در واقع به رغم فروش بسیار خوب نسل قبلی دو خودروی کرهای توسان و اسپورتیج در کلاس کراساوورهای کوچک شهری اما این توسان است که با گذر از نسل قبل همچنان وضعیت بسیار خوبی به لحاظ فروش در ایران را به ثبت رسانده و دور از چشم هموزنهای شرقی و غربی خود در ایران، می رود تا به پرفروشترین خودروی بازار ایران در کلاس خود در سال 96 دست یابد.
برای کسانی که در ایران توان خرید خودروهای لاکچری و لوکس هم چون مرسدس بنز، ب.ام.و یا پورشه را هرگز نداشته و بودجه خرید محدودی دارند، خودروی خارجی یعنی کیا و هیوندای. در واقع برای این قشر که به سرسختی در طرفداری از محصولات کرهای معروفند سوار شدن به یک اتومبیل روز با خرید یک هیوندای یا کیای زیبا و البته پر آپشن شروع شده و در سطح بسیار زیادی فراگیر شده است.
کیا-هیوندای که از سال 2005 پای در جاده جهانی شدن گذاشت و یکی به نعل و یکی به میخ تلاش داشت از روی دست بزرگانی مثل تویوتا، فورد یا آئودی خودروهایی مناسب خریداران با بودجه محدودتر تولید کند، حالا به آلترناتیو تویوتا، نیسان و پژو تبدیل شده است.
در واقع گذشت روزگار و تلاش بسیار کیا هیوندای را به جایی رسانده که بعد از ده سال پرشتاب این دو برند به انتخاب نخست بسیاری از خریداران در بازارهای مختلف جهانی از جمله بازار ایران تبدیل شدهاند. بررسی بازار هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در نسل جدید این دو خودرو اما خبر از تغییراتی در ذایقه ایرانیان می دهد.
در واقع به رغم فروش بسیار خوب نسل قبلی دو خودروی کرهای توسان و اسپورتیج در کلاس کراساوورهای کوچک شهری اما این توسان است که با گذر از نسل قبل همچنان وضعیت بسیار خوبی به لحاظ فروش در ایران را به ثبت رسانده و دور از چشم هموزنهای شرقی و غربی خود در ایران، می رود تا به پرفروشترین خودروی بازار ایران در کلاس خود در سال 96 دست یابد.
این خودرو که در چندین سطح و تریم تجهیزاتی در یک بازه قیمتی گسترده از 165 تا 195 میلیون تومان در بازار عرضه شده است، نخستین عامل موفقیت خود را باید مدیون تعلل کیا در عرضه سریع مدل اسپورتیج در ایران و نیز عدم حضور رقبای قدر در این بخش از بازار از برندهای همرده دانست.
در عین حال شناور بودن قیمت این خودرو باعث شده تا بسیاری از خریداران بتوانند با بودجههای کمتر به خرید این مدل مبادرت کنند در حالی که اسپورتیج پس از یک عرضه ناموفق اولیه تنها در گونه فول آپشن آن هم با قیمتی بسیار گزاف عرضه شد و البته علیرغم کیفیت بسیار بالای ساخت، نتوانست در میان خریداران و نیز نمایشگاهداران چندان محبوب شود.
دلیل دیگری که شاید موجب شد توسان به موفقیت چشمگیری در نسل دوم خود دست یابد این بود که طراحی نسل جدید این مدل به شدت به سانتافه شباهت داشت و این عامل باعث شد تا بازهم بر روند محبوبیت این خودروی کرهای اضافه شود. استایل جذاب این خودرو که به نوعی نمونه کوچکتر، اسپورتتر و در عین حال جذاب تر سانتافه است، کاری کرد که بسیاری از طرفداران سانتافه که اندکی از چهره تکراری سانتافه خسته بودند به سمت دیگر خودروی گروه هیوندای رفته که هم قیمت کمتر و هم ظاهر جدیدتری دارد.
این میان اشتباهات خود اسپورتیج را نباید نادیده گرفت. محصول پرفروش کیا که در نسل قبل نخستین نشانه تغییر بزرگ این شرکت موفق کرهای برای پای گذاشتن به بازارهای جهانی بود، پس از یک تغییر و تحول گسترده در ظاهر، به شدت از سوی منتقدان و فعالان حوزه خودرو طرد شد. عمده ایرادی که به اسپورتیج جدید وارد می شود در نحوه طراحی دماغه جلو این خودرو بود که در عین هماهنگی با زبان طراحی جدید کیا، نشانههای یک خودروی جوانپسند و جسور را در مقایسه با نسل قبل کمتر در خود داشت.