1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. فونیکس
  4. آریزو 8
  5. توربو (2022-2024)

فونیکس آریزو 8؛ ویدیو معرفی، نقد و بررسی کامل

Fownix Arrizo 8 2022-2023

تیپ ها
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
2000 سی سی
بنزینی دارای توربو
4
اتوماتیک دو کلاچه
6.8 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

مزایا

  • شتاب گیری عالی
  • کیفیت ساخت بالا
  • سواری نرم

معایب

  • حساسیت به کیفیت سوخت
  • تاخیر حالت تیپ ترونیک
  • عدم استفاده از تایرهای با کیفیت

فونیکس آریزو 8 توربو بخرم؟

در صورتی که علاقه چندانی به کراس اورهای تکراری ندارید و علاقمند به رانندگی با یک سدان لوکس راحت و پر امکانات هستید، فونیکس آریزو 8 برای شما جذاب خواهد بود. خودرویی با سواری نرم، احساس رانندگی خوب، بسیار پرشتاب و پر از امکانات که می تواند رقیبی جدی برای سدان های پا به سن گذاشته کره ای و ژاپنی باشد. اما اگر صدای رادارهای بی شمار شما را کلافه می‌کند، دیدن یک لوگوی نچندان اصیل روی فرمان برایتان قابل تحمل نیست و بازار خرید و فروش داغ از اولویت های شما در انتخاب خودروست، آریزو8 نمی تواند گزینه‌ی مورد انتخاب شما باشد.

معرفی خودروفونیکس آریزو 8؛ ویدیو معرفی، نقد و بررسی کامل

فونیکس آریزو 8، سدان میدسایز سگمنت D ساخت کمپانی چری کشور چین است که در سال 2022 معرفی شده و اکنون پرچمدار سدان های این شرکت محسوب می شود. این خودرو پس از عرضه در بازار چین، اکنون آماده ورود به بازار ایران شده و شرکت مدیران خودرو قصد دارد آریزو 8 را با برند فونیکس در ایران مونتاژ کند.

 

 

05.webp

 

شرکت مدیران خودرو در ابتدا نسخه 2 لیتری این خودرو را با گیربکس 7 دنده و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو به بازار عرضه می کند. با این حال، ممکن است در آینده نسخه دو دیفرانسیل این خودرو نیز به بازار ایران راه پیدا کند.

نخستین مراسم تست درایو آریزو 8 در اواخر دی ماه 1402 برگزار شد.

 

 

مشخصات فنی آریزو 8

آریزو 8 از یک موتور 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور را دارد و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می کند.

فونیکس آریزو 8 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند نوید یک پایداری خوب را می‌دهد؛ موردی که بیش از هر چیزی در آریزو6 GT راننده از فشار روی پدال گاز بازمی‌داشت. ترمز های این خودرو نیز در جلو و عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.

 

32.webp

 

ایمنی آریزو 8

چری آریزو 8 به 10 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو، جانبی عقب، زانویی راننده، زانویی سرنشین و پرده ای مجهز است. با این حال این خودرو در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و ایمنی نامشخصی در حوادث رانندگی دارد. هرچند وجود امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و رادارهای مختلف، به ایمن تر کردن تجربه رانندگی با این خودرو کمک شایانی می کنند.

آریزو 8 همچنین به مجموعه‌ای کامل از سیستم های دستیار رانندگی ADAS نیز مجهز است.

 

19.webp

 

امکانات رفاهی آریزو 8

براساس کاتالوگ منتشر شده توسط مدیران خودرو، فونیکس آریزو 8 به امکاناتی نظیر شیشه بالابرهای اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 2 منطقه ای با دریچه برای ردیف عقب و خوشبوکننده کابین، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم اتو استارت/استاپ، سیستم روشن کردن خودرو از راه دور با ریموت، سقف پانوراما، صندلی های جلو برقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، مموری صندلی و آینه های جانبی، کول باکس، هات باکس، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی به همراه 12 بلندگو و دکمه های کنترل از روی فرمان، گرمکن غربیلک فرمان، کروز کنترل، شارژر وایرلس گوشی موبایل، سنسور TPMS، کامپیوتر سفری، اپل کارپلی و اندروید اتو، دوربین 360 درجه، درایو مود، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز است.

با این امکانات رفاهی، می توان آریزو 8 را یکی از بهترین و کامل ترین خودروهای بازار از نظر آپشن ها نامید که سختگیر ترین مشتریان را نیز راضی خواهد کرد.

 

14.webp

 

طراحی ظاهری آریزو 8

آریزو 8 یک سدان مید-سایز است که ابعادی مشابه با سدان هایی نظیر کیا اپتیما و هیوندای سوناتا دارد. فرم کلی طراحی این خودرو از زبان طراحی چری استفاده می کند. اما به جرات می توان گفت آریزو 8 زیباترین سدان این کمپانی است. این خودرو در بازار چین در 2 نسخه اسپرت و لاکچری عرضه می شود. به نظر میرسد مدیران خودرو نسخه‌ی لاکچری را برای عرضه در بازار ایران در نظر دارد.

خوشبختانه در نمای جلو خبری از چراغ های کار شده در قیمت میانی (سپر) نیست و در سدان پرچمدار چری از چراغ های نسبتا باریک با لنز LED استفاده شده که توسط یک نوار باریک کرومی به یکدیگر متصل شده اند و لوگوی فونیکس در وسط آن ها نقش بسته است. سپر خودرو نیز میزبان یک جلوپنجره بسیار بزرگ با طرح jewel است و در دو طرف سپر مه شکن های دایره ای شکلی دیده می شوند. یک کاپوت عضلانی با دو خط تیز هم زیبایی نمای جلو را تکمیل کرده اند.

 

01.webp

 

در نمای کناری شاهد استفاده از رینگ های 18 اینچی مشکی رنگ و آینه های جانبی نصب شده روی درب ها هستیم. یک خط شانه تیز در بالای درب ها دیده می شود که از جلو تا عقب بدنه کشیده شده. پایین درب ها نیز حجم پردازی نرمی انجام گرفته که طراحی خودرو را سیال تر کرده اند.

 

04.webp

 

و اما زیباترین بخش آریزو 8؛ نمای عقب! چری در قسمت عقب سدان خود شنگ تمام گذاشته و نتیجه، نماییست که احتمالا کمتر کسی منتقد آن باشد. چراغ های به هم پیوسته ای که نام برند در وسط آن ها نوشته شده است، تقریبا مشابه با آن چه در فونیکس FX دیده بودیم. سقف و شیشه عقب با شیب بسیار مناسبی به درب صندوق متصل شده اند و کمی پایین تر، سپر عقب نیز میزبان 4 سراگزوز واقعی است که چهره این خودرو را بسیار اسپرت کرده اند. یک دیفیوزر زیر سپر و دو شبرنگ قرمز باریک در اطراف سپر عقب نیز به تکمیل این نما کمک کرده اند.

 

02.webp

 

کابین و فضای داخلی آریزو 8

ورود به کابین آریزو 8 مساوی مواجه شدن با لوکس ترین کابینی است که تاکنون در محصولات کمپانی چری دیده ایم. طرح کلی داشبورد و کنسول میانی همانی است که در فونیکس تیگو 8 پرو نیز دیده می شود؛ یک کلاستر یکپارچه با سیستم مولتی مدیا، فرمان سه شاخه و کنسول وسط با دسته دنده الکترونیکی. اما در آریزو 8 توجه به جزئیات و کیفیت قطعات بسیار بالاتر بوده و عملا شاهد کابین بسیار جذاب تری هستیم. چری برای سدان پرچمدار خود از چرم های ترکیبی مشکی و کرم روشن استفاده کرده و قطعات دکوراتیو چوبی نیز در تمام قسمت های خودرو نظیر داشبورد، کنسول میانی و رودری ها دیده می شوند. همچنین کلید های تنظیم صندلی نیز به مانند ماشین های لوکس آلمانی روی رودری ها قرار گرفته اند. کلید های شیشه بالابر ها، دکمه های موتور در کنسول وسط و دستگیره های درب ها همگی از جنس آلومینیوم هستند و کابین پوشیده شده از چرم این خودرو، حس لوکس بودن را تمام و کمال به سرنشینان منتقل می کنند.

 

16.webp

 

آریزو 8 پرو در بازار؛ قیمت و رقبا

فونیکس آریزو 8 با ورود به ایران وارد رقابت مستقیم با سدان های وارداتی نظیر کیا K5 خواهد شد و رقیبی در میان خودرو های مونتاژی ندارد. باید دید آیا مشتریان این سگمنت از خودرو یک سدان با اصالت تر کره ای با آپشن های کمتر و کابینی مملو از پلاستیک های خشک و صندلی های پارچه ای را ترجیح داده یا به سراغ سدان لوکس و پر از امکانات، اما کم نام و نشان و چینی می روند؟

 

06.webp

گالری فونیکس آریزو 8؛ ویدیو معرفی، نقد و بررسی کامل

سوالات متداول

مدیران خودرو هنوز زمان دقیق عرضه و قیمت آریزو 8 را اعلام نکرده است، اما قیمت این خودرو در بازار چین از 15600 دلار (حدودا 800 میلیون تومان) آغاز می شود و در مدل های فول آپشن به 19 هزار دلار می رسد(حدود 950 میلیون تومان)
آریزو 8 از موتور 1.6 لیتری توربو با 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند،گیربکس خودرو نیز 7 دنده دو کلاچه تر است.

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو فونیکس آریزو 8؛ ویدیو معرفی، نقد و بررسی کامل
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده مدیران خودرو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل D Segment
  • وزن 1539 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 225/45R18
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 225/45R18

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 2000 سی سی
  • نوع موتور بنزینی دارای توربو
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش مستقیم سوخت
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 254 اسب بخار قدرت
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 390 نیوتن متر گشتاور
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 123.12 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 55 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه
  • تعداد دنده (جلو) 7
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک
  • نوع سیستم فرمان فرمان برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 6.99 ثانیه
  • مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 6

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) مجموعا 8 عدد ( راننده، سرنشین، جانبی جلو و عقب، پرده ای، زانویی راننده و سرنشین)
  • سیستم های پایداری و کمک راننده سیستم کنترل پایداری DSC، سیستم ترمزگیر ی در حالت اضطراریBAS، سیستم کنترل نیروی رانش TCS، سیستم کنترل نیروی ترمز در پیچ ها CBC، سیستم ترمز کمکی BA، ترمز اضطراری
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
خودروهای هم رده