ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
زانتیا یکی از محصولات شرکت فرانسوی سیتروئن است که برای اولین بار در سال 1993 معرفی و به فروش رسید. تولید این خودرو در سال 2001 به دلایل مختلفی از جمله پاس نکردن استانداردهای ایمنی اروپا و همچنین جایگزین شدن محصولات جدیدتر به پایان رسید. لازم به ذکر است که در سال 1998 این خودرو توسط سیتروئن فیس لیفت شده و نسخه فیس لیفت آن توانست موفقیت های بیشتری را کسب کند.
زانتیا در ایران داستان دیگری داشت. خودرو زانتیا توسط شرکت سایپا در سال 1381 هنگامی که در حال کنار رفتن از خط تولید محل تولدش بود به ایران وارد شد. طبق قراردادی که میان سیتروئن و سایپا صورت گرفته بود نسخه فیس لیفت این خودرو از سال 1381 در ایران به فروش رسید و رفته رفته تبدیل به یک اسطوره شد.
خودرویی که در کلاس خاص سدان های لیفت بک قرار داشت و در آن زمان رقیبی را در مقابل خود حداقل از نظر طراحی در ایران نمی دید. زانتیا ماحصل طراحان ایتالیایی شرکت برتونه بود و به همین دلیل هم طراحی و ظاهر این خودرو در عین سادگی جذابیت های بصری فراوانی داشت.
رسیدن زانتیا در اوایل دهه 80 شمسی به ایران زمانی که بازار خودروی کشور و مردم تشنه یک خودروی جذاب و متفاوت نسبت به خودروهای موجود بودند سبب شد تا به یکباره این خودرو محبوبیت زیادی پیدا کند. البته ناگفته نماند که این محبوبیت تنها بخاطر طراحی این خودروی فرانسوی نبود بلکه عوامل دیگری نیز مانند امکانات رفاهی کم نظیر مثل قابلیت تنظیم ارتفاع و همچنین توانایی حرکت بر روی سه چرخ در کنار مشخصات فنی بالا همگی در موفقیت و سربلندی زانتیا در ایران تاثیر گذار بودند.
تولید زانتیا تا سال 1389 ادامه داشت و در نهایت این خودروی خوش ساخت فرانسوی در آن سال دیده از بازار خودروی ایران فرو بست. البته ناگفته نماند که شرکت سایپا در اقدامی کم نظیر تصمیم به فیس لیفت این نسخه از زانتیا گرفت که نتیجه آن هم خودرویی بسیار زشت و ناموزون با نام زانتیا2 نام گرفت. جالب اینجاست که این شاهکار مهندسین و طراحان سایپا دو سال وقت و 90 میلیارد ریال هزینه برد و سرانجام به دلیل زشتی بیش از حد پیش از عرضه بازنشست شد.
کشور تولید کننده | ایران |
مدل های موجود در ایران | 1389 - 1380 |
شرکت خدمات دهنده گارانتی | سایپا یدک |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | C Segment |
+ شتاب و عملکرد عالی ( در نسخه 2 لیتری)
+ تعلیق نرم
+ تنظیم ارتفاع به صورت دستی
- خدمات پس از فروش
- ایمنی پایین
- هزینه های نگهداری
- مصرف بالا در شهر
از نظر مشخصات فنی زانتیا با دو موتور متفاوت به فروش می رسید. قطعا یکی از نقاط قوت زانتیا همین قوای فنی آن است. زانتیا در ایران با دو پیشرانه 1.8 و 2 لیتری عرضه می شد. نسخه ضعیف تر به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده بود که می توانست 112 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. شتاب این نسخه حدود 11.9 ثانیه و همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. نسخه قوی تر زانتیا مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید 135 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین شتاب این نسخه حدود 10.3 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 9.1 لیتر اعلام شده است. جعبه دنده هر دو نسخه از نوع 5 سرعته دستی بوده که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.
حجم موتور | ۱۸۰۰ سی سی |
۲۰۰۰ سی سی | |
تعداد سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
حداکثر قدرت | ۱۳۵ اسب بخار |
۱۱۲ اسب بخار | |
حداکثر گشتاور | ۱۸۷ نیوتون متر |
۱۶۱ نیوتون متر | |
روغن مناسب | 10w40 SJ - 20w50 SJ - 10w40 SL |
نوع جعبه دنده | ۵ سرعته دستی |
سیستم ترمز | هیدرولیکی بدون بوستر / دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
ترمز چرخهای عقب و جلو | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق هیدرولیک تحت فشار بالای سیتروئن با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی |
تعلیق جلو | سیستم مکفرسون کاذب، طبق پایین دارای میل پیچشی با قابلیت تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو |
تعلیق عقب | دارای بازوهایی با قابلیت خود فرمانی چرخهای عقب و میل پیچشی با امکان تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو |
کمک فنرهای جلو و عقب | هیدرولیکی |
سیستم فرمان | هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | ۱۹۴ کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 تا 100 | ۱۱.۹ ثانیه (1800 سی سی) |
۹.۵ ثانیه (2000 سی سی) | |
مصرف سوخت شهری | 11.2 لیتر (1800 سی سی) |
12.9 لیتر (2000 سی سی) | |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.5 لیتر (1800 سی سی) |
6.9 لیتر (2000 سی سی) | |
مصرف سوخت ترکیبی | 8.2 لیتر (1800 سی سی) |
9.1 لیتر (2000 سی سی) | |
استاندارد آلایندگی | یورو 2 |
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP | 2 |
طول | 4524 میلیمتر |
عرض | 1755 میلیمتر |
ارتفاع | 1400 میلیمتر |
فاصله دو محور | 2741 میلیمتر |
وزن | 1395 کیلوگرم |
حجم باک | 65 لیتر |
چرخ های جلو و عقب | 185/65HR15 |
در ایران 3 مدل زانتیا وجود دارد که 2 مدل آن مجهز به پیشرانه 2 لیتری و یک مدل آن مجهز به پیشرانه 1.8 لیتری است. این مدل ها علاوه بر پیشرانه در برخی امکانات بایکدیگر متفاوت هستند.
این مدل تیپ پایه نسخه قوی تر زانتیا محسوب می شود که از نظر مشخصات فنی زیر کاپوت آن پیشرانه 2 لیتری زانتیا قرار گرفته که نسبت به نسخه 1800 شتاب و قدرت بالاتری دارد اما از نظر امکانات رفاهی و ایمنی سطح پایین تری دارد. تنها 1 کیسه هوا آن هم برای راننده در این خودرو قرار گرفته و حتی ترمز ABS نیز بر روی این تیپ وجود ندارد. این تیپ خیلی زود از خط تولید کنار رفت.
این مدل تیپ فول نسخه قوی تر زانتیا محسوب می شود. این خودرو در بخش مشخصات فنی تفاوتی با تیپ X نداشته و همان پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر را داراست. همچنین از نظر طراحی هم مشابه با دیگر تیپ های زانتیا بوده و تنها در بخش امکانات رفاهی دست پر تر از تیپ پایه آن است. از امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می توان به مواردی مانند ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، چراغ مه شکن عقب و آینه های جانبی برقی با گرمکن اشاره کرد.
این تیپ نسخه ضعیف تر زانتیا محسوب می شود که از نظر مشخصات فنی موتور 1.8 لیتری را درون خود جا داده است. این خودرو از نظر امکانات رفاهی نیز تفاوت هایی با دیگر تیپ ها دارد اما طراحی ظاهری و کابین آن با دیگر تیپ ها یکسان است. از امکانات رفاهی این خودرو می توان به مواردی مانند ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، چراغ مه شکن عقب و آینه های جانبی برقی با گرمکن اشاره کرد.
کیسه های هوا | دو عدد برای راننده و سرنشین جلو |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | کلید ضد سرقت با سیستم الکترونیکی (Transponder) / سیستم اتوماتیک قطعکننده سوخت هنگام حادثه / قفل ایمنی مخصوص کودک |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
نوع غربیلک | غربیلک فرمان 4 شاخه با امکان تنظیم در 4 نقطه / دارای کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع هوشمند نیمه اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | با شش بلندگو با امکان کنترل از روی فرمان مجهز به رادیو با امکان سی دی |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم صوتی RB۱ (رادیو پخش با صفحه نمایش) با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان |
سیستم صندلیهای عقب | زیر آرنجی مرکزی و بالشتک تاشو صندلی عقب برای قرار دادن چوب اسکی و دسترسی سرنشینان به صندوق عقب |
سیستم آیینه ها | مجهز به سیستم آئینههای جانبی برقی، تاشو و گرمکن آینه |
سیستم شیشه ها | پرده ضد نور عقب |
سنسورهای پیش فعال | قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو - سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه |
ماشین زانتیا از نظر طراحی خودرویی تهاجمی و البته آیرودینامیک است که هنوز هم بعد از سالها چندان قدیمی به نظر نمی رسد. دماغه کشیده و البته صندوق عقب کوتاه همگی سبب شدند تا زانتیا را تبدیل به خودرویی چشم نواز کنند. همانطور که قبل تر اشاره کردیم این خودرو در کلاس سدان های فست بک فرار میگیرد و یک نسخه استیشن هم داشته که به ایران وارد نشد. در نمای جلوی این خودرو چراغ های اصلی فرمی کشیده و باریکی دارند که تا نزدیک جلوپنجره کشیده شدهاند. در نمای کناری اتفاق خاصی رخ نداده و سادگی بیش از پیش نمایان است.
در نمای عقب نیز چراغ ها مانند جلو کشیده و نسبتا باریک طراحی شده و تنها موردی که به چشم می خورد طول بسیار کم صندوق عقب است که حالتی اسپرت را به خودرو داده است.
از نظر طراحی داخلی کابین و داشبورد آن پس از گذشت سالها از طراحی آن دیگر قدیمی شده است. شکل و شمایل داشبورد میانی کاملا شبیه به خودروهای دهه 90 میلادی بوده و البته فرم داشبورد این خودرو بسیار شبیه به هموطن محبوب دیگرش یعنی پژو 405 است. متریال به کار رفته در کابین خوشبختانه کیفیت مطلوبی دارند و همچنین فضای کابین هم بسیار جادار و مناسب است که از این نظر می توان امتیاز بالایی به زانتیا داد.
جمع بندی
زانتیا یک خودروی سدان فست بک بوده که از ابتدای ورود به ایران به علل مختلفی از جمله توانایی های فنی و قدرتی بالا و همچنین بازار راکد ایران در آن زمان بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفت. پس از اینکه زانتیا از خط تولید سایپا کنار رفت کم کم از محبوبیت آن نیز کاسته شد، چرا که رقبای جدیدتری به بازار ایران وارد شدند و به همین خاطر نیز زانتیا از معرض دید عموم کنار رفته و بازار دست دوم آن از رونق افتاد. اما با رشد ناگهانی قیمت ارز و گران شدن خودروهای صفر کیلومتر بار دیگر نسخه های دست دوم و کارکرده این پیرمرد فرانسوی مورد توجه مردم واقع شد و دوباره بازار آن رونق خوبی پیدا کرد. این خودرو از نظر مشخصات فنی و قدرت و شتاب کاملا یک خودروی راضی کننده محسوب می شود اما از نظر ایمنی وضعیت چندان مناسبی ندارد البته در مقابل رقبای ایرانیاش این مورد صدق نمی کند.