1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مجلس شوکی دیگر ازجنس خودرویی بعد از شوک بنزین به مردم وارد می کند

مجلس شوکی دیگر ازجنس خودرویی بعد از شوک بنزین به مردم وارد می کند

4 دی 1398
  • 28

کمیسیون صنایع و معادن مجلس که اصلاح طرح ساماندهی خودرو را به هیئت تحقیق و تفحص خودرو سپرده بود، در اقدامی غیرمنتظره، خارج از دستور کمیسیون و بدون حضور اعضای تحقیق و تفحص خودرو، طرح مذکور را با ایراداتی اساسی تصویب نمود. حال باید دید این طرح که جز تشدید آسیب‌های صنعت خودرو، خروجی دیگری ندارد، تأیید نهایی می‌شود؟ آیا بعد از شوک بنزینی دولت، مجلس شورای اسلامی می‌خواهد شوکی دیگر ازجنس خودرویی را به مردم وارد کند؟

با توجه به اوضاع آشفته بازار و صنعت خودرو در طول سال گذشته، نمایندگان مجلس طرحی تحت عنوان "ساماندهی صنعت خودرو" را در خرداد 98 به تصویب رساندند. این طرح که توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شده بود، مخالفت‌های زیادی را ازسوی اساتید دانشگاه، کارشناسان این حوزه و حتی بدنه دولت و مجلس به‌همراه داشت. ایرادات مطرح‌شده از سوی مخالفان در دو بخش نقصان‌ها و اشتباهات طرح خلاصه می‌شد، به‌طوری‌که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد این طرح از منظر سیاست‌گذاری نه‌تنها در مسائل مهم خودروسازی از جمله خصوصی‌سازی، واردات، قیمت‌گذاری، اسقاط ناوگان فرسوده و غیره، بسیار ضعیف عمل کرده بلکه در زمینه‌هایی مانند حمایت از تولید داخل، ارتباط با مراکز دانشگاهی، اقتصاد دانش‌بنیان و غیره ورودی نداشته است. خلاصه‌ای از ایرادات اساسی این طرح به شرح ذیل اشاره می‌شود:

* نابودی صنعت خودرو به سبک هپکو

مطابق ماده 2 طرح، دولت موظف است خودروسازها را به بخش خصوصی واگذار کند و این در شرایطی است که هیچ ضابطه و سیاست مشخصی در واگذاری خودروسازها [چه در متن این طرح و چه در برنامه‌های دولت] دیده نمی‌شود. لذا با توجه به تجربه شکست‌خورده سال‌های گذشته در خصوصی‌سازی این‌گونه به نظر می‌رسد که خصوصی‌سازی صنعت خودرو دچار عاقبتی مشابه شرکت‌هایی مانند هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز و نیشکر هفت‌تپه و در واقع محرک نابه‌سامانی‌ های اخیر صنعت خودرو شود.

این اقدام در نگاه کلی هرچند شاید در راستای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی و مثبت باشد اما به‌تنهایی آسیب‌زا است و تهدیدات بالقوه‌ای به‌همراه دارد. چراکه در این طرح، سیاست و نظام انگیزشی به‌منظور هدایت تولیدکننده به‌سمت افزایش کیفی و کمی محصولات دیده نشده است و صرف خصوصی‌سازی منجر به واگذاری بازار غیررقابتی موجود از بخش دولتی به بخش خصوصی خواهد شد.

بیش از 600 هزار نفردر صنایع خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا و واحدهای قطعه‌سازی مشغول به کار هستند و همچنین این دو خودروساز حدود 90 درصد خودروهای کشور را تولید می‌کنند. بنابراین درصورت نبودن نظام انگیزشی برای بهبود تولیدات ممکن است سهام‌داران خصوصی به‌جای بیشینه کردن سود از طریق رشد کمی و کیفی محصولات تولیدی، به‌دنبال امتیازگیری از حاکمیت با استفاده از اهرم‌های مذکور باشند. ازطرفی درصورتی‌ که برخی قطعه‌سازان بزرگ با ثبت شرکت‌های فرعی، اقدام به خرید سهام شرکت‌های خودروسازی کنند، با توجه به دست گرفتن مدیریت خودروسازان بزرگ و اعمال نفوذ در خرید قطعات، بر قطعه‌سازان خرد که سهام‌دار خودروساز نیستند، فشار مالی وارد خواهند کرد تا آن‌ها را در درازمدت از چرخه تولید کنار گذارند.

درحال‌حاضر بستر قانونی لازم برای ایجاد بازار رقابتی و جلوگیری از انحصار در بازار خودرو و قطعات خودرو وجود ندارد و حتی در این طرح هم گنجانده نشده است. بنابراین واگذاری شرکت‌های خودروسازی در بازار غیررقابتی می‌تواند دومین صنعت بزرگ کشور را به عاقبتی بدتر از هپکو دچار کند. خصوصی‌سازی بدون ضابطه و سیاست صنعتی مشخص در شرایط فعلی، قطعاً راه چاره نیست بلکه راهی از چاله به چاه است و می‌تواند تبعات منفی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی فراوانی را به‌همراه داشته باشد.

* به نام محیط زیست؛ به کام واردکنندگان لوکس

مطابق ماده4 طرح، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی با ادعای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی صفر شده است. این ادعا به سه دلیل فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد: اولاً با توجه به هزینه پایین سوخت در ایران و پرخرج بودن تعمیر و نگهداری قطعات الکتریکی، صاحب خودرو مصرف سوخت فسیلی را ارجح دانسته و لذا نقش این خودروها در آلایندگی تفاوت چندانی با خودروهای سوخت فسیلی نخواهد داشت. ثانیاً با توجه به قیمت متوسط این خودروها که حدود 30 هزار دلار (حداقل 400 میلیون در داخل کشور) است، توانایی خرید آن‌ها برای عموم مردم و به‌خصوص قشر درآمدی متوسط به پایین وجود ندارد، لذا این خودروها نمی‌توانند جایگزین خودروهای بیش‌آلاینده و پرمصرف شوند. ثالثاً تحقیقات گسترده‌ای در این‌خصوص در جهان توسط دانشمندان علم محیط زیست انجام شده که نه‌تنها این ادعا را رد می‌کنند بلکه آلایندگی بیشتر توسعه این خودروها در محیط زیست انسانی را مطرح می‌کنند.

هرچند ادعای کاهش آلودگی‌های محیط زیست به‌وسیله توسعه این خودروها رد شده است، اما درصورتی‌که فرض شود توسعه این خودروها باعث کاهش آلودگی‌های محیط زیست می‌شود، سؤال اینجاست که چرا برای تولید داخلی این خودروها در کشور طرحی نوشته نمی‌شود؟ این درحالی است که ساخت داخلی این نوع خودروها توسط نهادهای دانشگاهی و دانش‌بنیان به مرحله اجرا نیز درآمده است. به‌عبارت دیگر اگر دغدغه‌ای درخصوص کاهش آلودگی محیط زیست در برخی نمایندگان وجود دارد، چرا آغوش خود را برای واردات این خودروها باز کرده‌اند نه تولید داخل؟!

جواب این سؤال مشخص را می‌توان اینگونه جستجو کرد، که متوسط قیمت هر خودرو برقی و هیبریدی حدود 30 هزار دلار است و این میزان بیش از 15 برابر ارز لازم برای تولید هر خودرو داخلی است. واردات آزادانه این خودروها در شرایطی که تأمین ارز برای مواد اولیه واحدهای تولیدی با مشکل روبه‌رو است، هرچند بستری برای تسهیل واردات و ارزبری قابل‌توجه ناشی از آن و البته در تضاد کامل با سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های دولت است، اما برای عده‌ای واردکننده سود خوبی به‌همراه دارد.

* سقوط آزاد اسقاط ناوگان فرسوده

اوضاع نامناسب اسقاط ناوگان فرسوده در سال 97 که یک کاهش 75 درصدی نسبت به سال 96 در خرید و فروش گواهی‌های اسقاط داشته است، نگرانی درخصوص آلودگی هوای کلانشهرها و همچنین مصرف بی‌رویه سوخت در کشور را دوچندان نمود. بررسی‌ها حاکی از آن است که عامل اصلی تضعیف و توقف چرخه اسقاط، ناپایدار بودن بازار عرضه و تقاضا به‌واسطه گره زدن خرید گواهی‌های اسقاط تنها به واردکنندگان خودرو و نبودن ضمانت اجرایی و شفافیت در سازوکار اجرایی قوانین مربوطه بوده است.

ماده9 مکرر طرح بدون آسیب‌شناسی وضع موجود مجدداً واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو را به‌عنوان خریدار گواهی اسقاط معرفی کرده که این سیاست پیش‌تر وجود داشته و به‌دلیل ناپایداری این خریداران با توجه به شرایط متغیر اقتصادی نتایج مطلوبی را به‌همراه نداشت. شایان ذکر است علاوه بر این خریداران، هیچ بازار جدید و پایداری برای خرید گواهی‌ها در این طرح اضافه نشده است.

این درحالی است که با توجه به ناکارآمدی‌های مذکور در ساختار قوانین قبلی، نهادهای اجرایی از دولت درخواست تعلیق مواد مشابه قبلی در زمینه اسقاط را داشتند. بنابراین پیشنهاد می‌شود ضمن رفع ناکارآمدی‌های اشاره‌شده، واردکنندگان قطعات خودرو و شهرداری‌ها مکلف به دریافت گواهی‌های اسقاط شوند تا در فرایند اسقاط ناوگان فرسوده و کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تسریع شود.

* فریب افکار عمومی و دستاوردسازی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس

علاوه بر ایرادات سیاست‌گذاری اشاره‌شده، مجمع تشخیص مصلحت نظام درقالب جلسات هیئت نظارت بر حسن اجرای قوانین، برخی مواد این طرح را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست. همچنین شورای نگهبان دومرتبه اصلاحات انجام‌شده توسط مجلس را رافع ایرادات قبلی ندانست و مجدداً در تاریخ 23/06/98 طرح موجود را به مجلس برگرداند.

با بازگشت مجدد طرح از شورای نگهبان به مجلس، بیش از 50 نماینده مجلس ضمن تشریح ایرادات سیاست‌گذاری و قانونی طرح موجود، طی فرایند قانونی مراعی (مسکوت ماندن)، درخواست بازنگری و اصلاح بنیادین این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس را به هیئت رییسه مطرح کردند. کمیسیون صنایع و معادن که این ایرادات را منطقی و قابل بررسی مجدد ارزیابی کرده بود، طی مصوبه‌ای مقرر نمود که کمیته‌ای متشکل از اعضای هیئت تحقیق و تفحص خودرو به‌منظور اصلاح این طرح و تلفیق گزارش نهایی هیئت با طرح ساماندهی صنعت خودرو تشکیل شود. هیئت تحقیق و تفحص خودرو نیز مطابق این مصوبه، اقدام به بازنگری طرح مذکور نمود.

اما کمیسیون صنایع در اقدامی غیرمنتظره و خارج از دستور کمیسیون، مجدداً این طرح را بدون حضور رییس هیئت تحقیق و تفحص خودرو در روز دوشنبه مورخ 20آبان و بدون اعمال نظرات اصلاحی این هیئت، اصلاح نمود. با توجه به نحوه تصویب این طرح در کمیسیون مربوطه که خلاف مصوبه قبلی و خارج از دستورکار آن کمیسیون بوده، برخی نمایندگان مجلس این طرح را دارای صلاحیت کافی و قانونی برای تصویب در صحن ندانسته و اعتراض خود را نسبت به این اقدام غیرقانونی اعلام کردند.

درنهایت هرچند این طرح در مجلس مجدداً تصویب شد اما انتظار می‌رود که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که پیش‌تر ایراداتی را به این طرح وارد کرده بودند و این ایرادات همچنان باقی است، مانع تصویب نهایی این طرح شوند. درصورتی‌که این طرح تأیید شود، باید منتظر تشدید آسیب‌های دومین صنعت بزرگ کشور بود و ایجاد تنش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ناشی از این اتفاق می‌تواند تبعات سنگینی را برای کشور به‌همراه داشته باشد.

منبع تسنیم



نظرات

  • ahmad ahmad (6 دی 1398 ساعت 11:42)

    به تازگی شرکت تسلاموتورز اعلام کرده است که به منظور تسهیل دسترسی مشتریان و صاحبان خودروهای الکتریکی تسلا به ایستگاههای شارژ، ۲۰ واحد جدید با ظرفیت ۲۵۰ کیلووات در کانادا راه اندازی کرده است تا آنها در طول تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی با مشکلات مربوط به رفت و آمد مواجه نشوند.

    بدون شک یکی از بزرگترین دغدغه‌های دارندگان خودروهای تمام الکتریکی، نگرانی از اتمام شارژ خودروست که نزدیک بودن فواصل بین ایستگاههای شارژ درون و برون شهری می تواند تا حد زیادی از نگرانی آنها بکاهد. بر اساس گزارش وب سایت insideevs، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

  • امین امین (6 دی 1398 ساعت 07:41)

    صنعت خودرو سازی تعطیل شود خیلی بهتر از شرایط موجود هست یه مشت گاری به جای خودرو به مردم تحویل داده میشه. قیمت بالا .کیفیت بسیار پایین. اقتصاد رانتی این شرکتها و به قول معروف همینه که هست میخوای بخر نمیخوای نخر گرونترشم میکنم و کیفیتشم میارم پایین تر آخه تولید داخل با هر شرایطی که منطقی نیست در این کارخونه ها بسته بشه هرچه زودتر بهتره

  • آزاد آزاد (6 دی 1398 ساعت 07:10)

    نویسنده محترم تو سهمی از کارخانه جات خودروسازی داری که اینطور سنگشونو به سینه میزنی؟اولا با درایت رییس جمهور باسواد و باشرفمون بنزین از خیلی جاهای دنیا گرونتر شده(نسبت به حقوق دریافتی ملت).دوماًخودرو برقی جزء ارزانترین خودروهای دنیاست به خاطر آلوده نکردن هوا حالا نمیدونم چقدر گرفتی که بنویسی خودروبرقی بده.سوم ملت ایران نمیخان دوست ندارن به خاطر 600هزار نفر نه1میلیون نفر بازهم کشته بدن.دوست داریم عین باقی دنیا خودروهای معمولی ولی به روز دنیارو سوار شیم.چرا خودروسازهای انحصاری خودروجدید وارد بازار نمیکنن که اینعده شاغل هم سرکارشون بمونن؟اصلاً کی گفته که فقط مردم ایران باید تاوان بی تدبیری دولتهارو بدن؟جای نماینده ها هم 4تا گلابی میزاشتن مجلس بهتر بود.

  • منصور یعقوبی منصور یعقوبی (5 دی 1398 ساعت 23:26)

    ما هرچه می کشیم اول دوم سوم از دست این آمریکا که می خواهد از اون سر دنیا برا ما تصمیم بگیره غلط یا درست ما بپذیریم نمی گذارد تمام کشورها زندگی شان را بکنند یک کشور می خواهد به همه زور بگوید بیشتر کشورها هم دارن میگن چشم ولی ما ایرانی ها غرورمان اجازه نمی دهد زیر بار حرف زور برویم و نخواهیم رفت

  • آرش آرش (5 دی 1398 ساعت 19:32)

    باز هم مافیای خودرو توسط رسانه های زرد اقدام به شانتاژ خبری نموده است و احتمالا باز هم اجازه نخواهد داد مردم بیچاره ایران از زیر ستم مافیای خودرو بیرون بیایند و باز هم مردم ایران مجبورند سالانه سی هزار کشته در تصادفات رانندگی بدهند تا به بهانه اشتغال چند صد هزار نفر مانند اختاپوس خون مردم را در شیشه کنند!!!
    اجازه دهید بعد سی سال حمایت از تولید داخل خودرو و کشته شدن بیش از شش صد هزار نفر در تصادفات رانندگی، ذره ای مردم احساس کنند مانند مردم سایر نقاط دنیا میتوانند خودرو استاندارد سوار شوند، اگر قرار بود تولید داخل صورت بگیرد طی این سی سال انجام شده بود،مردم خسته شدند از این همه ظلم توسط مافیای خودرو!!!

  • علی علی (5 دی 1398 ساعت 17:44)

    اولا کیفیت خودروهای ساخت داخل بسار پایین و قیمتشان بالاست چون نبود بازار رقابتی در ایران باعث شده تا خودروسازان داخلی به فکر کیفیت تولید و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت خودرو نباشند و حمایت دولت از خودروسازان به بهانه رشد و رونق اقتصاد داخلی باعث بی کیفیت شدن خودروها شده است
    دوما اگر شرکت یا نهادی در داخل قصد طراحی ، ساخت یا تولید خودروی هیبریدی و برقی را باشد با دیوار آتشین مافیای خودروسازی مواجه شده و نابود میشود
    ثالثا قیمت خودروهای باکیفیت خارجی مثل برندهای تویوتا ، هیوندا ، کیا ، رنو و فولکس واگن وغیره پایین هستش ولی در اثر تعرفه سنگین دولتی قیمتش آنچنان بالاست که امکان دسترسی همگانی را ندارد
    پس تا دزدی و رانت و باند بازی باشد اوضاع همین است . ریشه خراب است باید اصلاح شود
    باتشکر

  • ایرانی مظلوم ایرانی مظلوم (5 دی 1398 ساعت 07:32)

    افرادی هستند که مانند سایه نشینهای فیلم بانوی عمارت هربلایی خواستند سراین ملت مظلوم و
    بی پناه آوردند و البته تمام مسئولان محترم هم بجای مقابله با این حملات فقط یا سکوت کردند یا تهدید کردند و یا دربهترین حالت وعده رسیدن معجزات الهی دادند.متاسفانه این بلای سختتر از همه بلایای قبلی هم نازل میشود و بیشترین بدبختیها را هم بدنبال خود دارد و مانند قبل هم با آن برخورد میشود.

  • سیدپیمان میرجمهری سیدپیمان میرجمهری (5 دی 1398 ساعت 07:16)

    اتفاقا این شوک بسیار مسرت بخش و خوشحال کننده است
    طرح بسیار خوبیه و دستشان درد نکنه
    شاید صنعت خودرو هم راهی برای ارتقا کیفیت پیداکند

  • سیدپیمان میرجمهری سیدپیمان میرجمهری (5 دی 1398 ساعت 07:08)

    آمار 600هزار نفر از حقیقت بدور است ضمنا شما قطعه سازان و قطعه فروشان را هم در این آمار دروغین وارد کردید که آنها هم از این رانت تولید داخل و انحصار خرید قطعات از منابع خاص شاکی هستن که در صورت واردات خودرو میتوانند قطعات به روز شده دنیا را بسازند و مستقیما در بازار جهانی وارد شوند
    از منظر دیگر بنظر می آید که نویسنده مقاله بیش از دغدغه آلودگی هوا و وابستگی مشهود در برخی قطعات حساس به خارج، نگران حذف رانت خصولتی و انحصار باشد که از دست میرود

  • Amir Amir (5 دی 1398 ساعت 06:00)

    خدایا خودت به فریاد ما ملت برس، به قدرت لایزال و بی انتهای خودت قسمت میدم دست دشمنان داخلی و مسؤلین بی کفایت و از سر این ملت کوتاه کن «آمین» اللهم عجل لولیک الفرج

  • محمد محمد (5 دی 1398 ساعت 02:52)

    ببر بالا قیمتو جا هست هنوز

  • امیر امیر (5 دی 1398 ساعت 02:07)

    آقامگه صنعت فقط خودروسازیه چه لزومی داره ماخودرو تولید کنیم بایدتوی صنایعی وارد بشیم که ارز آوری داره، صنعت خودرو ما یک صنعت رانتی فاسدوبدون حداقلهای کیفی است بااین همه تلفات انسانی ومصرف بی رویه بنزین چون صنعت خودروی ما مربوط به چهل سال قبل که بلکه بدتراز آن است.

  • یونس یونس (5 دی 1398 ساعت 00:58)

    با توجه با اینکه سالانه دولت هزاران میلیارد به این دو خودرو ساز کمک میکنه و نتیجش شده این خودروهای بنجل و شبه فرغون و پر مصرف و بی امنیت که بلای جان مردم شده و به قیمت خودرو خارجی رسوندن،به نظرم اگر اون ۶۰۰ هزار خانوار به خونه هاشون برن و حقوق بگیرن خیلی از لحاظ اقتصادی به نفع کشور و مردم هست تا اینکه همچنان با این حاشیه امنی که کاسبان تحریم واسه خودشون درست کردن به تولید این ارابه های بی کیفت ادامه بدن ،وتا رقابتی نباشه و عوارض تعدیل نشه تولید واقعی و با کیفت نخواهیم داشت،شاهد بر این ادعا ۴۰ سال حمایت چه دستاوردی درتولیدبوده؟
    التماس تفکر...

  • Abbas Abbas (5 دی 1398 ساعت 00:56)

    *********************** بااین فرغون هاتون که اسمشو گذاشتین خودرو خجالت بکشیدباجون مردم بازی میکنیداصلاهم براتون مهم نیست انشاالله پولی که بابت این ارابه هاازمردم بیچاره میگیرید*************

  • ایران ایران (5 دی 1398 ساعت 00:31)

    خصوصی سازی خوب است بشرطی که باندهای فاسد *********** سهامش را نخرند و پس از یک مدت معلوم اگر کیفیت تغییر نکرد واردات آزاد شود .

  • سعید سعید (5 دی 1398 ساعت 00:05)

    من باتعطیلی این دوکارخانه کاملا موفق هستم چراکه وقتی خودرورامیده87ملیون این خودش داره دلالی میکنه هنوزم تمام نشده تازه بعد کارخانه میده به۴نفرازقبل تایین شده میدن135ملیون خوب این کدام قسمتش به نفع مصرف کننده است،

  • امیر امیر (4 دی 1398 ساعت 23:44)

    یعنی چی تا که می خوان این خودرو های فشل چها قرن پیشو با 600 هزار نفر بکوبند تو سر این ملت یعنی باید همه بمیرن تو این جادها بخاطر نداشتن ایمنی و کیفیت خودرو که اینا بیکار نشن خب بروز با کیفیت تولید کنن هم استفاده داخلی هم صادر کنن نمیتونن که

  • رشید رشید (4 دی 1398 ساعت 21:18)

    اگر قراره خودرو سازی خصوصی شود بهترین راه این است که اول واردات خودرو با تعرفه گمرگی
    منسفانه ومانند کشورهای درحال توسعه ازاد شود تا قیمت واقعی خودروهای داخلی مشخص شود وبعدکارخانه خودرو به مزایده گذاشته شود تا شرکت کننده تمام جوانب خرید کارخانه خودروسازی را بسنجد وسپس اقدام به خرید نمایدودیگر بهانه ای برای بعد نداشته باشد

  • رضا ع رضا ع (4 دی 1398 ساعت 19:48)

    هر وقت بحث تعطیلی این شرکتهای بدرد نخور خودرو ساز میشه سریع میگن چند صد هزار نفر بیکار میشن !؟ یه حساب سر انگشتی بکنید ببینید طبق آمار خودتان سالی ۲۷ هزار نفر در تصادف به علت بی کیفیتی خودرو ها میمیرن . حالا در طی ۳۰ سال گذشته چند صد هزار نفر مردن! چند میلیون زخمی و فلج و .......شدند! به نظر آقایان متخصص این شرکت های عتیقه رو تعطیل کنید به صرفه تر نیست!؟ تازه این روند تلفات ادامه داره و هر سال به فداییان و کشته گان و مجروحین اضافه میشه ! یا واقعا مسولیین************************. یا مافیای خودرو و سود های چند ده میلیونی تولید خوردو باعث میشه که تصمیم درست گرفته نشه.

  • مهدی مهدی (4 دی 1398 ساعت 17:43)

    در این متن چند چیز نامفهوم هست یکی این که گفته شده شوک بنزینی به مردم بعد گفتن سوخت ارزان یا این که 600هزار نفر بیکار میشن اقا چرا نمی گید در سال چند نفر با پراید و پژو کشته میشن چرا نمی گید اگه تعرفه گمرک برداشته بشه همین ماشین 400میلیونی به صد میلیون تا 150میلیون میرسه برنامه دیوار مناطق ازاد و چک کنید سوناتا 90میلیون اسپرتچ120 کیا اوپتیما 100میلیون که هر کدام از اینها مدل 2001هم می ارزه به 98 ماشینهای داخلی