رنو آرکانا، یک خودروی کراس اور کوپه کوچک (سگمنت C) است که سال 2020 روی خط تولید شرکت رنو-سامسونگ در کره جنوبی رفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد. این خودرو که با نام رنو-سامسونگ XM3 نیز شناخته می شود، روی پلتفرم CMF-B رنو-نیسان ساخته شده که با محصولات مشهور دیگری از جمله نیسان جوک و رنو کلیو مشترک است.
در سال 1401 و با آزادسازی واردات خودرو، شایعاتی درباره وارد شدن رنو آرکانا به کشور نیز شنیده می شود. اما با توجه به اختلاف قیمت معنادار آرکانا با سقف 20 هزار دلاری واردات، باید دید که این شایعات رنگ واقعیت به خود می گیرند یا خیر.
مشخصات فنی رنو آرکانا
رنو آرکانا در دو نسخه بنزینی و هیبریدی تولید می شود. در صورت ورود به ایران، احتمالا نسخه بنزینی این خودرو در بازار عرضه خواهد شد که مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.3 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi و کد شناسایی H5Ht است. این موتور ساخت نیسان که در محصولات دیگر کمپانی ها نظیر مرسدس بنز تیز استفاده می شود توانایی تولید حداکثر 140 اسب بخار قدرت از 4000 تا 6500 دور در دقیقه و 260 نیوتن متر گشتاور از 1750 تا 3500 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه EDC به چرخ های جلو منتقل می شود تا آرکانا را طی 9.8 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 205 کیلومتر بر ساعت است.
رنو آرکانا در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم و ترمز های دیسکی استفاده می کند. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
رنو آرکانا از استاندارد آلایندگی یورو 6 تبعیت می کند و مصرف سوختی برابر با 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل دارد که برای یک خودروی کراس اور 1336 کیلوگرمی با ظرفیت باک 50 لیتر، عددی کاملا مناسب به نظر می رسد.
ایمنی و امکانات رفاهی رنو آرکانا جدید
رنو آرکانا به 6 کیسه هوا مجهز است. (سرنشینان جلو، جانبی های جلو، پرده ای جلو و عقب) همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه یورو انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این سازمان شده تا خیال سرنشینان خود را از بابت ایمنی خودرو در حوادث رانندگی راحت کند. آرکانا با بهره گیری از سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و رادار بین خطوط، از ایمنی خوبی در هنگام رانندگی نیز بهره مند است.
رنو آرکانا در زمینه امکانات رفاهی نیز خودروی نسبتا کاملی است؛ این خودرو به آپشن هایی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه جانبی با تاشوندگی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، صندلی های جلو برقی، گرمکن صندلی های جلو، سیستم اتو استارت/استاپ موتور، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز است.
طراحی ظاهری رنو آرکانا وارداتی
در یک جمله کوتاه؛ رنو آرکانا یک تالیسمان کراس اور کوپه است! در واقع رنو چند سالی است که از یک زبان طراحی مشترک برای تمام محصولات خود استفاده می کند و به نظر می رسد که قصدی برای تغییر دادن آن ندارد. این موضوع باعث شده تا تمامی محصولات رنو از فاصله بسیار دور هم کاملا متمایز از سایر خودرو ها باشند. این زبان طراحی در ایران برای اولین بار با رنو تالیسمان شناخته شد و با آزادسازی واردات روی تمامی محصولات رنو دیده خواهد شد.
رنو آرکانا نیز از از همان چراغ های C شکل در جلو و چراغ های عینکی به هم پیوسته در عقب استفاده می کند. مهم ترین نکته در طراحی آرکانا، فرم سقف کوپه مانند این خودرو است که بیننده را به یاد BMW X4 خواهد انداخت. در مجموع به نظر می رسد کراس اوری با طراحی ترکیبی تالیسمان و X4 کاملا با سلیقه ایرانی ها جور باشد!
کابین و فضای داخلی آرکانا
در کابین رنو آرکانا خطوط و دوخت های نارنجی رنگ اولین نکاتی هستند که به چشم بیننده خواهند آمد. رنو برای محصول خود از یک فرمان 3 شاخه و یک صفحه کیلومتر دیجیتالی استفاده کرده که بر خلاف بسیاری از کیلومتر های دیجیتالی، طراحی خوبی دارد. در وسط داشبورد یک مانیتور به صورت بیرون زده قرار دارد که سیستم مولتی مدیا و اکثر سیستم های کنترلی خودرو روی آن قرار گرفته اند. پایین تر از آن یک ردیف کلید قرار دارد که برخی امکانات خودرو از طریق آن ها قابل دسترسی است. سپس پنل تهویه مطبوع خودکار خودرو دیده می شود. پایین تر از دسته دنده نیز کلید ترمز پارک دکمه ای و اتوهلد قرار دارد.
ردیف عقب رنو آرکانا نیز میزبان دو دریچه تهویه مطبوع و دو خروجی USB برای سرنشینان است. در این ردیف فضای پای مناسبی وجود دارد و فضای سر نیز با وجود شیب زیاد سقف قابل قبول است.
رنو آرکانا 2023 در بازار ایران
رنو آرکانا در بازار های جهانی قیمت پایه ای در حدود 30 هزار دلار برای مدل بنزینی دارد که با افزایش آپشن های خودرو، این قیمت نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به استفاده این خودرو از پلتفرم مشترک با رنو کپچر، سیستم تعلیق یکپارچه در عقب و موتور نه چندان قوی، به نظر می رسد که آرکانا با قیمت ذکر شده حتی در یک اقتصاد آزاد نیز ارزش خرید چندانی ندارد. ایران با نوسانات ارزش منحصر به فردش جای خود! با این حال اگر پای این خودرو به بازار ایران باز شود، بعید نیست به علت طراحی ظاهری منحصر به فرد خود فروش خوبی را تجربه کند!
یه شاسی بلند عالی. شتاب خوب. پایداری بالا. مدرن و شیک. دید کابین خوب و مسلط به اطراف. فضای زیاد کابین. مصرف سوخت 6.2 لیتر در صد کیلومتر. بعد از کلی مقایسه با مرسدس 180 آ AMG انتخابم رنو ارکانا آر اس شد.