شرکت چانگان، برخلاف بسیاری از شرکتهای چینی دیگر، سابقه ای طولانی مدت دارد. 152 سال پیش چانگان با تولید اسلحه شروع به کار کرد و البته ساخت خودرو را در دهه 50 میلادی و با مونتاژ جیپ آغاز نمود. در سال 2009 چانگان جدید با اتحاد هافی و چانگی به وجود آمد و در سال 2010 با تولید بیش از 2.3 میلیون خودرو، تبدیل به چهارمین خودروساز بزرگ چین شد. محصولات فورد و مزدا بخش عمده ای از خودروهای چانگان را تشکیل میدهند. در سال 2012، چانگان به دو پاره چانگان فورد و چانگان مزدا تقسیم شد.
سدان ایدو توسط مرکز طراحی ایتالیایی این شرکت چینی طراحی شده است. ویژگیهای آن چراغهای تیز و اسپرت و برجستگیهای کاپوت و صندوق عقب نسبتاً کوتاه میباشد که ترکیبی پویا و جالب به آن داده است. با این حال مثل هر طرح چینی، میتوانید انبوهی از شباهتها به سایر خودروهای مطرح را در این خودرو نیز بیابید. اگر جلوپنجره این خودرو را با سوناتا تغییر دهید، بسیاری را به اشتباه خواهید انداخت. متأسفانه اندازه کوچک چرخها نشان دهنده یک خودروی تقلبی و ضعیف در زیر پوسته ای قدرتمند است.
طراحی این مدل مربوط به سال 2012 است و اخیراً مدلهای هاچ بک و هیبریدی آن با فیس لیفت به نمایش درآمدهاند.
ابعاد ایدو، 4620×1820×1490 طول و عرض و ارتفاع است. فاصله بین محورهای جلو و عقب هم 2660 میلی متر است. بنابراین با یک سدان متوسط و کمی جمع و جور طرفیم.
پیشرانه چانگان ایدو یک موتور 1.6 لیتری 124 اسبی و 160 نیوتن متری است. این ارقام چندان بد به نظر نمیرسند. برای انتقال نیرو هم از گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته تیپ ترونیک استفاده میشود.
با وجود قیمت پایه 73900 یوان (11900 دلار) و قیمت فول 94900 یوان (15320 دلار) این خودرو را باید در برابر رقبایی چون جیلی امگرند EC7 و برلیانس H530 قلمداد نمود.
جهت مشاهده لیست قیمتها و پیش فروش این خودرو که به تازگی توسط سایپا آغاز شده است اینجا کلیک کنید.