ورود
اکستریم QX یا کی ایکس یک کراس اور بزرگ از برند لوکس مدیران خودرو است که به بازار ایران عرضه شده است. اکستریم در واقع برندی است که محصولات اکسید چین (از زیر مجموعه های چری) را در ایران عرضه می کند. اکستریم QX در واقع همان اکستریم VX است که بعد از تغییر استراتژی نامگذاری مدیران خودرو، از نیمه سال 1404 با نام جدید عرضه شد.
اکستریم QX از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi استفاده می کند که با کد SQRF4J20C شناخته می شود و مشترک با F8 پرومکس است. این موتور توانایی تولید 257 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد و قوای تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT و سیستم انتقال قدرت AWD به هر چهار چرخ خودرو منتقل می کند.
البته طی گذر زمان و بروز شدن برنامهریزی موتور این خودرو در راستای سازگاری بیشتر با سوخت ایران، توان واقعی این خودرو سر چرخ کاهش یافت و شاید بتوان توان واقعب موتور این خودرو را حدود 200 اسب بخار عنوان کرد.
اکستریم QX در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کند. این خودرو 1920 کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن نیز 8.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است.
اکسید QX مجهز به 10 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و ردیف دوم، پرده ای، زانوی راننده و مرکزی ردیف اول است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده و خودرویی قابل قبول در زمینه ایمنی محسوب می شود.
در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو علاوه بر امکانات عادی این روز ها نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، به دستیار کمک رانندگی ADAS نیز مجهز است و تمام امکانات ایمنی موجود در F8، روی این محصول اکستریم نیز در دسترس است. این امکانات شامل موارد زیر هستند:
سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم میدهد.
این سیستم همواره بر ترافیک جانبی و عقب خودرو نظارت میکند تا با پیشبینی زودهنگام خطر برخورد به هنگام تغییر لاین، به راننده هشدار دهد.
هنگام دندهعقب بهصورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار میدهد.
در صورت انحراف خودرو از خط جاده، به راننده هشدار داده میشود.
با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی میکند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک میکند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. اگرچه LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده.
این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیینشده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیینشده با خودروی جلویی را نیز دارد.
این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابانهایی که بهطور استاندارد خطکشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خطکشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامیکه علامتگذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه میدارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نور بالای خودرو را فعال و غیرفعال میکند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.
هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بیمحابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده میشود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنبالهدار به صدا درمیآید.
همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو بهصورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش میدهد.
امکانات رفاهی اکستریم QX
اکستریم QX از منظر امکانات رفاهی خودرویی بسیار کامل و تقریبا تمام تجهیزات رفاهی مورد نیاز را می توان در این خودرو پیدا کرد. از جمله آپشن های شاخص کیوایکس می توان به این موارد اشاره کرد: شیشه بالابر های اتوماتیک مجهز به پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سقف پانوراما، آینه وسط الکتروکرومیک، هدآپ دیسپلی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های جلو برقی با گرمکن و سردکن، گرمکن صندلی های عقب، ردیف سوم صندلی ها، چراغ های جلو LED با سیستم گردش نور در پیچ و تنظیم ارتفاع خودکار، کروز کنترل هوشمند، سنسور نور، سنسور باران، درب صندوق برقی، شارژر وایرلس گوشی موبایل، کول باکس، ترمز پارک برقی و اتوهلد.
برخلاف دیگر محصولات چری، محصولات اکستریم طراحی بسیار ساده تری دارند و تمرکز آن ها روی زیبایی از راه سادگی و القای حس لوکس بودن است. با اینکه اکستریم QX از همان پلتفرم F8 استفاده می کند، با این حال طراحی آن حجم پردازی کمتری دارد و ساده تر است. طراحی رینگ ها به گونه ای است که خودرو را بزرگ تر نشان دهد و به جای جلوپنجره کهکشانی اغراق آمیز، محصول اکسید از جلوپنجره ای خطی و شکیل بهره می برد. چراغ های جلو نیز باریک، کشیده و رازآلود هستند.
نمای عقب خودرو نیز کاملا جعبه ای شکل و به دور از حجم های غیر ضروری طراحی شده؛ چراغ عقب های باریک و به هم پیوسته و سراگزوز های دوگانه واقعی، نکات برجسته طراحی عقب این خودرو هستند.
برخلاف ظاهر خودرو، کابین اکستریم QX طراحی شلوغی دارد و البته با کمی دقت بسیاری از المان های موجود در محصولات چری اینجا هم دیده می شوند. اکستریم برای القای حس لوکس بودن به سرنشینان از تودوزی دورنگ و چرم دوزی های کرم رنگ و طرح دار استفاده کرده. نورپردازی کابین نیز در درب ها و داشبورد به بیشتر شدن این حس کمک می کنند. در اینجا نیز از پنل تهویه مطبوع لمسی و مانیتور و کلاستر به هم پیوسته استفاده شده و خبری از کلید های مکانیکی نیست.
اکسید QX در بازار چین و در فول ترین نسخه خود، قیمتی در حدود 35 هزار دلار دارد که اختلاف آن با محصولات چری قابل توجه است. بنابراین این خودرو در بازار ایران گران ترین محصول مدیران خودرو خواهد بود و باید مشغول رقابت با وارداتی های ژاپنی و اروپایی صفر کیلومتر شود.
استراتژی مدیران خودرو در عرضه این خودرو در نمونه پلاگین هیبرید در آینده نزدیک نشان میدهد QX یا همان VX را میتوان اولین خودروی شاسی بلند چینی فول سایز دانست که در بازار ایران موفقیت نسبی کسب کرده و عرضه کننده در پی ایجاد تنوع بیشتر در تریم های آن است.