فرانکس، نام کراس اور جمع و جور سوزوکی است که در سال 2023 توسط ماروتی سوزوکی در هند معرفی شد، پلتفرم این خودرو با سوزوکی بالنو مشترک است و به عنوان یک هاچبک کراس سگمنت B به بازار وارد شده است، این خودرو در بازار هند با انواع پیشرانه های بنزینی، گازسوز و هیبریدی عرضه می شود، اما سوزوکی، تمرکز ویژه ای بر عرضه نسخه هیبریدی خفیف فرانکس در دیگر بازارها دارد.
رونمایی این خودرو در واپسین روزهای سال 1402 توسط راسا موتورخاورمیانه نماینده جدید این شرکت در ایران انجام شد.
مشخصات فنی سوزوکی فرانکس
سوزوکی فرونکس را می توان یک خودروی هیبریدی دانست، خودرویی که علاوه بر موتور بنزینی، دو موتور برقی هم دارد.
پیشرانه بنزینی این خودرو یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری 16 سوپاپ است که می تواند 101 اسب بخار قدرت و 137 نیوتون متر گشتاور تولید کند. وظیفه انتقال قدرت این خودرو هم بر عهده یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته است که توان و گشتاور را به چرخ های جلو می رساند. موتور الکتریکی این خودرو نیز 2 کیلووات قدرت داشته و توسط دو باتری 48 ولتی لیتیومی که می توانند با قابلیت بازگردانی انرژی شارژ شوند تغذیه می شود که در در صورت نیاز به عنوان نیروی کمکی استارت یا در زمان توقف خودرو در ترافیک استفاده می شود.. موتور این خودرو مجهز به سیستم پاشش سوخت ویژه ای است که برای هر سیلندر دو انژکتور در نظر گرفته شده است و در هر 100 کیلومتر 5.4 لیتر بنزین توسط این 8 انژکتور درون سیلندر ها پاشیده می شوند.
شاید عدد و رقم مشخصات فنی این خودروی ژاپنی چندان جذاب و چشمگیر نباشد اما تنفس طبیعی بودن و استفاده از گیربکس اتوماتیک می تواند نکته مثبتی برای این خودرو در بازار ایران به شمار بیاید، هرچند که سوزوکی فرانکس اصلا خودروی جوان پسندی از لحاظ شتاب و سواری نخواهد بود!
ایمنی سوزوکی فرانکس
سوزوکی فرانکس مجهز به سیستم ترمز ضد قفل، کنترل پایداری، سامانه تقسیم نیروی ترمز بین دو چرخ، ایربگ راننده و سرنشین جلو است. ترمز های جلوی این خودرو از نوع دیسکی خنک شونده و در قسمت عقبی کاسه ای هستند. از لحاظ آپشن های ایمنی سوزوکی فرانکس معقول به نظر می رسد و 5 ستاره ایمنی در تست تصادف هم این موضوع را تصدیق می کند. نبود ترمز دیسکی برای چرخ های عقب هم احتمالا ارتباطی با شتاب خودرو دارد، شاید اصلا نیاز نمی شود!
امکانات رفاهی فرانکس
در بخش امکانات رفاهی سوزوکی چندان دست و پا بسته به میدان نیامدهمانیتور 9 اینچی، دوربین 360 درجه، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی با 6 بلندگو، سیستم مولتی مدیا با ورودی USB ، وای فای و بلوتوث، سیستم پایش باد تایر ها، هد آپ دیسپلی، سیستم ضد سرقت( ایموبلایزر)، چراغ های جلو LED،فرمان برقی، سیستم ورود بدون کلید و کنترل حرکت در سربالایی از آپشن های این خودرو هستند.
طراحی ظاهری سوزوکی فرانکس
سوزوکی فرانکس را می توان یک کراس اور کوچک دانست. خودرویی که با کمتر از 4 متر طول و 1.7 متر عرض خودرویی مناسب برای رهایی از ترافیک شهر های شلوغ به نظر می آید.
طراحی فرانکس کاملا رنگ و بوی ژاپنی بودن دارد. یک طراحی جذاب و اسپرت که چشم بیننده را به خود می دوزد. جلو پنجره بزرگ که لوگوی سوزوکی در مرکز آن قرار گرفته و از طرفین نوار کروم کاری شده به سمت چراغ ها می روند، خطی که از جلوی سپر به روی گلگیر رسیده و چراغ های به هم پیوسته عقب که باعث شدند این خودرو از نمای عقب شبیه یک رنج روور کوچک باشد! به طور کلی در بحث طراهی ظاهری فرانکس خودروی جذابی است و احتمالا این موضوع یکی از برگ های برنده اش در بازار ایران باشد.
داخل کابین فرانکس
داخل کابین سوزوکی فرانکس را شاید حتی زیباتر و جذاب تر از بیرون آن دانست! فرمان کوچک که کمی در قسمت پایینی خود صاف تر شده است تا حالت اسپرتی بیشتری به کابین ببخشد اولین المانی است که خودنمایی می کند. در پشت این فرمان جذاب و اسپرت دو پدل شیفتر حضور دارد که می تواند تجربه تعویض دنده لذت بخشی به راننده بدهد. مانیتور 9 اینچی که دو خروجی هوا و یک کلید فلاشر را در زیر خود جای داده است در بهترین جای ممکن قرار گرفته تا راننده دید خوبی به آن داشته باشد و همچنین ترکیب داشبورد به بهترین شکل باشد. صفحه کیلومتر خودرو آنالوگ است و در بین عقربه های دور موتور و سرعت مانیتور کوچکی قرار گرفته که اطلاعات مورد نیاز راننده را به او خواهد داد. کلید های مربوط به تهویه مطبوع به زیبایی زیر پنل دیجیتالی تهویه قرار گرفته اند و در زیر آن ها فضایی برای قرار دادن تلفن همراه و دو جالیوانی دیده می شود.
سوزوکی فرانکس در بازار، قیمت و رقبا
در بازار جهانی سوزوکی فرانکس یک کراس اور کوچک اقتصادی است. خودرویی که قیمت پایینی دارد و اغلب افراد به عنوان اولین خودرویشان یا خودرویی که صرفا در شهر استفاده کنند آن را می خرند. اما در بازار ایران اوضاع کمی متفاوت تر از بازار جهانی است!
در بازار ایران موفقیت یک خودرو کاملا به قیمت گذاری آن بستگی دارد. مخصوصا وقتی با یک خودروی کراس اور کوچک طرف هستیم که برای بسیاری گمنام است. قیمت این خودرو در بازار های جهانی حدود 20 هزار دلار است که با احتساب گمرک و مالیات و هزینه های جانبی چیزی در حدود دو میلیارد تومان خواهد شد. اما در قبال این هزینه 2 میلیاردی چه چیزی عایدمان می شود؟ یک سوزوکی 4 متری که موتور کوچک و اقتصادی دارد و طراحی اسپرت و جذابی به نمایش می گذارد. باید دید وارد کننده چقدر در قیمت گذاری موفق عمل می کند و تا چه حد می تواند دغدغه اصلی خریداران این خودرو یعنی تامین قطعات و خدمات پس از فروش را حل و فصل کند!