سایپا سینوگلد (با نام اصلی سینوگلد جانژینگ - Sinogold Junxing) در همان خودروی چری آریزو 5 برقی است که امتیاز آن توسط چری به شرکت سینوگلد فروخته شده است. سینوگلد یک کمپانی کوچک چینی است که در سال 2016 تاسیس شده و با بودجه ای محدود، چند مدل خودروی برقی تولید می کند. این کمپانی پس از تولید نه چندان موفق چند خودرو، با حمایت دولت چین اقدام به خرید پلتفرم آریزو 5 برقی از شرکت چری کرد و با ریبج کردن آن و اعمال تغییراتی در بخش فنی، این خودرو را به عنوان سینوگلد جانژینگ روانه ناوگان تاکسیرانی چین کرد.
شرکت مدیران خودرو قبلا چند بار اقدام به نمایش آریزو 5 برقی در نمایشگاه های مختلف کرده بود و حتی تعداد انگشت شماری از این خودرو را نیز منتشر کرد. با این حال و در کمال تعجب، شرکت سایپا برای نخستین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402 اقدام به رونمایی از سینوگلد جانژینگ در غرفه خود کرد.
گفته می شود در راستای سیاست های دولت مبنی بر برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، سایپا قصد عرضه سینوگلد به ناوگان تاکسیرانی را دارد.
مشخصات فنی سایپا سینوگلد
سایپا سینوگلد از یک موتور برقی 100 کیلوواتی استفاده می کند که توانایی تولید 134 اسب بخار قدرت و 174 نیوتن متر گشتاور را دارد. یک باتری 48.16 کیلووات ساعتی نیز وظیفه تامین انرژی مورد نیاز موتور برقی سینوگلد جانژینگ را دارد. سینوگلد با این مشخصات فنی می تواند مسافت حداکثر 405 کیلومتر را در شرایط آزمایشگاهی طی کند که این عدد در دنیای واقعی احتمالا به حدود 350 کیلومتر می رسد. باتری این خودرو با استفاده از شارژر خانگی در مدت زمان بین 7 الی 9 ساعت شارژ می شود. با استفاده از فست شارژر نیز می توان طی نیم ساعت باتری این خودرو را به 80% رساند. جالب است بدانید که این باتری ساخت شرکت CATL، گارانتی عجیب 600 هزار کیلومتری دارد!
شتاب صفر تا 100 آریزو 5 برقی سایپا حدود 12 ثانیه بوده و حداکثر سرعت قابل دستیابی با آن نیز 130 کیلومتر بر ساعت است.
همانند آریزو 5 عادی، سیستم تعلیق سینوگلد برقی نیز در جلو مک فرسون و در عقب یکپارچه بوده و ترمزهای آن نیز در هر دو محور دیسکی هستند. وزن خالص این خودرو نیز 1460 کیلوگرم اعلام شده است.
ایمنی و امکانات رفاهی سایپا سینوگلد
هنوز مشخص نیست که آریزو 5 برقی سایپا در صورت عرضه به بازار یا سازمان تاکسیرانی به چه امکاناتی مجهز خواهد بود. با این حال وجود مواردی نظیر 2 ایربگ، سیستم کنترل پایداری ESP، فرمان برقی، ترمز پارک برقی، سیستم مولتی مدیا، سنسور نور و… قطعی به نظر می رسد.
طراحی و کابین سایپا سینوگلد
طراحی ظاهری سینوگلد سایپا بسیار شبیه به چری آریزو 5 است. با این حال تفاوت های اندکی وجود دارند. در نمای جلو طراحی جلوپنجره و سپر مقداری متفاوت است و لوگوی سینوگلد ننیز بجای لوگوی چری خودنمایی می کند. نمای کناری کاملا مشابه آریزو 5 است، با این تفاوت که رینگ استفاده شده در سینوگلد 16 اینچی هستند. در نمای عقب نیز بجز لوگوی سینوگلد، هیچ تفاوتی میان این خودرو با آریزو 5 اصلی دیده نمی شود.
نمای کلی کابین آریزو 5 برقی سایپا (سینوگلد) نیز شبیه به آریزو 5 توربو IE و FL است با این حال مواردی نظیر صفحه کیلومتر دیجیتال، غربیلک فرمان و پنل صفحه تهویه مطبوع متفاوت اند.
سایپا سینوگلد در بازار؛ قیمت و رقبا
سایپا سینوگلد احتمالا تنها برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی عرضه خواهد شد. مشابه برنامه BM Cars با عرضه هونگچی EQM5. مهم ترین چالش این خودرو در ناوگان تاکسیرانی، تامین انرژی مورد نیاز باتری است و در صورت عدم تامین زیرساخت ها، وجود یک خودروی تمام برقی با رنج پیمایش 350 کیلومتری در ناوگان تاکسیرانی احتمالا موضوعی آزاردهنده خواهد بود.