نیسان سانی یک خودروی سدان شهری سگمنت C است که توسط کمپانی نیسان کشور ژاپن تولید می شود. نسل سوم این خودرو که با کد اتاق N17 شناخته می شود از سال 2011 روی خط تولید نیسان قرار گرفته و در کمال تعجب هنوز هم در حال تولید است. این خودرو با ظاهری قدیمی و البته اقتصادی، گزینه ای ارزان قیمت برای بازارهای ضعیف به شمار میرود.
در کمال تعجب، شرکت جهان نوین آریا به عنوان نمایندگی نیسان این مدل از نیسان سانی را به عنوان گزینه ای برای واردات به ایران انتخاب کرده و اکنون در حال ثبت نام این خودرو در سامانه یکپارچه است. این در حالی است که نسل بعدی این خودرو با نام نیسان سیلفی توسط شرکت نامی خودرو معرفی شده است.
مشخصات فنی نیسان سانی
نیسان سانی از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که توان تولید 108 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور را دارد و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می کند.
نیسان سانی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. در محور عقب اما سیستم تعلیق از نوع نیمه مستقل تورشن بیم و ترمزها نیز از نوع کاسه ای هستند.
ایمنی نیسان سانی
نیسان سانی 2 ایربگ برای راننده و سرنشین دارد. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه گلوبال انکپ موفق به کسب 4 ستاره ایمنی شده که برای یک خودروی اقتصادی قابل قبول به نظر می رسد.
تجهیزات کمک رانندگی این خودرو اما چندان چنگی به دل نمی زنند، در واقع، سیستم کنترل پایداری ESP تنها آپشن ایمنی موجود در این خودرو است.
امکانات رفاهی نیسان سانی
در زمینه امکانات رفاهی نیز نیسان سانی حرف چندانی برای گفتن ندارد. در واقع، این خودرو هیچ آپشن خاصی برای ارائه به سرنشینان ندارد و شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، مانیتور 6 اینچی و سنسور پارک عقب تنها آپشن های موجود در این خودرو هستند.
طراحی ظاهری نیسان سانی
در طول تاریخ معاصر فعالیت نیسان در ایران، همواره محصولاتی بسیار زیبا از این برند در ایران دیده ایم؛ نیسان ماکسیما، تیانا، مورانو، ایکس تریل و… همگی محصولاتی زیبا و چشم نواز بوده اند. با این حال، این نسل از نیسان سانی… چیزی شبیه به یک فاجعه است!
نسل سوم نیسان سانی را می توان یکی از زشت ترین و بدقواره ترین خودروهای بازار ایران نامید. اما در کمال تعجب، این خودرو هارمونی خوبی در طراحی دارد، به این معنا که نیسان سانی از تمامی جهات به یک اندازه زشت و بدقواره است!
کابین و فضای داخلی نیسان سانی
در کابین نیسان سانی نیز اوضاع به همان شکل یا حتی بدتر است. طراحی کابین نیسان سانی بسیار قدیمی و اقتصادی است و متریال این خودرو نیز تعریف چندانی ندارد. بخش هایی نظیر رودری ها، دریچه های تهویه مطبوع، دسته دنده و… نیز به صورت ناخوشایندی سرنشین را به یاد محصولات سایپا می اندازند.
نیسان سانی در بازار؛ قیمت و رقبا
نیسان سانی با ورود به بازار ایران وارد رقابت با سدان های اقتصادی وارداتی نظیر سوزوکی سیاز، کیا پگاس و هیوندای اکسنت خواهد شد. با این حال، مواردی نظیر ظاهر نه چندان جالب، کابین اقتصادی، عدم وجود آپشن های رفاهی مکفی و ضعف قوای فنی می تواند منجر به شکست این خودرو در مقابل رقبای خود شود.