خودرو است تا رضایت حداکثری برای ایشان حاصل شود.