شرکت آئولوس یکی از زیر مجموعه های قدیمی دانگ فنگ است که قبلا با نام فنگشن (Fengshen) شناخته می شد. این شرکت که کار خود را از سال 2009 شروع کرده، در سبد محصول خود تنها یک سدان بنزینی با نام ایشوآن (Yixuan) دارد.
این سدان بنزینی در سال 2019 توسط دانگ فنگ در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد. به نظر می رسد که بر خلاف بازار داخلی چین، برای بازار سایر کشور ها از نام دانگ فنگ آلوئوس برای این خودرو استفاده شود.
گروه بهمن که به تازگی در حال کسب سود خوبی از فروش محصولات دانگ فنگ نظیر دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ است، احتمالا دانگ فنگ آلوئوس را نیز به ایران خواهد آورد.
مزایا و معایب دانگ فنگ آئولوس
+ طراحی ظاهری و کابین
+ قیمت مناسب در بازار چین
- برند نه چندان معتبر
- ایمنی نامشخص
مشخصات فنی دانگ فنگ آئولوس
دانگ فنگ آئولوس در بازار چین با 2 موتور 3 سیلندر توربو و 4 سیلندر توربو عرضه می شود که احتمالا در ایران شاهد حضور نسخه 4 سیلندر این خودرو خواهیم بود. آئولوس 4 سیلندر موتوری توربوشارژ با سوخت رسانی MPi به حجم 1.5 لیتر دارد که با کد DFMA15T شناخته می شود. این موتور می تواند حداکثر 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور از 1800 تا 4000 دور در دقیقه تولید کند و وظیفه انتقال این توان تولیدی به چرخ های جلو نیز بر عهده یک گیربکس 6 سرعته 2 کلاچه DCT است.
دانگ فنگ آئولوس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و درر محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم و ترمز های دیسکی استفاده می کند. همچنین ترمز های این خودرو به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
دانگ فنگ آئولوس وزنی برابر با 1273 کیلوگرم دارد و مصرف سوخت آن نیز به طور میانگین 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. این خودرو همچنین از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می برد.
ایمنی و امکانات رفاهی
دانگ فنگ آئولوس در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و ایمنی نامشخصی در حوادث رانندگی دارد، اما با این حال این خودرو از 6 ایربگ (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای) و سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و رادار بین خطوط بهره می برد که می توانند تا حد خوبی ایمنی این خودرو را تضمین کنند.
در زمینه امکانات رفاهی این سدان فنگشون به آپشن هایی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دیجیتال با پنل لمسی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، درایو مود، سنسور نور، تنظیم ارتفاع چراغ ها از داخل اتاق، سنسور باران، کروز کنترل و صندلی های جلو برقی مجهز است.
طراحی ظاهری
دانگ فنگ آئولوس طراحی ظاهری اسپرتی دارد که چندان بی شباهت به محصول کرمان موتور یعنی KMC J7 نیست، در نمای جلو طراحان آئولوس از چراغ جلو های باریک و کشیده ای برای این خودرو استفاده کرده اند که توسط یک جلوپنجره باریک به یکدیگر متصل اند.
نمای کناری این خودرو شاهد خطوطی نرم و شیب سقفی فست بک مانند است. البته رینگ های 17 اینچی کاملا برای این خودرو کوچک به نظر می رسند.
نمای عقب دانگ فنگ آئولوس نیز شاهد چراغ عقب باریک و یک تکه ای است که استفاده از آن در صنعت خودروسازی چین کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده. دو خط کرومی Z مانند در دو طرف سپر عقب برای هماهنگی با سپر جلو کار شده اند و دو سراگزوز فیک نیز در پایین سپر به چشم می خورد.
طراحی کابین
دانگ فنگ کابین محصول خود را کاملا اسپرت و جوان پسندانه طراحی کرده است؛ در نمای روبروی راننده یک فرمان 3 شاخه D کات و تقریبا بیضی شکل دیده می شود که فرم بسیاری جالبی داشته و کلید های مختلفی برای استفاده از کروز کنترل، رادار بین خطوط، سیستم مولتی مدیا و کامپیوتر سفری روی آن قرار گرفته اند. صفحه کیلومتر خودرو از نوع دیجیتال بوده و در بالای داشبورد نیز یک مانیتور 10.25 اینچی دیده می شود. کمی پایین تر از مانیتور تعدادی دکمه برای تغییر مود رانندگی، خاموش کردن ESP و فلاشر به چشم می خورند و پایین تر از آن پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع قرار دارد.
در کنسول میانی نیز دسته دنده ای از نوع چرخشی دیده می شود که کلید استارت موتور و ترمز پارک برقی در کنار آن قرار گرفته اند.
جمع بندی
دانگ فنگ آئولوس در فول ترین نسخه خود قیمتی معادل با 14430 دلار در بازار چین دارد. پیش بینی می شود این خودروی سدان در صورت وجود به ایران در مقابل خودرو هایی نظیر چری آریزو 5 و رسپکت پرایم بهمن موتور قرار بگیرد.
باید دید آیا گروه بهمن برای واردات یا مونتاژ این خودرو اقدامی جدی انجام خواهد داد یا خیر.