ورود
مزدا 323 تیپ 5 (Mazda 323 FL Type 5) در واقع یک فیس لیفت مینور از مزدا 323 GLX است و طراحی ظاهری آن مقداری متفاوت با نسخه قبل فیس لیفت و کاملا مشابه با تیپ 3 است.
در نمای جلو مزدا 323 اف ال تیپ 5 چراغ های یک تکه باریک و جلو پنجره با لوگوی بزرگ مزدا چهره زیبا و جسورانه ای برای این خودرو ساخته اند که برای بسیاری از علاقمندان هنوز هم جذاب است.
نمای کناری این خودرو کاملا ساده بوده و تنها نکته ای باعث شده این طراحی اندکی از سادگی خارج شود گلگیر های باد کرده و پهن این خودرو هستند. درب ها نیز به زه های پلاستیکی مجهزند که البته هم رنگ بدنه نبوده و مشکی رنگ اند.
در نمای عقب، چراغ های یک تکه و درب صندوق بزرگ باعث سادگی و کاربردی شدن طراحی خودرو شده اند. جای پلاک روی صندوق قرار گرفته و یک زه کرومی رنگ نیز بالای آن به چشم می خورد. نقطه ضعفی که در اینجا وجود دارد ارتفاع کم سپر عقب است که موجب شده تا بخش هایی از سیستم تعلیق و منبع اگزوز از پشت خودرو مشخص باشند.
کابین مزدا 323 تیپ اف طراحی ارگونومیکی دارد و مزدا تلاش کرده تا با وجود سادگی، از متریال با کیفیتی در کابین محصول خود استفاده کند. در نقاط مختلف کابین این خودرو از پلاستیک های نرم و خشک بسیار با کیفیت استفاده شده که با گذشت سال های بسیار از عمر آن ها، هیچ سر و صدایی از آن ها شنیده نمی شود. فرمان خودرو از نوع 4 شاخه بوده و پوشش چرمی دارد.
در کنسول میانی نیز یک پخش تک دین ساده به چشم می خورد که البته می توان با برداشتن باکس و ساعت زیر آن، پخش را به مانیتور دو دین تبدیل کرد. پایین تر از پخش نیز پنل سیستم تهویه مطبوع دستی قرار گرفته و پایین تر در پشت دسته دنده دو عدد جا لیوانی به چشم می خورد. صندلی های مزدا 323 تیپ 5 بسیار نرم و راحت بوده و در رانندگی طولانی مدت به هیچ عنوان سرنشینان را خسته نمی کنند. در ردیف عقب نیز فضای پا و سر برای سرنشینان مناسب بوده و یک زیر آرنجی نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.
مزدا 323 تیپ 5 از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با کد ZM بهره می برد که 106 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 145 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. قابل ذکر است که این گیربکس با گیربکس مزدا 3 اتاق قدیم یکسان بوده و تنها تفاوت آن ها در تیپ ترونیک بودن گیربکس مزدا 3 است.
مزدا 323 تیپ 5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد که سواری نرم و هندلینگ خوبی را برای این خودرو فراهم می کنند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه ای بوده که به ترمز ضد قفل (ABS) نیز مجهزند.
مزدا 323 تیپ 5 مصرف سوختی در حدود 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد.
مزدا 323 تیپ 5 از یک ایربگ برای راننده بهره می برد و ایربگ شاگرد توسط گروه بهمن از روی این خودرو حذف شده است. با این وجود این خودرو موفق به کسب نمره A از موسسه تست تصادفات IIHS آمریکا شده که خیال سرنشینان را از ایمنی این خودرو در تصادفات راحت می کند.
امکانات مزدا 323 تیپ 5 نیز با توجه به سال تولید آن راضی کننده بوده و پاسخ نیاز های روزمره را می دهد؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سانروف دو حالته برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی راننده با تنظیم 8 جهته دستی، و سیستم صوتی با 4 اسپیکر از جمله امکانات این خودرو هستند.
همچنین در مدل های تولید شده در سال 86، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز به این خودرو اضافه شده است.
در بازار امروز، مزدا 323 تیپ 5 رقبایی نظیر پژو پارس اتوماتیک، پژو 206 اس دی اتوماتیک، هیوندای ورنا اتوماتیک، پروتون جنتو اتوماتیک، رنو ال نود اتوماتیک و کیا ریو اتوماتیک دارد.
مزدا 323 تیپ 5 با سواری نرم، هندلینگ قوی، کیفیت ساخت بسیار بالا و استهلاک و هزینه های نگهداری پایین می تواند مناسب ترین گزینه برای خرید از میان این رقبا باشد!