اکستریم MX یا XTRIM MX در واقع همان کراساوور لوکس Exeed RX است که توسط برند اکسید (زیرشاخه لوکس چری چین) توسعه یافته و در برخی بازارها با نام Yaoguang نیز شناخته میشود. از آنجا که به دلیل تحریمهای بینالمللی، بسیاری از برندهای چینی در ایران با نام و هویتی متفاوت معرفی میشوند، مدیران خودرو تصمیم گرفته این محصول را با نام تجاری محصولات لوکس خود یعنی اکستریم و مدل MX «اکستریم MX» وارد بازار کشور کند.
برند اکستریم از دی ماه سال 1402 به عنوان برند لوکس محصولات مدیران خودرو در بازار ایران معرفی شد، 3 محصول نخست این برند در ایران خودروهای اکستریم QX، اکستریم TX و اکستریم SX بودند تا اکستریم MX که در سال 1404 معرفی شد، رسما چهارمین محصول اکستریم در ایران باشد. اکستریم MX به عنوان یکی از جدیدترین محصولات اکستریم در سال ۲۰۲۳ به بازارهای جهانی معرفی شد و به سرعت توانست توجه بازار چین و دیگر بازارهای آسیایی را به خود جلب کند. طراحی مدرن بدنه، امکانات لوکس و پیشرانههای متنوع، MX را به پرچمدار جدید اکستریم در سگمنت کراساوورهای میانسایز بدل کرده است.
این مدل جایگاهی میان اکستریم TXL و اکستریم VX خواهد داشت و در واقع شکاف موجود بین این دو محصول را پر میکند، دیگر رقبای این خودرو را باید کراس اور های وارداتی غیر چینی که از نظر سگمنت، هم کلاس این خودرو نیستند بدانیم، خودروهایی مانند کیا سلتوس، هیوندای کونا، میتسوبیشی اکلیپس کراس و....! به نوعی می توان گفت این خودرو در بازار ایران، هیچ خودروی رقیب هم کلاسی در مقابل خود ندارد. طراحی جلوپنجره بزرگ، چراغهای باریک LED و کابین مدرن با دو نمایشگر دیجیتال، این خودرو را در سطحی بالاتر از محصولات اقتصادی چری قرار میدهد. در بازار جهانی، RX با پیشرانههای مختلفی عرضه شده است که شامل موتورهای ۱.۶ لیتری و ۲.۰ لیتری توربو و همچنین نسخههای پلاگین هیبریدی میشود. در ایران اما این خودرو در دو تیپ بنزنی با پیشرانه 2 لیتری توربو شارژ و پلاگین هیبرید عرضه خواهد شد، این تنوع در قوای محرکه نشان میدهد اکستریم تلاش دارد MX را به عنوان مدلی چندمنظوره معرفی کند؛ هم برای خریدارانی که به دنبال یک کراساوور بنزینی قدرتمند هستند و هم برای مشتریانی که به مصرف سوخت پایینتر و فناوریهای نوین علاقهمندند.
با این حال، موفقیت اکستریم MX در ایران به چند عامل مهم وابسته است: نخست، نسخه و سطح تجهیزاتی که مدیران خودرو عرضه خواهد کرد؛ دوم، قیمتگذاری نهایی در بازاری که رقابت شدیدی با دیگر کراساوورهای غیر چینی و چینی وجود دارد و سوم، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات که همواره دغدغه اصلی خریداران خودروهای چینی بوده است.