GAC GS3 که در بازار چین با نام ترامپچی GS3 نیز شناخته می شود یک کراس اور کوچک شهری است که توسط کمپانی GAC کشور چین تولید می شود. نسل اول GAC GS3 در سال 2017 معرفی شد. سپس در سال 2023 نسل جدید این خودرو با ظاهری بسیار متفاوت به بازار عرضه شد.
سال ها پیش، برند جی ای سی توسط وارد کننده های مختلفی از جمله مرتب خودرو و عظیم خودرو به ایران آمد. طبیعتا به علت ناشناخته بودن برند، ضعف شرکت های واردکننده در تبلیغات و همچنین خدمات پس از فروش ضعیف، این برند هیچ وقت نتوانست به اقبال مناسبی در بازار ایران برسد. با این حال، GAC قصد دارد تا با یک واردکننده جدید برای سومین بار شانس خود را در بازار ایران امتحان کند، این بار با راسا موتور!
شرکت راسا موتور خاورمیانه یکی از شرکت هایی است که پس آزادسازی واردات خودرو در سال 1401 مشغول به فعالیت شده. این شرکت در حال حاضر واردات محصولات سوزوکی و GAC را انجام می دهد و کراس اور GS3، یکی از محصولات وارداتی جدید این شرکت محسوب می شود که از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی به فروش می رسد.
مشخصات فنی GAC GS3
GAC GS3 از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید 175 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 7 دنده دوکلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلو منتقل می شود. جی ای سی GS3 با این قوای محرکه می تواند شتاب صفر تا صد را طی 7.5 ثانیه طی کرده و تا حداکثر 190 کیلومتر برساعت به شتاب گیری ادامه دهد.
جی ای سی GS3 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده می کند. ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و مجهز به ABS - EBD و BA هستند.
کراس اور وارداتی GAC یک باک 47 لیتری داشته و به طور میانگین 6.18 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی بنزین مصرف می کند که برای یک خودروی 1370 کیلوگرمی عددی قابل قبول به نظر می رسد.
ایمنی GAC GS3
گک GS3 مجهز به 6 ایربگ است (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای). همچنین، نسل اول این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده، با این حال نسل دوم GS3 هنوز در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده است.
با این حال، GAC GS3 در زمینه تجهیزات کمک رانندگی بسیار خوب عمل کرده، این خودرو مجهز به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل هوشمند، ترمز اضطراری خودکار، دوربین 360 درجه، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار تابلوخوان، رادار کمکی در ترافیک، نوربالای هوشمند، محدودکننده هوشمند سرعت، رادار بین خطوط و هشدار خروج از خط است.
امکانات رفاهی GAC GS3
جی ای سی GS3 در زمینه امکانات رفاهی نیز خودرویی راضی کننده برای مشتریان احتمالی است؛ تجهیزات رفاهی و آپشن های این خودرو شامل این موارد هستند:
شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سنسور نور، سنسور باران، دستگیره های مخفی درب، چراغ های جلو LED، فرمان تلسکوپی، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو، نورپردازی 32 رنگ کابین، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.3 اینچی، شارژر وایرلس گوشی موبایل، درب صندوق هوشمند، سیستم استارت از راه دور، ترمز پارک برقی و اتوهلد.
طراحی ظاهری GAC GS3
طراحی کلی GAC GS3 بسیار اغراق آمیز و عجیب است! طراحان این خودرو با استفاده بیش از حد از خطوط تیز و شکسته به همراه حجم پردازی های عجیب محصولی خاص خلق کرده اند که از نگاه برخی از افراد ممکن از زیبا باشد و از نگاه برخی دیگر از افراد شبیه به یک اسباب بازی در ابعاد بزرگ به نظر برسد!
بیایید نگاهی به برخی جزئیات این خودرو داشته باشیم؛ چراغ های باریک و بومرنگی شکل با گرافیکی خاص در جلو که توسط یک جلوپنجره بسیار بزرگ شبکه خطی به یکدیگر متصل شده اند. خطوط تیز و حجیم سپر و رگه های نارنجی رنگ در لیپ پایینی سپر و جلوپنجره… تقریبا شبیه به خودروهایی که در کارگاه های کیت بدنه سازی با فایبرگلاس اسپرت می شوند!
در نمای کناری طراحی خودرو کمی ساده تر است. با این حال زبان طراحی کلی حفظ شده و همان خطوط شکسته در این نما هم دیده می شود. از فرم طراحی آینه های جانبی تا خطوط روی درب و حجم پردازی ها، همگی اغراق آمیز اند. استفاده از رنگ نارنجی نیز فراموش نشده و دور رینگ ها، ستون C و روف رک سقف همگی مزین به رنگ پرتقالی شده اند. همچنین، دستگیره درب های مدرن استفاده شده در این خودرو نیز نکته جالب توجه دیگری است که در این نمای کناری به چشم می آید.
در نمای عقب باز هم با چراغ هایی باریک و شکسته مواجه ایم که هارمونی خوبی با خطوط تیز و حجم پردازی های موجود روی سپر و درب صندوق دارند. البته این خم ها و خطوط روی صندوق می توانند در صورت وقوع حادثه، تبدیل به کابوس صافکار ها شوند. دیفیوزر بسیار بزرگ و سراگزوز های دوتایی که در وسط سپر قرار گرفته اند نیز با وجود جالب بودن، تناسب چندانی با یک خودروی کراس اور دیفرانسیل جلوی 175 اسب بخاری ندارند!
کابین و فضای داخلی GAC GS3
با ورود به کابین GAC GS3 با فضایی شاد و رنگی مواجه می شویم که علت آن استفاده از رنگ های روشن و متنوع در کابین این محصول چینی است. داشبورد، صندلی ها و فرمان همگی از ترکیب چرم های آبی و سفید استفاده می کنند. دوخت های نارنجی رنگ و برخی تزئینات نارنجی نیز شهربازی GAC را به خوبی تکمیل کرده اند.
طراحی داشبورد و کنسول نیز کاملا از روتین خودرو های چینی پیروی کرده و نوآوری خاصی در این خودرو دیده نمی شود؛ فرمان 3 شاخه D-Cut، کلاستر و صفحه نمایش دیجیتالی، دسته دنده الکترونیکی و… همان طراحی همیشگی!
GAC GS3 در بازار؛ قیمت و رقبا
جی ای سی GS3 با ورود به بازار ایران وارد رقابت با محصولاتی نظیر فونیکس FX و لاماری ایما X خواهد شد. هرچند GAC در چین یکی از برندهای مطرح و رده بالا محسوب می شود، با این حال این برند در ایران چندان شناخته شده نیست و محصولات شناخته شده این کمپانی نیز محبوبیت چندانی میان مردم ندارند. همچنین، محصولاتی نظیر لاماری و فونیکس FX از خدمات پس از فروش بهتری بهره می برند. با این حال، وارداتی بودن GS3 و ظاهر عجیب آن می تواند تبدیل به یک نقطه مثبت در فروش این خودرو شود.
مگه چینی چیه! که تعجب کردین پابه پای اروپا و امریکا داره میره تعجب نداره اقتصاد دوم جهان هستش