سانگ یانگ تورس، یک کراس اور متوسط ساخت کمپانی KG Mobility کشور کره جنوبی است که از سال 2022 روی خط تولید رفته و ساخت آن تاکنون ادامه دارد. کمپانی KG Mobility در واقع همان سانگ یانگ است که پس از تغییر مالکیت و خریداری شدن توسط گروه KG، نام خود را تغییر داده است.
سانگ یانگ تورس برای اولین بار در سال 1402 در ایران به نمایش درامد و به نظر می رسد که نورا موتور قصد عرضه آن به بازار ایران را دارد.
مشخصات فنی سانگ یانگ تورس
سانگ یانگ تورس از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو استفاده می کند که مشترک با محصولاتی نظیر تیوولی توربو است. این موتور توانایی تولید 168 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و 280 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 4500 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شوند تا تورس ظرف 9.5 از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
ماشین تورس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این کراس اور نیز در جلو و عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
میانگین مصرف سوخت این کراس اور دو دیفرانسیل کره نیز 9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است.
ایمنی سانگ یانگ تورس
تورس به 6 ایربگ مجهز است (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای). با این حال و در کمال تعجب این کراس اور کره ای در تست های تصادف موسسه یورو انکپ شرکت نکرده و ایمنی آن در تصادفات رانندگی نامشخص است که این موضوع می تواند یکی از پاشنه آشیل های تورس باشد.
سنگ یانگ تورس در زمینه سیستم های کمک رانندگی نیز به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم ضد واژگونی خودرو ARP، کروز کنترل تطبیقی ACC، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS، سیستم نگهداشتن خودرو بین خطوط LKAS، سیستم نور بالا اتوماتیک HBA، سیستم تشخیص حرکت خودرو جلویی FVSA، سیستم هشدار خواب آلودگی راننده DAA و سیستم هشدار فاصله ایمن با خودرو جلویی SDA مجهز است و بنابراین می توان گفت که تورس از نظر ایمنی فعال وضعیت خوبی دارد.
امکانات رفاهی سانگ یانگ تورس
سانگ یانگ تورس از نظر امکانات رفاهی نیز خودروی خوبی محسوب می شود؛ این کراس اور کره ای به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سانروف دو حالته، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، گیربکس 3 حالته (کامفورت، نرمال، اسپرت)، فرمان 3 حالته (کامفورت، وینتر، اسپرت)، صفحه کیلومتر دیجیتالی 12.5 اینچی، مانیتور 9 اینچی، صندوق برقی هوشمند، گرمکن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو، شارژر وایرلس، آینه وسط الکتروکرومیک، اندروید اتو و اپل کارپلی، پدل شیفتر و سنسور TPMS لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری سانگ یانگ تورس
تورس طراحی بسیار خاصی دارد که در نگاه اول بیننده را به یاد محصولات لندروور و جیپ می اندازد.
طراحان سانگ یانگ فرم جعبه ای شکلی را برای محصول خود در نظر گرفته اند و با استفاده از خطوط تیز و حجم پردازی های متعدد تلاش کرده اند تا ظاهر این خودرو به طور کامل از شرقی بودن دور شود.
در نمای جلو چراغ های LED در ترکیب با جلوپنجره خطی بیننده را کاملا به یاد محصولات جیپ می اندازند و طراحی کناری و عقبی این خودرو نیز شباهت عجیبی به لندروور دیفندر دارد. در مجموع باید گفت طراحی سانگ یانگ تورس به گونه ای است که مخاطب یا عاشق آن خواهد شد یا از آن متنفر می شود!
کابین و فضای داخلی سانگ یانگ تورس
هنگام ورود به کابین تورس غربیلک فرمان بسیار بزرگ این خودرو شروع به خودنمایی می کند. در پشت این غربیلک یک صفحه کیلومتر دیجیتالی قرار گرفته و مانیتور اصلی خودرو نیز در قسمت میانی داشبورد قرار گرفته. یک مانیتور دیگر نیز پایین تر از دریچه کولر های وسط قرار دارد که سیستم تهویه مطبوع از طریق آن کنترل می شود. نکته دیگر در مورد کابین تورس، رنگ شتری کابین است که به زیبایی آن افزوده. همچنین، صندوق عقب این خودرو با حجم 703 لیتر برای هر مسافرتی کافی به نظر می رسد!
سانگ یانگ تورس در بازار؛ قیمت و رقبا
سانگ یانگ تورس با ورود به بازار ایران مشغول رقابت با خودرو هایی نظیر فونیکس تیگو 8 پرومکس و دیگنیتی دریم (البته در صورت عرضه) خواهد شد. به علت داشتن برند کره ای و شناخته شده در ایران، انتظار می رود که تورس فروش خوبی را تجربه کند. البته در صورتی که شرکت وارد کننده خاطرات تلخ آخرین نمایندگی سانگ یانگ در ایران را زنده نکند!