کیا سید یک خودروی هاچ بک سگمنت C است که از سال 2006 روی خط تولید کیا رفته و تاکنون 3 نسل مختلف را تجربه کرده است. این خودرو در واقع بزرگ تر از کیا ریو و رقیب هیوندای i30 محسوب می شود.
کیا سید تا سال 2017 با نام انگلیسی Cee'd شناخته می شد اما از سال 2018 و با ورود نسل سوم این خودرو به بازار، کیا نام محصول خود را به Ceed تغییر داد.
در سال 1401 و با آزادسازی واردات خودرو، کیا سید نیز تبدیل به یک گزینه واردات به ایران توسط کوشا خودرو، نمایندگی جدید کیا در ایران شد و در اردیبهشت ماه 1402، نخستین نمونه های این خودرو به شوروم کوشا خودرو در جاده مخصوص رسید.
مشخصات فنی کیا سید 2022
کیا سید از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با سیستم سوخت رسانی MPi استفاده می کند که توانایی تولید 132 اسب بخار قدرت در 6300 دور در دقیقه و 157 نیوتن متر گشتاور در 4850 در در دقیقه را دارد. وظیفه انتقال این توان تولیدی به چرخ های جلو را یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT بر عهده دارد.
کیا سید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین این ترمز ها به سیستم هایی سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهز اند.
ایمنی و امکانات رفاهی سید
کیا سید به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه یورو انکپ موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از این موسسه شده و ایمنی قابل قبولی در حوادث رانندگی دارد. وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز به افزایش ایمنی این خودرو در هنگام رانندگی کمک می کنند، اما در نمونه های وارد شده به ایران خبری از رادار بین خطوط، رادار جانبی و کروز کنترل هوشمند نیست.
نمونه های فول آپشن کیا سید در زمینه امکانات رفاهی خودروی قابل قبولی هستند؛ اما این خودرو در ایران به صورت مید آپشن وارد شده وتنها امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، کروز کنترل و سنسور نور را دارد.
طراحی ظاهری Ceed
کیا سید خودروی هاچ بک نسبتا بزرگی است و ابعادی نزدیک به مزدا 3 هاچ بک دارد. در نمای جلو کیا از چراغ های کشیده استفاده کرده که به یکدیگر متصل نیستند. یک جلوپنجره در بالای سپر جلو و یک ورودی هوا در پایین آن قرار دارند که توسط خطوطی کرومی تزئین شده اند.
نمای جانبی کیا سید کاملا ساده و نرم طراحی شده و خبری از خطوط برجسته در این نما نیست. نمای عقب نیز میزبان چراغ های بیضی شکل LED با گرافیکی متفاوت است که نمایی جذاب را ایجاد کرده اند. چراغ های مه شکن عقب در اطراف سپر قرار گرفته اند و یک دیفیوزر با یک خروجی اگزوز نیز در پایین سپر عقب به چشم می خورند. در مجموع می توان به طراحی کیا سید نمره قبولی داد.
کابین و فضای داخلی KIA Ceed
در نمای داخلی کیا سید وارد شده به کشور شاهاد فضایی نسبتا ساده، اما ارگونومیک هستیم، در نمای روبروی راننده یک فرمان 3 شاخه قرار گرفته که کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن قرار دارند. صفحه کیلومتر خودرو از نوع آنالوگ و عقربه ای بوده و تعدادی دکمه دیگر نیز برای کنترل سایر آپشن های خودرو از خاموش و روشن کردن ESP و همچنین TPMS در سمت چپ فرمان قرار گرفته است.
در وسط داشبورد یک مانیتور قرار گرفته و کمی پایین تر از آن پنل سیستم تهویه مطبوع خودرو به چشم می خورد. در کنار دسته دنده نیز کلید هایی برای تغییر مود رانندگی و استفاده از دوربین دنده عقب وجود دارند.
ردیف عقب کیا سید فضای خوبی برای پا در اختیار سرنشینان می گذارد اما فضای سر در این ردیف متوسط است.
کیا سید 2023 در بازار ایران
کیا سید خودرویی نسبتا جادار با طراحی به روز و برندی محبوب است که در بازار های اروپایی نیز فروش خوبی دارد. با توجه به استقبال مناسب مردم از مزدا 3 هاچ بک و هیوندای i30 در سال های گذشته، پیش بینی می شود که کیا سید به عنوان رقیب این دو خودرو نیز در بازار ایران فروش خوبی را تجربه کند.
البته باید دید که در نهایت، قیمت این خودرو در بازار ایران به چه حدی می رسد، زیرا با تمام نقاط مثبت، این خودرو قوای فنی ضعیفی داشته و ایمنی آن نیز ایده آل نیست.
ما ادمهای ادی چطوری میتونیم ثبت نام کنیم وایا شهرستانیها هم میتونند بگیرند . طریقه ثبت نام از کجاست