ویدیو تست و مقایسه آریزو 6 GT و مزدا 3 نیو
در این ویدیو مزدا 3 نیو مونتاژ بهمن موتور را با یک آریزو 6 GT صفر کیلومتر مدیران خودرو مقایسه کردیم و به رسم همیشگی Car.ir، مصمم بودیم تا این مقایسه کاملا بی طرفانه و بدون جانبداری باشد. پس با ما در این ویدیو همراه باشید تا ضمن درک نقاط قوت و ضعف هرکدام از این خودروها، محصول مورد علاقه خود برای خرید را پیدا کنید!
در این ویدیو برخی صحنه ها و پارامتر ها، کاملا شما را سورپرایز خواهد کرذ!
فونیکس آریزو 6 GT، جدیدترین نسخه خانواده سدان های متوسط شهری چری در ایران است که پس از آریزو 6 اکسلنت و آریزو 6 پرو به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو نسخه مدرن تر و بروزتر همان آریزو 6 پرو محسوب می شود که اکنون با چهره ای جدید و موتوری قدرتمندتر وارد بازار می شود. کابین این خودرو نسبت به آریزو های قبلی تغییرات زیادی داشته و مدیران خودرو برای سدان اسپرت جدید خود از موتور و گیربکس متفاوت و داشبوردی جدید استفاده کرده است. نکته نه چندان دلچسب در مورد این خودرو، تداوم استفاده از اکسل یکپارچه در محور عقب است که تناقض زیادی با موتور 200 اسب بخاری این خودرو دارد.
مدیران خودرو ابتدا در اواخر اردیبهشت ماه 1402 با برگزاری یک تست درایو از آریزو 6 GT برای باشگاه مشترین خود، پتانسیل این خودرو را برای عرضه به بازار ایران بررسی کرد. پس از گذشت چند ماه، تست درایو دیگری در اوایل مهر 1402 برای خبرنگاران و رسانه های خودرویی برگزار شد تا آریزو 6 GT به عنوان جدیدترین محصول فونیکس در آستانه عرضه به بازار قرار بگیرد.
مشخصات فنی آریزو 6 GT
آریزو 6 جی تی از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi استفاده می کند. این موتور که در خودروهایی نظیر تیگو 8 پرو و فونیکس FX پریمیوم نیز استفاده شده توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 290 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 4000 دور در دقیقه را دارد و این توان تولیدی را از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه DCT به چرخ های جلو منتقل می کند. این مجموعه می توانند آریزو 6 GT را در 7.64 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسانند.
آریزو 6 GT در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
فونیکس در کاتالوگ آریزو 6 جی تی اشاره ای به میزان مصرف سوخت این خودرو نکرده است. اما با توجه به یکسان بودن قوای فنی با فونیکس FX و وزن 1344 کیلوگرمی آریزو 6 جی تی، انتظار می رود میانگین مصرف سوخت سدان جدید فونیکس کمی کمتر از FX پریمیوم باشد. شایان ذکر است که این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 نیز پیروی می کند.
ایمنی آریزو 6 GT
چری آریزو 6 GT به 6 ایربگ (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای) مجهز است. همچنین به علت مشترک بودن پلتفرم و اتاق این خودرو با آریزو 5 میتوان 5 ستاره ایمنی C-NCAP آریزو 5 را به حساب آریزو 6 جی تی نیز واریز کرد تا خیال سرنشینان از بابت تصادفات رانندگی تا حدودی راحت باشد. همچنین فونیکس در زمینه تجهیز سدان جدید خود به امکانات کمک رانندگی، به غیر از موارد ضروری نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، مجموعه ای کامل از دستیار های کمک رانندگی سطح 2 ADAS را نیز برای این خودرو در نظر گرفته است.
دستیار کمک رانندگی آریزو 6 GT شامل این موارد است:
LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط)
LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین
BSD: رادار نقطه کور
LCA: سیستم هشدار و پیشبینی برخورد در اثر تغییر لاین
ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی
ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند
FCW: رادار هشدار تصادف از جلو
RCW: رادار هشدار تصادف از عقب
AEB: ترمز اضطراری خودکار
TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک
RCTA: رادار تصادف از عقب
IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا
DOW: سیستم هشدار بازکردن درب ها
امکانات رفاهی آریزو 6 GT
فونیکس آریزو 6 جی تی در زمینه امکانات رفاهی خودرویی قابل قبول برای مشتریان محسوب می شود؛ سدان فونیکس به آپشن هایی نظیر شیشه بالابر های برقی اتوماتیک، آیینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی، صندلی راننده برقی با تنظیم برقی گودی کمر، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، کروز کنترل، شارژر وایرلس، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی یکپارچه با صفحه کیلومتر دیجیتال، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های جلو LED، دوربین 360 درجه، درایو مود، اتوهلد و ترمز پارک برقی مجهز شده است.
طراحی ظاهری آریزو 6 GT
شاید آریزو 6 GT در نگاه اول خودرویی متفاوت به نظر برسد اما با اندکی توجه، بلافاصله متوجه می شویم این خودرو تنها نسخه فیس لیفت شده آریزو 6 پرو است.
در نمای جلو با طراحی کاملا جدیدی مواجه می شویم، چراغ های جلو به صورت کشیده و بسیار باریک طراحی شده اند و در گوشه آن ها یک دی لایت با طرح تیک دیده می شود. جلوپنجره بسیار بزرگ خودرو نیز با خطوطی تیز طراحی شده و بیننده را به یاد محصولات لکسوس می اندازد. دو چراغ مه شکن کوچک نیز در اطراف سپر دیده می شوند. این طراحی در ترکیب با کاپوت دارای خطوط برجسته، فرمی اسپرت و جوانپسند به نمای جلو آریزو 6 جی تی بخشیده اند.
در نمای کناری دقیقا همان طراحی آریزو 6 پرو را شاهد هستیم، اما چری بالاخره تصمیم گرفته تا طرح رینگ ها را تغییر دهد. این بار، رینگ های 17 اینچی 5 پره دوبل زیر خودرو مشاهده می شوند که برخلاف نسخه های قبلی، کاملا برای ابعاد بدنه کوچک بنظر می رسند. داخل رینگ ها نیز کالیپر های ترمز نارنجی رنگ به چشم می خورند.
نمای عقب آریزو 6 GT کاملا مشابه با آریزو 6 پرو است و تنها تفاوت قابل مشاهده، دیفیوزر جدید با سراگزوز های 4 تایی هستند که البته همچنان دودی از آن ها خارج نمی شود!
کابین و فضای داخلی آریزو 6 GT
چری برای کابین آریزو 6 GT از داشبوردی کاملا جدید استفاده کرده که به یک صفحه نمایش بزرگ برای صفحه کیلومتر و سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز است. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه و D کات است و در قسمت میانی داشبورد نیز پنل سیستم تهویه مطبوع لمسی قرار گرفته است. کنسول میانی نیز شاهد حضور دسته دنده الکترونیکی، وایرلس شارژر، کاپ هولدر و یک موس کوچک است. صندلی های آریزو 6 GT طراحی جدیدی دارند که باعث شده از فضای پای ردیف عقب کاسته شود. با این حال، همچنان می توان فضای پای عقب را کاربردی به حساب آورد.
تجربه رانندگی با آریزو 6 GT در پیست آزادی
در برنامه مدیران خودرو برای تست درایو آریزو 6 GT فرصتی دست داد تا آشنایی اولیه با این خودرو را در پیست بدست آوریم. البته باید گفت که در این پیست تنها می توان با قابلیت های دینامیکی خودرو آشنا شد و نرمی و راحتی خودرو چندان مورد تست قرار نمی گیرد. بگذریم؛ آریزو 6 GT با بهره بردن از موتور 1.6 TGDi و وزن نسبتا پایین، شتاب گیری کاملا قدرتمندی داشت و راننده را به خوبی راضی می کرد. با این حال، این حس خوب در هنگام رسیدن به اولین پیچ کاملا از بین می رفت چرا که این محصول با بهره گیری از اکسل یکپارچه، به هیچ عنوان هندلینگی در خور شتابگیری خود نداشته و به وضوح دچار کم فرمانی در پیچ ها می شود. موضوعی که در هنگام رانندگی با آریزو 6 پرو در همین مسیر، نیز احساس می شد. با این حال می توان عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو را در هنگام جلوگیری از بیش فرمانی مثبت در نظر گرفت. ترمز های خودرو نیز عملکرد مناسبی داشته و می توانند تا حدودی خیال سرنشینان را راحت نگه دارند.
در مجموع، باید گفت آریزو 6 GT هرچند در مسیر مستقیم خودرویی قدرتمند محسوب می شود، همچنان نمی تواند در یک مسیر پر پیچ و خم، حرفی در مقابل حریفی قدیمی مانند مزدا 3 نیو برای زدن داشته باشد!
آریزو 6 GT در بازار؛ قیمت و رقبا
هنوز صحبتی از زمان عرضه و قیمت آریزو 6 GT نیست. با این حال می توان انتظار داشت که عرضه اولیه این خودرو در زمستان 1402 شروع شود. آریزو 6 GT احتمالا قیمتی مابین آریزو 6 پرو و فونیکس FX پریمیوم خواهد داشت تا به طور مستقیم وارد رقابت با KMC J7، سدان محبوب کرمان موتور در بازار ایران شود.
سلام کسی این ماشین رو داره یا در مورد گیربکس دو کلاوچه تر میدونه.خرج دو کلاچ تر بالاست و درصد خرابیش چطور؟cvt بهتره یا این
کسانی که این خودرو ها رو فقط به قصد فروش وتخلیه جیب مردم ایران و خروج ارز و نفت کشور آن هم به بهایی مفت ، وارد میکنند ، ایرانساز که نیستند وطن فروش هم هستند. با این سیاست حتماً حتماً منتظر ایران تجزیه شده باشید.