با توجه به روند رو به گسترش استفاده از موتورھای خانواده TU در محصولات ایران خودرو و لزوم آشنایی بیشتر متقاضیان محترم با انواع موتور TU این بخشنامه ارسال می گردد. موتورھای سری TU برای اولین بار در سال 1986 توسط گروه پژو سیتروئن (PSA) استفاده گردید و به تدریج جایگزین موتورھای خانواده XU شدند .
شایان توجه است که کماکان موتورھای ارتقا یافته TU در برخی از مدل ھای پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار می گیرند. از میان موتورھای این خانواده تاکنون موتورھای TU3 و TU5 بر روی برخی از محصولات ایران خودرو نصب گردیده اند . به دلیل قابلیت ھای بالای موتورھای TU از لحاظ بھره وری ، مصرف سوخت و انطباق با استانداردھای آلایندگی، شرکت ایران خودرو در نظر دارد با سرمایه گذاری بیشتر و ساخت داخل نمودن قطعات آنھا ضمن بومی کردن دانش فنی این نوع موتورھا، در راستای تحقق ھدف کاھش آلودگی ھوا مشارکت فعال داشته باشد. در حال حاضر موتورھای A TU3 و JP4 TU5 برای برخی از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و پروژه ھایی برای ارتقاء این موتورھا در دست اقدام می باشند.
موتور TU3A با حجم 1361 سی سی دارای 4 سیلندر ، 8 سوپاپ و برخوردار از سیلندر و سرسیلندر آلومینیمی می باشد و در مقایسه با موتورھای مشابه، نسبتا سبک و کم مصرف بوده و برای استفاده در خودروھای کوچک شھری بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است . ھم اکنون از این موتور برای خودروی پژو 206 تیپ 2 استفاده میگردد.
مھمترین شاخصه این موتور بھره مندی از سیستم (DOHC) که مخفف عبارت Double Overhead Cams است ، میباشد .
این سیستم با بھره مندی از 2 میل بادامک جداگانه برای سوپاپھای ھوا و دود، امکان ایجاد ٤ عدد سوپاپ برای ھر سیلندر و مجموعا 16 سوپاپ برای موتور را فراھم می نماید .
این موضوع سبب می گردد که ورود ھوا به سیلندر و خروج دود از آن با سرعت بیشتری انجام گیرد و در نتیجه توان تولید شده توسط موتور به شکل قابل ملاحضه ای افزایش یابد . وجود این سیستم به ھمراه نسبت تراکم بالا (10.5) در این موتور سبب می گردد که ضمن تولید توان و گشتاور بالا، دارای مصرف سوخت و آلایندگی پایینی باشد به نحوی که در مواجھه با استانداردھای آلایندگی در سالھای آتی مشکلی پیش رو نداشته باشد.
در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات ایران خودرو از قبیل خانواده پژو 206، 207، رانا ، 405 ،پارس و اچ سی کراس با این موتور به بازار عرضه می گردند.
منبع:ایران جیب