سوزوکی بالنو (Suzuki Baleno) یک خودروی هاچ بک کوچک شهری و اقتصادی است که توسط کمپانی سوزوکی ژاپن در کشور هند تولید می شود.
سوزوکی بالنو برای نخستین بار در سال 1996 توسط خودروساز ژاپنی معرفی شد. نخستین بالنو های تولید شده در واقع سدان هایی خانوادگی بودند. اما در نسل های بعدی، ابعاد این خودرو کوچک تر شد و نسخه های هاچ بک آن نیز معرفی شدند. سپس با حذف کامل نسخه سدان، سوزوکی بالنو از سال 2015 تبدیل به یک هاچ بک اقتصادی شد.
نسل آخر سوزوکی بالنو نیز در سال 2022 معرفی شد. این خودرو تنها در کارخانه هندی سوزوکی تولید شده و به غیر از بازار داخلی هند، به بازارهای آسیا، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی نیز صادر می شود.
پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، نام سوزوکی به عنوان یکی از برندهای محبوب برای واردات به ایران مطرح شد. سوزوکی در سال های گذشته با محصولی نظیر گرند ویتارا موفق به کسب محبوبیت در میان مشتریان ایرانی شده بود. به همین علت، شرکت راسا موتور با اخذ نمایندگی سوزوکی واردات محصولات این شرکت را آغاز کرد. سوزوکی بالنو نیز به عنوان یک هاچ بک اقتصادی در میان محصولات این شرکت قرار دارد.
مشخصات فنی سوزوکی بالنو
سوزوکی بالنو از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با سیستم سوخت رسانی MPi بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 105 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 138 نیوتن متر گشتاور در 4400 دور در دقیقه را دارد. توان تولیدی این موتور توسط یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT به چرخهای جلو منتقل میشود. شتاب 0 تا 100 سوزوکی بالنو با این قوای محرکه 11.2 ثانیه است. همچنین این خودرو می تواند تا حداکثر سرعت 160 کیلومتر برساعت به شتابگیری ادامه دهد.
سوزوکی بالنو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده بهره میبرد. محور عقب این خودرو از یک اکسل یکپارچه یا همان سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم به همراه ترمزهای دیسکی تشکیل شده است. فرمان برقی، سیستم ABS و EBD نیز در این خودرو در دسترس اند.
هاچ بک وارداتی سوزوکی خودرویی بسیار سبک است، این محصول اقتصادی تنها 985 کیلوگرم وزن داشته و میانگین مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی نیز 5.4 لیتر است. با این حال، باک 37 لیتری این خودرو میتواند در مسافتهای طولانی مشکل ساز شود.
ایمنی سوزوکی بالنو
سوزوکی بالنو وارداتی راسا موتور مجهز به 4 ایربگ است(سرنشینان جلو و پردهای). متاسفانه، این خودرو هنوز در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و ایمنی نامشخصی دارد. با این حال، نسل قبلی این خودرو با شرکت در تستهای تصادف موسسه یورو انکپ موفق به کسب 4 ایمنی شده بود.
با توجه به اقتصادی بودن این محصول، امکانات کمک رانندگی هم در این خودرو بسیار محدود اند؛ سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم هدآپ دیسپلی HUD تنها سیستمهای کمک رانندگی موجود در هاچبک شهری سوزوکی اند.
امکانات رفاهی سوزوکی بالنو
با توجه به ذات اقتصادی و ارزان قیمت سوزوکی بالنو، دست واردکننده این خودرو، شرکت راسا موتور برای وارد کردن نسخه فول آپشن باز بوده و محصول جدید سوزوکی در ایران امکانات بیشتری نسبت به برخی دیگر از وارداتیها دارد.
لیست آپشن های سوزوکی بالنو به شرح ذیل است:
شیشه بالابرهای برقی، آینههای جانبی تاشونده برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، آینه داخلی الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه جداگانه برای ردیف عقب، سیستم مولتی مدیا با 9 اینچی و دوربین 360 درجه، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی با قابلیت تنظیم در چهار جهت، چرم دوزی غربیلک فرمان، کامپیوتر سفری و سنسور TPMS.
طراحی ظاهری سوزوکی بالنو
سوزوکی بالنو یک هاچبک جمع و جور شهری با ابعادی شبیه به هیوندای i20 است. این محصول طراحی کاملا ژاپنی شکلی دارد که برای این کلاس از خودروها زیباست و احتمالا مورد پسند مشتریان بالقوه قرار خواهد گرفت.
در نمای جلو، چراغهای باریک لنز دار فرمی نسبتا تهاجمی به خودرو داده اند. جلوپنجره شبکهای مزین به لوگوی سوزوکی به همراه مهشکنهای نسبتا بزرگ در قسمت پایینی سپر این نما را تکمیل کرده اند.
در نمای جانبی، رینگای آلومینیومی 16 اینچی تاثیر مثبتی روی زیبایی کلی خودرو گذاشته اند. یک خط نرم در قسمت پایینی دربها، اندکی از سادگی طراحی کناری بالنو کاسته است. قرار گرفتن آینههای جانبی روی دربها نیز دیگر نکته مثبت در این نما است. همچنین، ستون A مشکی رنگ نیز تضاد خوبی با رنگ اصلیی بدنه ایجاد کرده و باعث جذابیت بیشتر بالنو شده است.
نمای عقب سوزوکی بالنو ممکن است برخی از بینندگان را به یاد محصولات رنو بیاندازد. چرا که چراغهای عقب استفاده شده در این خودرو تقریبا نسخه برعکس شده برخی رنو ها نظیر تالیسمان و کولیوس است! یک بال عقب بسیار کوچک نیز به زیبایی این نما افزوده است. اما نکته بسیار مثبت درخصوص طراحی عقب سوزوکی بالنو، ارتفاع کوتاه درب صندوق و ارتفاع بلند سپر عقب در کنار نبود دیفیوزر است. هرچند این ترکیب ممکن است از نظر بصری چندان زیبا نباشد، اما در تصادفهای شهری با سرعتهای پایین خسارت را به حداقل میزان ممکن میرساند.
کابین و فضای داخلی سوزوکی بالنو
کابین سوزوکی بالنو طراحی زیبا و اسپرتی دارد (با توجه به اقتصادی بودن خودرو). در نمای روبروی راننده یک غربیلک فرمان سه شاخه D-Cut قرار گرفته که کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن قرار گرفته اند. خوشبختانه صفحه کیلومتر خودرو از نوع آنالوگ بوده و یک مانیتور در میان عقربهها اطلاعات مربوط به کامپیوتر سفری را نشان میدهد. روی داشبورد در مقابل راننده نیز سیستم HUD یا همان هدآپ دیسپلی خودرو قرار دارد.
کنسول میانی داشبورد نیز محل قرار گیری یک مانیتور 9 اینچی و پنل سیستم تهویه مطبوع است. کیفیت اجزای کابین نیز در مجموع مناسب تلقی میشوند.
سوزوکی بالنو در بازار؛ قیمت و رقبا
سوزوکی بالنو با ورود به بازار ایران جامعه علاقمندان به خودروهای هاچبک شهری را هدف خواهد گرفت. از رقبای این محصول می توان به هیوندای i20 اشاره کرد. انتظار میرود که در صورت عرضه مداوم و منظم از سوی راسا موتور و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، سوزوکی بالنو تبدیل به یکی از وارداتیهای محبوب و موفق بازار ایران شود.
سوزوکی از لحاظ قیمت جهانی واقعا خوبه ولی باز تو ایران میشه نجومی.