مزدا 323 (mazda 323) یک سدان جمع و جور شهری (سگمنت C) است که از سال 1963 تا 2003 در 9 نسل توسط کمپانی ژاپنی مزدا تولید می شد. این خودرو که در بازار های دیگر با نام مزدا فامیلیا یا مزدا پروتج نیز شناخته می شود در پی سیاست های کمپانی مزدا در سال 2003 توقف تولید و با مزدا 3 جایگزین شد تولید مزدا 3 به عنوان فرزند 323 تاکنون ادامه دارد.
مزدا 323 که همواره به عنوان یک خودروی خوش ساخت و کم استهلاک ساخت کمپانی مزدا شناخته می شود در 9 نسل مختلف تولید شد که نسل هشتم آن با نام 323F و نسل نهم آن با نام 323 در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ شده و به بازار راه یافتند این خودرو ها به علت کیفیت بالا، استهلاک بسیار کم، امکانات مناسب (نسبت به زمان خود)، چهره زیبا و خدمات پس از فروش خوب به محبوبیت فراوانی دست پیدا کردند.
ابتدا در سال 1378 نسل هشتم مزدا 323 با کد اتاق BH و نام 323F وارد بازار ایران شد؛ این خودرو تنها در یک تیپ با موتور 1.6 لیتری B6 و گیربکس دنده ای توسط گروه بهمن تولید می شد. پس از آن، در سال 1380 نسل نهم این خودرو با کد اتاق BJ روی خط تولید گروه بهمن رفت که این مدل نیز در یک تیپ با موتور 1.6 لیتری ZM و گیربکس 5 دنده دستی تولید می شد و در بازار ایران با نام مزدا 323 GLX به شهرت رسید.
در سال 1382 مدل فیس لیفت مینور نسل نهم 323 جایگزین مدل قبلی شد. مدل فیس لیفت تفاوت هایی جزئی در ظاهر و کابین با مدل قبلی داشت و قوای فنی آن نیز با وجود یکسان بودن پیشرانه، به علت رعایت استاندارد های آلایندگی مقداری متفاوت بود. این مدل که با نام مزدا 323 FL در بازار ایران شناخته می شود 4 تیپ مختلف دارد (تیپ 2 الی تیپ 5) که همگی از موتور 1.6 لیتری ZM استفاده می کنند و تفاوت های آنها در نوع گیربکس که می تواند 5 دنده دستی یا 4 دنده اتوماتیک باشد و همچنین بودن یا نبودن سانروف خلاصه می شود.
به صورت خلاصه می توان گفت که مزدا 323 تیپ 2 و مزدا 323 تیپ 3 دنده ای هستند و مزدا 323 تیپ 4 و مزدا 323 تیپ 5 اتوماتیک. همچنین تیپ های 3 و 5 مزدا 323 به سانروف نیز مجهزند.
در سال 1386 تولید این خودرو در ایران متوقف شده و همانند بازار های جهانی نسل اول مزدا 3 جایگزین آن شد. در این صفحه با انواع و تفاوت تیپ های مزدا 323 آشنا میشوید.