دایون Y7 محصول جدید شرکت ایلیا موتور است که دو سال پس از دایون Y5 معرفی شده و به بازار ایران عرضه می شود. این SUV شاسی مستقل چینی در واقع همان دایون Y5 است که اکنون به موتور قدرتمندتری تجهیز شده تا قابلیت های آفرودی و خانوادگی بهتری را ارائه دهد.
مشخصات فنی دایون Y7
دایون Y7 از یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری توربو بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 215 اسب بخار قدرت در 5200 دور در دقیقه و 320 نیوتن متر گشتاور از 2000 دور در دقیقه را دارد. این موتور که به طور کامل با پیکاپ کلوت مکث موتور مشترک است، توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب منتقل می کند. البته با وجود سیستم 4WD، راننده می تواند در صورت صلاحدید خود انتقال نیرو را با کمک های سبک و سنگین به هر چهار چرخ خودرو انجام دهد.
دایون Y7 در محور جلو از سیستم تعلیق دو جناغی و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق پنج اتصالی و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
دایون Y7 به صورت میانگین 10.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی بنزین مصرف می کند و از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 تبعیت می کند.
ایمنی دایون Y7
دایون Y7 در هیچ تست تصادف معتبری شرکت نکرده و تنها 2 ایربگ برای راننده و سرنشین کناری دارد. عدم وجود ایربگ های جانبی و پرده ای برای یک خودروی آفرودی که احتمال وقوع حادثه در مکان هایی نظیر بیابان برای آن وجود دارد یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می شود.
همچنین این خودرو به سیستم های کمک رانندگی ابتدایی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز مجهز است.
امکانات رفاهی دایون Y7
دایون Y7 در زمینه امکانات رفاهی به مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی اتوماتیک، آینه های جانبی با تنظیم برقی، سانروف دو حالته، گرمکن آینه های کناری، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی راننده 6 حالته برقی، سنسور نور، سنسور باران، دیلایت، قفل دیفرانسیل مکانیکی اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 8 اینچی و سنسور TPMS مجهز است.
هرچند این امکانات چندان کامل به نظر نمی رسند، با این حال می توان آن ها را برای یک SUV آفرودی چینی قابل قبول قملداد کرد.
طراحی ظاهری دایون Y7
دایون Y7 از نظر ظاهری کاملا مشابه با دایون Y5 اسب و نسخه SUV خودرو هایی نظیر مکث کلوت و زامیاد زاگرس محسوب می شود. این خودرو که طراحی چندان عامه پسندانه ای هم ندارد را می توان با لوگوی ستاره ای دایون، چراغ جلو های ساده و جلوپنجره بزرگ خطی تشخیص داد. نمای بغلی این خودرو نیز کاملا ساده و البته با ابهت طراحی شده و یک زه کرومی رنگ نیز روی درب های آن دیده می شود.
نمای عقب دایون Y7 نیز مقداری منحصر به فرد طراحی شده و خم موجود روی درب صندوق ممکن است به باب سلیقه بسیاری از افراد نباشد.
کابین و فضای داخلی دایون Y7
کابین دایون Y5 طراحی ساده تری دارد و البته با توجه به استاندارد های فعلی مقداری دمده به نظر می رسد؛ در نمای روبرویی راننده از یک فرمان 3 شاخه عادی استفاده شده و صفحه کیلومتر خودرو از نوع آنالوگ است که توسط دو قاب دایره ای شکل تزئین شده. یک صفحه نمایش در قسمت بالایی داشبورد دیده می شود و پایین تر از آن پنل سیستم تهویه مطبوع به صورت تمام دیجیتالی طراحی شده که ممکن است کار کردن با آن در هنگام رانندگی مقداری آزاردهنده باشد. پایین تر از دسته دنده نیز اهرمی برای تنظیم سیستم انتقال قدرت دیده می شود و ترمز پارک خودرو نیز از نوع دستی است. دیگر نکته منفی در مورد کابین دایون Y7، کیفیت متریال متوسط به کار رفته توسط سازنده است.
دایون Y7 در بازار؛ قیمت و رقبا
دایون Y7 همان نسخه قدرتمند تر شده دایون Y5 است و ایلیا موتور انتظار دارد که با تغییر قوای فنی، بتواند سهم بیشتری را از بازار بگیرد. رقبای این خودرو این بازار ایران خودرو هایی نظیر یوآز پاتریوت و پیکاپ هایی مانند کلوت، T8 و آمیکو آسنا هستند. در واقع دایون Y7 خودرویی مناسب برای افرادی است که قصد دارند یک آفرودر صفر کیلومتر تهیه کرده و به علت مسائل مختلف نظیر خشکی سواری و ایمنی قسمت بار، قصد خرید پیکاپ های مرسوم را ندارند.
سلام دوستان عزیز ضمن احترام به همه دوستان و نظراتشون میخوام نظر شخصی خودم رو در مورد دایون y7 براتون بنویسم بنده ۴۱ سالمه و ماشین بازم و ماشینهای مختلفی خودم داشتم و یا دوستان و آشنایان داشتند و من از روی کنجکاوی و بدست آوردن تجربه رانندگی تستشون کردم با توجه به حق انتخاب محدود در این بازار داخلی و قیمت و کیفیت خودروهای موجود صفر کیلومتر من این مطالب رو مینویسم من برای بار اول با دایون y5 آشنا و سوار شدم خیلی با ابهت و نرم و جادار و پرشتاب و قدرتمند بود و خیلی خوشم اومد تصمیم به خریدش گرفتم ثبت نام کردم برای y5 ولی بعد از چندین ماه با حدود ۵۰۰ میلیون گرونتر y7 پیشنهاد دادند و منم قبول کردم چون موتور ۲۰۰۰ به ۲۴۰۰ سی سی توربو ارتقا یافته و شرکت تنظیمات موتور رو با بنزین معمولی سازگارتر کرده و نیازی نیست حتما بنزین سوپر بزنید یا اکتان گرانقیمت اضافه کنید سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیک و سنسور نور و باران و سنسور باد لاستیک و ... اضافه شده بود که به نظر من منطقی بود این اختلاف قیمت. واقعا ماشین بسیار پرقدرت و شتاب خوب نسبت به وزنش داره بسیار مستحکم و ایمن و جادار و سواری نرمی داره و یه شاسی بلند واقعی شاسی مستقل و دو دیفرانسیل آفرودی و ۷ نفره مثل پرادو ۶ سیلندر هستش به نظر من در این رنج قیمت رقیبی براش نیست و قطعا با شناخته تر شدنش و افزایش نمایندگی های خدمات پس از فروش ایلیا خودرو طرفداران زیادی به خودش جلب میکنه به قیمت های خیلی بالاتر صعود خواهد کرد