ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
پراید ۱۴۱ (Saipa Pride 141) یکی دیگر از اعضای خانواده پرجمعیت پراید است که برای اولین بار در سال 1382 توسط سایپا معرفی شد. پراید در همان سال های اولیه که از کره به ایران آمده بود تنها در دو نسخه سدان با نام صبا و هاچ بک با نام نسیم تولید می شد. پس از گذشت چند سال از تولید پراید سایپا تصمیم گرفت دستی به سر و روی خودروی محبوب خود بکشد و آن را فیس لیفت کند. سرانجام در سال 1382 اولین فیس لیفت پراید تحت عنوان سایپا ۱۴۱ رونمایی شد.
این خودرو که در کلاس سدان های فست بک قرار داشت چندان نتوانست موفقیت های دیگر برادرانش را تکرار کند و به سبب کسب رتبه های کیفی پایین خیلی از افراد از خرید این خودرو صرف نظر کردند. پراید۱۴۱ تا سال 1394 بر روی خط تولید نارنجی پوشان جاده مخصوص بود و در تیپ های مختلفی به تولید رسید.
+ استهلاک پایین
+ مصرف سوخت قابل قبول
+ در دسترس بودن قطعات
+ رانندگی آسان در شهر
- ایمنی ضعیف
- بازار دست دوم کم رونق
- پلتفرم قدیمی و کیفیت ساخت پایین
- امکانات کم
همچون دیگر اعضای خانواده پراید، 141 نیز از پیشرانه معروف M13 ساخت شرکت مگاموتور بهره می برد. این پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.3 لیتری در نسخه های ارتقا یافته به استاندارد آلایندگی یورو 4 توانایی تولید 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن متر گشتاور را دارد. مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی حدود 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و شتاب آن هم 14.5 ثانیه اعلام شده است. از مشکلات پیشرانه قدیمی این خودرو می توان به مواردی مانند تکنولوژی قدیمی و راندمان پایین اشاره کرد. جعبه دنده این خودرو هم از نوع 5 سرعته دستی است که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.
نوع موتور | M13 ساخت مگاموتور |
حجم موتور | 1.3 لیتر |
تعداد سیلندر / سوپاپ | 4 / 8 |
تنفس موتور | طبیعی |
قدرت | 71 اسب بخار |
گشتاور | 108 نیوتون متر |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.5 لیتر |
ظرفیت باک | ۴۰ لیتر |
پراید 141 از ابتدای تولد تا زمانی که بر روی خط تولید سایپا قرار داشت در چند تیپ مختلف به تولید رسید که هر کدام از آنها تنها در بخش امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت هایی داشتند و از نظر ظاهری و فنی همگی شرایط یکسانی دارا بودند.
تیپ | ترمز ABS | فرمان هیدرولیک | کیسه هوای راننده | کیسه هوای سرنشین |
141 SL | ✔️ | ❌ | ❌ | ❌ |
141 SX | ✔️ | ✔️ | ❌ | ❌ |
141 EX | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ❌ |
141 LE | ✔️ | ❌ | ✔️ | ❌ |
141 SE | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
این تیپ را می توان نسخه پایه این خودروی فست بک دانست که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با دیگر تیپ های 132 ندارد. در بخش فنی هم مشخصات این تیپ با سایر تیپ ها یکی است و تنها در قسمت امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو تنها به ترمز ABS مجهز شده است. این تیپ خیلی زود به علت رعایت نکردن استانداردها از خط تولید نارنجی پوشان سایپا کنار رفت.
SX تیپ دیگری از این خانواده پر جمعیت بوده که تنها تفاوت آن در امکانات رفاهی خلاصه می شود و از نظر مشخصات فنی و طراحی ظاهری تغییری در این خودرو رخ نداده است. این تیپ علاوه بر ترمز ABS به فرمان هیدرولیک نیز مجهز شده بود.
این تیپ سومین تیپ سایپا 141 محسوب می شود که عمر چندانی نداشت و مثل برادران قبلی خود خیلی زود از خط تولید کنار رفت. قلب تپنده این خودرو مانند دیگر اعضای خانواده بود و همچنین ظاهر آن هم تغییری نکرد. تنها در بخش امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو مجهز به ترمز ABS و کیسه هوای راننده بود و فرمان هیدرولیک نداشت.
تیپ EX عضو دیگری از خانواده این خودروی فست بک بود که توانست مدت بیشتری بر روی خط تولید سایپا بماند. کماکان از نظر فنی و ظاهری تفاوتی با دیگر تیپ های 141 در این خودرو وجود ندارد اما در بخش امکانات ایمنی و رفاهی این تیپ به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه هوای راننده مجهز شده بود.
این تیپ را می توان فول ترین نسخه سایپا 141 دانست که میان تمام تیپ ها این تیپ تولید بیشتری داشت و می توان به آن لقب پر تیراژ ترین تیپ 141 را داد. طبق معمول ظاهر و مشخصات فنی مشابه با دیگر اعضای این خودرو بوده و تنها در بخش امکانات رفاهی مجهز به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو شده بود.
سایپا 141 همانطور که اشاره شد اولین فیس لیفت پراید محسوب می شود که در کلاس سدان های فست بک طراحی و تولید شده اما با توجه به حضور رقبای سرسختی همچون زانتیا در این کلاس اصلا نتوانست موفقیت چندانی کسب کند. در نمای جلو طراحی چراغ ها نسبت به پراید صبا تغییری نکرده و همان فرم کشیده و ساده خود را حفظ کردهاند. در این بخش تنها کاپوت و جلوپنجره خودرو تفاوت پیدا کرده و سپر جلو نیز دست نخورده باقی مانده است. بیشترین تفاوت پراید 141 نسبت به سایر پرایدها به قسمت عقب خودرو باز میگردد که طراحی ستون C و درب صندوق به صورت چشمگیری تغییر کرده و طراحی چراغ های اصلی نیز با نسخه های دیگر پراید تفاوت پیدا کرده است.
داشبورد سایپا 141 نسبت به نسخه قدیمی پراید تغییرات فراوانی پیدا کرد و این طراحی رفته رفته در نسخه های جدیدتر پراید مانند 132 و 131 نیز مورد استفاده قرار گرفت. در بیشتر قسمت های داشبورد از خطوط منحنی و المان های دایرهای بسیاری استفاده شده و همچنین ارگونومی کابین نیز قابل قبول است. اما از نظر کیفیت ساخت این خودرو اصلا شرایط خوبی ندارد و نمی توان روی آن حساب باز کرد. از نظر فضای سرنشینان هم این خودرو کاملا مشابه دیگر مدل های پراید است، در ردیف جلو فضای نسبتا قابل قبولی را دارد اما در قسمت عقب ممکن است افراد قد بلند به مشکل برخورد کنند.
پراید ۱۴۱ همانطور که اشاره شد در واقع نسخه فست بک پراید محسوب می شود که از نظر ظاهری و کابین تفاوت هایی با دیگر اعضای خانواده پراید دارد اما از نظر فنی کماکان مشترک با دیگر نسخه های پراید است. این خودرو به علل مختلفی بازار چندان پر رونقی ندارد اما از نظر رانندگی درون شهر و مصرف سوخت خودروی قابل قبولی است.