لئو MX8 یک خودروی SUV متوسط است که توسط شرکت ایستا موتور ارس در ایران مونتاژ می شود. این خودرو در واقع یکی از محصولات شرکت چینی معروف دانگ فنگ است و فیس لیفتی از نیسان ترا محسوب می شود.
برخلاف کراس اور های چینی معمول بازار ایران، لئو MX8 خودرویی SUV دو دیفرانسیل ساخته شده روی اتاق شاسی نیسان است و در نتیجه نسبت به هموطنان خود از توانایی های آفرودی بیشتری بهره می برد. لئو MX8 را می توان نواده چینیزه شده نیسان رونیز های معروف پارس خودرو قلمداد کرد.
مشخصات فنی لئو MX8
لئو MX8 از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که متعلق به شرکت میتسوبیشی است. این موتور توانایی تولید 220 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور را دارد و توان خود را از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT ساخت کمپانی ZF به چرخ های عقب خودرو منتقل می کند. البته با توجه وجود سیستم انتقال قدرت Part-Time 4WD در این خودرو، می توان نیروی موتور را از طریق کمک سبک و سنگین به هر چهار چرخ این SUV نیز انتقال داد.
لئو MX8 در محور جلو از سیستم تعلیق دو جناغی و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، و ترمز کمکی BA نیز هستند.
لئو MX8 خودرویی بسیار سنگین بوده و 1960 کیلوگرم وزن دارد. اما با توجه به استفاده از شاسی مستقل نیسان و بهره گیری از سیستم انتقال قدرت 4WD، این وزن طبیعی به نظر می رسد. با این حال ترکیب موتور پر قدرت و وزن بالا باعث افزایش مصرف سوخت این خودرو خواهد شد.
ایمنی لئو MX8
لئو MX8 خود به تنهایی مورد تست تصادف قرار نگرفته؛ با این حال این خودرو از پلتفرم نیسان ترا استفاده می کند که 5 ستاره ایمنی آسیا انکپ دارد. این خودرو همچنین از 9 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو، جانبی های عقب، پرده ای و زانویی راننده بهره می برد که به نوبه خود کم نظیر است.
در زمینه سیستم های کمک رانندگی نیز لئو MX8 به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم ضد واژگونی، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC مجهز است.
همچنین بهره مندی از امکاناتی نظیر رادار نقطه کور و رادار هشدار تغییر لاین به افزایش ایمنی در هنگام رانندگی با این خودرو کمک می کنند.
امکانات رفاهی لئو MX8
لئو MX8 از منظر امکانات رفاهی نیز خودروی قابل قبولی است و می تواند سرنشینان خود را راضی نگه دارد؛ مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه ردیف عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های جلو برقی، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، سنسور پارک عقب، دوربین 360 درجه، سنسور TPMS، ترمز پارک برقی و اتوهلد لیست آپشن های این SUV چینی را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری لئو MX8
همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، لئو MX8 فیس لیفتی از نیسان ترا است و این دو خودرو شباهتی انکار نشدنی به یکدیگر دارند.
لئو MX8 در نمای جلو از یک جلوپنجره بسیار بزرگ استفاده می کند که کمک زیادی به افزایش ابهت این خودرو کرده است. چراغ های جلو نیز چسبیده به جلوپنجره اند و هردو توسط یک نوار کرومی از بالا به یکدیگر متصل شده اند. در قسمت پایین سپر نیز یک دیفیوزر قرار گرفته.
در نمای کناری با یک SUV قد بلند مواجه ایم که به علت داشتن قوس های حجیم روی گلگیر ها، با ابهت تر نیز به نظر می رسد. در قسمت پشتی نمای جانبی، فرم ستون C و درب عقب نیز بیننده را به یاد نیسان رونیز می اندازد.
نمای عقب نیز کاملا هماهنگ با نمای جلو طراحی شده و چراغ هایی که از نظر طراحی بی شباهت به چراغ های جلو نیستند، با زهی کرومی رنگ به یکدیگر متصل شده اند. محل نصب پلاک روی درب صندوق قرار گرفته و در پایین سپر نیز یک دیفیوزر به همراه خروجی اگزوز به چشم می خورد.
کابین و فضایی داخلی لئو MX8
در کابین لئو MX8 از تریم کرم با طرح چوب استفاده شده که تا حدودی احساس لوکس بودن را به سرنشینان منتقل می کند. در نمای روبروی راننده یک فرمان 3 شاخه D کات قرار گرفته و در پشت آن صفحه کیلومتر خودرو (که خوشبختانه از نوع آنالوگ است) به چشم میخورد.
در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور نصب شده که سیستم اطلاعات سرگرمی و همچنین کلید های لمسی کنترل سیستم تهویه مطبوع بر روی آن قرار گرفته اند. کنسول میانی نیز میزبان دو محفظه برای قراردادن وسایل، دسته دنده الکترونیکی و کلید های ترمز پارک برقی و… است.
لئو MX8 در بازار؛ قیمت و رقبا
لئو MX8 در بازار ایران خودرویی بکر محسوب می شود که رقیبان کمی دارد؛ اصلی ترین رقیب این خودرو در بازار سانگ یانگ رکستون مونتاژ رامک خودرو است. همچنین فونیکس تیگو 8 پرومکس نیز با کمی ارفاق می تواند به عنوان رقیبی برای این SUV در نظر گرفته شود. هرچند که توانایی های آن ها در آفرود با یکدیگر بسیار متفاوت خواهد بود.
با عرض سلام و وقت بخیر ببخشید چند سوال ذهن بنده را درگیر کرده است. ۱ آیا خودرو در مسافت های طولانی موتور جوش نمیاره چون وزن زیادی داره و کولر را از مدار خارج نمیکنه؟ ۲ سواری خودرو لئو mx8 در چه حد است یعنی راحت و نرمه یا در مسافرت های جادهای اذیت میکنه؟ باتشکر