ثبتنام برای خرید پژو 2008 در حالی از فردا آغاز میشود که طبق برنامه ایران خودرو، قرار است 16 هزار دستگاه از این محصول پیشفروش شود. با توجه به اینکه ایران خودرو قصد دارد 2008های ثبتنامی را در یک بازه زمانی 12 ماهه (از ابتدای شهریور 96 تا انتهای مرداد 97) تحویل دهد، این شرکت باید به طور متوسط در هر ماه حدود یک هزار و 350 دستگاه از این محصول را عرضه کند. همچنین اگر 16 هزار دستگاه موردنظر را با توجه به بازه زمانی 12 ماهه ایران خودرو برای تحویل پژو 2008، بر عدد 365 تقسیم کنیم، این شرکت باید روزی 44 دستگاه از این محصول جدید خود را به دست مشتریان برساند. طبعا ایران خودرو باید برنامه تیراژ خود برای پژوی جدید را نیز براساس همین آمار بچیند، در غیر این صورت تحویل 2008های ثبتنامی با تاخیر انجام شده و ممکن است مرداد ماه 97 (آخرین موعد در نظر گرفته شده برای تحویل) را نیز رد کند. این در شرایطی است که طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران خودرو در دو ماه ابتدایی امسال تنها 4 دستگاه پژو 2008 را به تولید رسانده بود.
البته ایران خودروییها در واکنش به این تیراژ اندک تاکید میکنند که همزمان با آغاز پیشفروش پژو 2008، تیراژ این محصول نیز افزایش خواهد یافت. اما جدا از این مساله، پرسش بزرگ در مورد پیشفروش پژو 2008 اینجاست که چرا ایران خودرو قیمت قطعی این محصول را اعلام نکرده است؟
در طرح فروش این شرکت عنوان شده که متقاضیان باید برای ثبتنام 2008 مبلغ 60 میلیون تومان بهعنوان ودیعه پرداخت کنند، با این حال مابهالتفاوت قیمت نهایی، پس از صدور دعوتنامه مشخص خواهد شد. این در حالی است که مطابق با اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو که اردیبهشت سال گذشته از سوی معاون اول رئیسجمهوری ابلاغ شد، عرضهکنندگان خودرو مکلف به اعلام قیمت قطعی برای محصولات شان هستند. بر این اساس و مطابق با نص صریح این آییننامه، ایران خودرو نیز باید قیمت پژو 2008 را به مشتریان اعلام کند، با این حال در جدولی که این شرکت ارائه کرده، تنها به مبلغ ودیعه این خودرو اشاره و قیمت قطعی آن مشخص نشده است.
نکته دیگر اینجا است که ایران خودروییها سود مشارکتی یکسان برای تحویل پژو 2008 در نظر گرفتهاند، حال آنکه بهنظر میرسد اگر این سود را شناور میکردند، حق و حقوق آنهایی که قرار است سال آینده خودرو خود را تحویل بگیرند، بیشتر رعایت میشد. بهنظر میرسد پیشفروش پژو 2008 نوعی آزمون برای خودروسازان داخلی در فروش محصولات پسابرجامی بهشمار میرود و رد و قبولی در آن، زمینهساز ناکامیها و موفقیتهای آینده در فروش سایر خودروهایی از این دست است.